Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ØV! torden og lynild.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Lassep

ØV! torden og lynild.

Indlæg af Lassep » 15 aug 2015 14:20

Hej

i formiddags slog et lyn ned i et træ i nærheden og hpfi'et slog, hvilket jeg aldrig har haft problemer med før i tordenvejr.
det viste sig at være den ene el-tænder i min 10kw brænder der ikke kunne tåle mosten. jeg havde heldigvis fået 1 ekstra jeg købte fyret.
er det et kendt problem af scotter har det dårlig i tordenvejr?
jeg har fundet et par steder på nettet hvor folk skriver at deres styringer er døde og og printkort er stået af.
hvad er jeres erfaringer? skal man sidde og med dårlige nerver hver gang det lyner?
jeg kom hjem efter 1 uges ferie igår, men det kunne jo ligeså godt være sket mens man var hjemmefra i længer tid

så nu ved jeg da jeg skal have et eltændere på hylden, men hvad skal man ellers har i reserve?

God weekend
Lasse


Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: ØV! torden og lynild.

Indlæg af Knaldperlen » 15 aug 2015 17:21

Hvis du vil være helgarderet skal du vel bare have et helt fyr stående til backup :-)

Har ikke indtryk af at scotte er mere sårbar end alt andet elektronik. Slår lynet ned og laver en fuldtræffer til installationerne er der nok intet som overlever....

Jeg næjes med en lyssensor, tænder samt kondensatorer til blæser samt snegle i reserve.

Lassep

Re: ØV! torden og lynild.

Indlæg af Lassep » 15 aug 2015 17:59

Det er bare surt at have sat helt nyt fyr op for 14 dage siden, og at man så allerede skal igang med reservedelene.
Jeg har fundet eltændere og lysføler. Men kan ikke finde de rigtige kondensatore?

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: ØV! torden og lynild.

Indlæg af Kruse » 15 aug 2015 21:02

Tror ikke lyn kan have taget livet af tænderen uden at grille andet i styringen. Så enten er et sammen træf eller tænderen der har fået HFI til at slå fra.
Vis den kun er 14 dage burde noget garenti dække, selv om de kalder det en sliddel.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Lassep

Re: ØV! torden og lynild.

Indlæg af Lassep » 15 aug 2015 21:13

Den defekte eltændere har ikke haft mere end 50-60 tændinger ialt. Så jeg har overvejet at reklamere, men for 120kr. Jeg er bare glad for der ikke er mere i styringen der er stået af, eller det køre da ihvertfald som det plejer ;)

Der var overgang fra ydersiden af varmelegmet til brænderhuset, det var ikke brændt over og kan stadig varme.


Elmelundgaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 feb 2013 21:11
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 110m2 + 200m2
Geografisk sted: Skjern

Re: ØV! torden og lynild.

Indlæg af Elmelundgaard » 16 aug 2015 08:50

Lynenens veje er uransagelige... De nye typer Hpfi-relæer slår ikke fra i tordenvejr, men en overspænding kan sagtens have været på spil ved varmelegmet og ødelagt dette så relæet er koblet ud, - også uden at der er ødelagt andet.
Hvis du vil forhindre denne slags skader, er det en god ide at få monteret overspændings afleder i din installation. De virker ligesom en sikkerhedsventil, hvor du blot leder et for højt spændingspotentiale til jord, og derved beskytter installationen mod overspændinger.
Mvh Elmelundgård


Besvar