Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lav temperatur i solfanger panel

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Lav temperatur i solfanger panel

Indlæg af C@sper » 11 aug 2015 19:28

Jeg har problemer med at få optimalt drift på anlægget. Jeg ved ikke om noget er samlet forkert. I går kom jeg hjem til 105 grader i panelet og intet flow i flowmåleren, men pumpen kørte. Der var kun 0,4bars tryk aflæst i sikkerhedsarmaturet foran ekspansionsbeholderen og der er ca 8-9 meter op til fangerne, så det er jo ikke nok. Jeg tænker luft kan være problemet. Et par spg som jeg håber i kan svare på:
- Skal fortrykket kun være 0,5bar i ekspansionsbeholderen
- Er det forkert at jeg har pumpen på fremløb og flowmåler på retursiden af solfangerne
- Jeg har et sikkerhedsarmatur på 3 bar foran ekspansionsbeholderen, er det forkert at det sidder på retursiden
- Mangler jeg ikke en kontraventil i systemet
- Vil anlægget køre bedre hvis jeg købte en pumpeboks 1- eller 2-streng


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Lav temperatur i solfanger panel

Indlæg af John Skov Jensen » 11 aug 2015 19:37

Man kan godt stille flowet så lavt at pumpen ikke altid magter at starte cirkulationen op, så du skal måske justere flowet lidt op igen.
I anlægget vil et drift tryk på ca 2,2 bar være passende, det giver et tilpas højt kogepunkt. Til dette drifttryk skal du have et fortryk i ekspansions beholderen på 2 bar, justeres med en luftpistol til et bildæk
Det vil være mest rigtigt at montere sikkerhedsventilen på fremløbet, men i realiteten har det ingen betydning.
En kontraventil vil sikre mod selvcirkulation.
Nej anlægget vil ikke køre bedre med en pumpestation. Det er jo blot pumpe, flowmåler, kontraventil, spærrehane, tilslutning til ekspansionsbeholder, termometer og påfyldningshane i een sammenbygget enhed.

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Lav temperatur i solfanger panel

Indlæg af C@sper » 11 aug 2015 19:42

Jeg efterfyldte med rent vand i går aftes og jeg flushede systemet rigtig godt, synes jeg selv. Tænker jeg hældte 30 liter i kloakken, men det er måske aalt for lidt(?) Jeg har to studser til hhv påfyld og aftap og jeg brugte studsen på fremløb lige ved pumpen. Der var 2 bar på et koldt anlæg. Da jeg kom hjem i dag var trykket 0,8 bar, men der var dog cirkulation. Er en trykspand eller en pumpe til boremaskinen den eneste rigtige løsning såfremt luftbobler skal undgås?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Lav temperatur i solfanger panel

Indlæg af John Skov Jensen » 11 aug 2015 19:51

Du har vel en udlufter øverst oppe ved fangerens manifold? Men en påfyldning og en aftapnings hane med en spærrehane imellem er en god måde at flushe anlægget med en boremaskinepumpe eller lign.
Men hvis du havde justeret anlægstrykket til 2 bar og ekspansionsbeholderens fortryk kun er 0,5 bar, ja så var ekspansionsbeholderens membran helt trykket sammen og funktionen praktisk talt ikke eksisterende. Når så trykket steg pga. At vandet udviddede sig, ja så kunne ekspansionsbeholderen ikke optage mere volume, så stiger trykket omgående, og 3 bars sikkerhedsventilen åbner og lukker noget vand af. Når så temperaturen falder, ja så bliver trykket meget lavt da der jo mangler noget vand i anlægget.
Så det er vigtigt at få justeret fortrykket i din ekspansion.

Flowmåleren sidder fint på returen. Det bør ekspansionsbeholderen også gøre afh. Til levetiden på ballonen inde i beholderen

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Lav temperatur i solfanger panel

Indlæg af C@sper » 11 aug 2015 20:20

Der sidder en aut. udlufter der kan klare 18x grader oppe i udgangen af manifolden.
Men noget tyder på jeg skal have justeret ekspansionsbeholder trykket en hel del. Der var da iøvrigt vådt på gulvet under sikkerhedsarmaturet da jeg kom hjem. For at gøre det skal anlægget tømmes for vand, eller kan jeg gå ned og efterfylde nu og samtidig toppe op med vand igen, for det er vel også nødvendigt?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Lav temperatur i solfanger panel

Indlæg af John Skov Jensen » 11 aug 2015 20:25

Den mest præcise justering af fortrykket sker når der ikke er et stående vandsøjle tryk på den.

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Re: Lav temperatur i solfanger panel

Indlæg af poul efterlønner » 11 aug 2015 23:03

Som udgangspunkt, mener jeg, at alt "tilbehør" bør sidde på returen, især pumpen, så den ikke kommer til at køre med kogende vand = ingen pumpning.

Jeg kører med en Alpha2 pumpe (6 m) på auto. den bruger 5 - 6 W
jeg har et drift tryk på ca 1,5 bar
jeg har skruet helt op for flow måler/begrenser, det er muligt at giver en lavere fremløbs temp. først på dagen, men i sidste ende tror jeg at det giver samme resultat, og så har jeg ingen problemer.
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

ccc28748
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Modtaget likes: 2 gange

Re: Lav temperatur i solfanger panel

Indlæg af ccc28748 » 14 aug 2015 09:05

Jeg er helt enig med Poul.

Synes det er lidt forkert at have en pumpe , der justerer flowet fint, og så en ventil til at drosle flowet ned med. Det har vel også den effekt på Alpha-2 pumpen at når den mærker højere modtryk, så sænker den sit flow output, fordi der ikke er så meget 'behov' for varme. Husk på at Alpha pumperne er ment til at sende varme ud, og ikke at hente varme, som jo er det vi gør.

Når nu den er monteret, så skal der jo være noget modstand i sol systemet, ellers vil pumpen bare pumpe med max flow hele tiden , og det er vel heller ikke optimalt...og dog. Jeg tror ligesom poul , at jo lavere fremløb du kan få, jo mere energi hentes ned fra fangerne. Ja, jeg ved godt at energien også skal være brugbar, dvs høj nok temp, meen mon ikk den nok skal komme derop. Specielt hvis anlægget er dimensioneret ordentligt. Dvs balancen imellem lager og fanger areal, og det lyder som om at der er god balance i dit anlæg.

mvh Carsten

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Lav temperatur i solfanger panel

Indlæg af John Skov Jensen » 14 aug 2015 10:04

ccc28748 skrev:Jeg er helt enig med Poul.

Synes det er lidt forkert at have en pumpe , der justerer flowet fint, og så en ventil til at drosle flowet ned med. Det har vel også den effekt på Alpha-2 pumpen at når den mærker højere modtryk, så sænker den sit flow output, fordi der ikke er så meget 'behov' for varme. Husk på at Alpha pumperne er ment til at sende varme ud, og ikke at hente varme, som jo er det vi gør.

Når nu den er monteret, så skal der jo være noget modstand i sol systemet, ellers vil pumpen bare pumpe med max flow hele tiden , og det er vel heller ikke optimalt...og dog. Jeg tror ligesom poul , at jo lavere fremløb du kan få, jo mere energi hentes ned fra fangerne. Ja, jeg ved godt at energien også skal være brugbar, dvs høj nok temp, meen mon ikk den nok skal komme derop. Specielt hvis anlægget er dimensioneret ordentligt. Dvs balancen imellem lager og fanger areal, og det lyder som om at der er god balance i dit anlæg.

mvh Carsten
I et solfanger anlæg har man netop ikke brug for den indbyggede regulering der findes i alpha2 pumpen. Derfor vil man bruge pumpens trin 1, 2 eller 3 der giver en fast pumpeydelse uden regulering. At man vælger en alpha2 pumpe skyldes selvfølgelig at den er meget mere sparsomlig med strømmen end eks en ups eller lign, også selv om den kører på de faste trin. Auto adapt indstillingen er heller ikke optimal da den også regulerer på tryk og flow.
Brugeren bør stille sin pumpe på trin 1 og så justere flowet til 1,5 til 2 l/min. Kan trin 1 ikke give 1,5 til 2 l/min grundet højt modtryk i rørføringen vælges trin 2.
Han vvb skal gerne ende på minimum 55 grader for at sikre mod legionella.
At justere flowet for højt og kun opnå at få 250l vand der kun er 45 grader er ikke optimalt.

C@sper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 158
Tilmeldt: 09 nov 2010 21:45
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Modtaget likes: 2 gange

Re: Lav temperatur i solfanger panel

Indlæg af C@sper » 14 aug 2015 11:21

Jeg er helt bekendt med problemstillingen med at bruge en Alpha2 pumpe. I mit tilfælde fik jeg den så billigt at jeg kunne ikke sige nej. Måske kan det vise sig at være spild af penge I et solfanger henseende. Auto adapt funktionen bruger jeg ikke, jeg kører på det laveste trin og der leverer den pt knap 2l/min. Time will tell om det er noget hø at bruge denne type pumpe.
I går kom jeg hjem til 152 grader I panelet og 0,25 bars tryk, så der var sket det som du John har beskrevet længere oppe, med at sikkerhedsarmaturet har lukket en del vand ud. Efter som anlægget var tæt på at være tømt for vand afmonterede jeg ekspansionsbeholderen for at efterfylde tryk. Der var 0,2 bar I. Nu er der ca. 2,1bar. Til min store overraskelse opdager jeg at kuglehanen foran ekspansionsbeholderen hele tiden har været lukket!! Forholdsvis pinligt hvis mit anlæg kommer til at køre som ønsket nu, pga øget tryk i ekspansionsbeholderen og en dum fejl-40 under opsætning af anlægget.
Hvis det viser sig at være tilfældet så er der kvajebajer til alle.
Driftstryk i kold tilstand er 2,3bar nu.


Besvar