Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarmeforberedt akkumuleringstank på bioovn

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
brianpedersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 08 aug 2015 07:13

Solvarmeforberedt akkumuleringstank på bioovn

Indlæg af brianpedersen » 08 aug 2015 07:23

Hermed mit første indlæg her i gruppen. Jeg har ingen erfaring med hverken solvarme eller akkumuleringstanke, men vil høre om nogen med erfaring kan hjælpe mig lidt. Jeg beder jer bære over med det lange indlæg :wink:

Jeg har de seneste to vintre fyret med en bioovn, som jeg er rigtig glad for. Den opvarmer stue og køkken med strålevarme/konvektion, og vandgrisen opvarmer de øvrige rum med radiatorer.

Det eneste problem er de kolde morgener, derfor behovet for en akkumuleringstank.

Jeg kunne yderligere godt tænke mig at slukke den gamle strømsugende varmtvandsbeholder, og opvarme brugsvandet med brændeovnen også, og til næste sommer koble solfangere på.

Ovnen yder ifølge papirerne 12,5kW, hvoraf knap halvdelen (5,6kW) går i centralvarmesystemet.

Jeg kigger derfor på små akkumuleringstanke, med solvarmespiral samt nedsænket varmtvandsbeholder. Jeg har kig på en Denviro TwinCom 800/120, men overvejer om den er for stor til mit system.

Jeg har en åben ekspansionsbeholder på ca. 50 liter sidende på loftet over brændeovnen, og den overvejer jeg at opgradere til en isoleret 75 liters beholder, for at kunne håndtere udvidelsen af den større mængde vand i systemet.

Jeg overvejer derudover at sætte en ladeventil mellem brændeovn og akkumuleringstank, men er lidt i tvivl om jeg skal vælge en der åbner ved 61 grader, 72 grader eller 80 grader.
  • Er 800 liters akkumulering for meget til mit system?
  • Er 500 liters akkumulering overhovedet nok til at gøre en forskel?
  • Er det en dårlig ide med en nædsænket varmtvandsbeholder, er det bedre at holde akk./vv adskilt?
  • Hvad skal jeg tage højde for når jeg vælger ladeventil?
  • Er min nuværende 50 liters ekspansion nok, eller skal jeg op i en større?
På forhånd tak :great:


nemocharley

Re: Solvarmeforberedt akkumuleringstank på bioovn

Indlæg af nemocharley » 08 aug 2015 08:20

Hvor stort et areal varmer du op?

Jeg ved at Bioovn.dk sælger solvarmesystemer til deres ovne. På Niels Lycks side (Vvfs.dk) er der nogen som har en 1000l akkutank til deres biovn - huset er ret specielt opbygget - men det kan du læse mere om derinde.

brianpedersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 08 aug 2015 07:13

Re: Solvarmeforberedt akkumuleringstank på bioovn

Indlæg af brianpedersen » 10 aug 2015 06:41

Tak for henvisningen, der står desværre ikke meget om deres erfaringer med hensyn til bioovn/buffertank.

Jeg bor på en gammel landejendom og varmer pt. ca. 80 m2 op, og det kunne godt gå hen og stige til det dobbelte. Huset er ikke spicielt godt isoleret, men det arbejder jeg på.

Er der nogen der har erfaring med nedsænkede varmtvandsbeholdere? På vvfs.dk virker de til at være fortalere for at bruge buffervarmen til at opvarme brugsvand ved gennemstrømning, den mulighed havde jeg ikke overvejet.

nemocharley

Re: Solvarmeforberedt akkumuleringstank på bioovn

Indlæg af nemocharley » 10 aug 2015 07:30

jeg benytter mig af det sidste (men var tæt på at købe varmebaronens højkvalitets tank med nedsænket vvb - men plads- og pengemangel fik mig på andre tanker). Det virker helt fint for os med varmtvandsstation, men vores varme produceres også tæt på, der hvor den bruges. Niels´s systemer bruger også flere pumper end mere gængse solvarmesystemer - det er også værd at have med i sine overvejelser.

Jeg kiggede i sin også på bioovn men fik at vide af forhandler at den ikke ville kunne opvarme mere end 130m2 i vores mellemisolerede hus (hvilket jo ville besværliggøre en mindre tilbygning, som jeg havde i tankerne dengang).


Besvar