Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvordan går det egentlig med hussalget i udkanten?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
nemocharley

Hvordan går det egentlig med hussalget i udkanten?

Indlæg af nemocharley » 03 aug 2015 16:07

http://www.husavisen.dk/Boligemne.asp?s ... =exitlinks

Jeg har holdt et par fridage nordenfjords, og kørte hjem ad Aggersund-broen. På hjemvejen kørte jeg forbi mit gamle trænings-sted (til psykoterapeut) og opdagede til min overraskelse at ejendommen var sat til salg.

Nysgerrighed fik mig til at søge den på nettet og jeg var ved at falde bagover, da jeg så prisen - jeg synes simpelthen det er så billigt, at det nærmer sig tyveri. Huset er gammelt, ja, men det er jo slet ikke slidt ned - og så al den plads, og jord.

Men temaet lader til at være gennemgående - billige huse hele vejen fra Hirtshals over Fjerritslev til Aars, nogen af dem burde nok rives ned men langt fra alle. Der er nogle virkelige attraktive ejendomme ind imellem.

Jeg fatter det dybest set ikke. Danmark er jo ikke større end, at man sjældent har mere end 30-40km til en større by.

Og blandt politikerne ser man dybest set ikke dette som et problem (bevares der snakkes en del og gode hensigter osv. - men der sker jo ikke rigtig noget fra den front).

Er alle danskere bymennesker om 30 år? Altså helt bogstaveligt - du finder ingen uden for byerne (på mindst 10.000 mennesker), medmindre de har erhverv på landet.


Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 441
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Hvordan går det egentlig med hussalget i udkanten?

Indlæg af vinther2 » 03 aug 2015 17:18

Hej nemocharley og andre i gruppen

Det er faktisk skræmmende at den gode hygge man oplever på landet, er ved at forsvinde.

Vi bor 4 km fra Maribo i fugleflugtslinie, ude på landet i et lille landsbysamfund på ca. 100 beboer. Jeg flyttede herud for ca. 35 år siden, det var dengang alle huse var velholdte og med stokroser samt en lille hyggelig købmand længere omme i byen.

Billedet har ændret sig og ikke til det bedre! Ved sku ikke hvad der sker, men folk er åbenbart ikke længere interesseret i at vedligeholde deres huse. Kan så oplyse at det ikke kun er i de små landsbysamfund, men også i villakvarterne dette forekommer. :roll:

Der sker tit og ofte det,- at først dør manden eller konen og derefter kommer den anden part på plejehjem. Deres hus har de hygget og plejet om i mange år og alt er pænt og ryddeligt. Der sker så det,- at et ungt par gerne vil have hus,- de kommer måske fra en lejlighed og nu er de pludselig husejer. Men de er bare ikke klar over at det forpligter og hvad det indebær at vedligeholde og passe et hus. Så,-- desværre efter kort tid,- ja, står græsset op til vinduerne, malingen skaller af på alt træværk, ukrudtet står højt,--og jeg kunne blive ved.
Nu skal man ikke skære alle over en kam, men netop ovenstående har jeg set utallige gange.

Desværre er der også det andet klientel! - Dem som kommer fra et storbyområde og køber et billigt hus på landet, -- og bare lader stå til. Det er mindst lige så slemt...

Får vi ikke vendt denne kedelige tendens,- ja nemocharley,- så kan det godt være at du får ret. Ingen normale mennesker vil bo i et område som ligner slum.

Min kone og jeg har afværget en del her hvor vi bor. Vi har fået kommunen til at rive vores naboejendom ned, som havde stået tomt i 3 år,-- det hele lignede efterhånden en jungle i haven. Vi har så købt grunden af kommunen og fået det hele planeret og sået græs og til efteråret skal der tilplantes med træer. Det kostede en del penge, men vi er glade for det pæne resultat det er blevet.

Så, de lave huspriser på landet, har også meget at gøre med, hvordan omgivelserne omkring huset som er til salg, ser ud.

Hilsen
Vinther2 :)

nemocharley

Re: Hvordan går det egentlig med hussalget i udkanten?

Indlæg af nemocharley » 03 aug 2015 17:49

Du har helt ret i det med vedligeholdet. Her hvor jeg bor sælges stadig flere boliger på tvang - og ofte til en udlejer, som ikke bor i området. Og så kan man jo næsten regne ud hvordan det ender.

Jeg synes det er en rigtig fin historie, den med at i har købt jorden op og lavet det til naturgrund - det kunne jeg godt tænke mig for flere af grundene/husene heroppe.

Men fællesskab gør meget, især hvis man kan presse lokalpolitikerne til at rive de helt håbløse boliger ned.

nemocharley

Re: Hvordan går det egentlig med hussalget i udkanten?

Indlæg af nemocharley » 03 aug 2015 17:52

Glemte lige at skrive, at landsbyen jeg bor i fungerer hel okay selvom indbyggertallet er faldet med 100 mennesker i de 10 år jeg har boet her. Der er en rigtig god købmand, et solidt foreningsliv, lidt erhverv og en pæn slat ressource-stærke børnefamilier og pensionister.

Og ja vi har også vores del af stakler, som har det svært med mange ting - blandt andet helt basal vedligehold.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Hvordan går det egentlig med hussalget i udkanten?

Indlæg af fryseren » 03 aug 2015 19:04

Jeg var nede og kigge på en ejendom på Lolland forleden dag. Den var egentligt i OK stand og der var en god del jord med.

Den var slet ikke dyr, altså dvs i indkøbspris.
Ikke nedslidt eller noget, bare grimt brunt 70'er badeværelse men som sagt i god stand.

Nyt af dette samt efterisolering og nyt varmesystem, altså bringe boligen op til en nogenlunde tidssvarende standard.
Ville betyde en regning der ikke ville hænge sammen med den samlede pris.

Ved et køb af tilsvarende 100km tættere på København skal da også laves samme ting, men mer prisen for denne istandsættelse og energi renovering er "retfærdiggørlig" overfor realkreditten. Da værdien af ejendommen stiger nok til at bære omkostningerne.


at købe noget til f.eks 900.000 og smide 3-500.000 i renovering
vs
at købe noget til 3.500.000 og smide 3-500.000 i renovering

Er to meget forskelige økonomiske betragtninger.

Har man ikke råd til andet end de 900.000, tja så kan man heller ikke få lån til renovering og så er det lidt som skat-mat

Men har man råd til de 3,5 mill så er det ikke så svært at få lov til at låne sammebeløb til renovering.


nemocharley

Re: Hvordan går det egentlig med hussalget i udkanten?

Indlæg af nemocharley » 03 aug 2015 19:07

nemocharley skrev:Glemte lige at skrive, at landsbyen jeg bor i fungerer hel okay selvom indbyggertallet er faldet med 100 mennesker i de 10 år jeg har boet her. Der er en rigtig god købmand, et solidt foreningsliv, lidt erhverv og en pæn slat ressource-stærke børnefamilier og pensionister.

Og ja vi har også vores del af stakler, som har det svært med mange ting - blandt andet helt basal vedligehold.
Nå ja - og det lokale fjernvarmeværk har fået lov til at skifte til biobrændsel - personligt tror jeg det kan hjælpe med at få flere herud, da varmeregningen tidligere har holdt en del fra at købe hus.

nemocharley

Re: Hvordan går det egentlig med hussalget i udkanten?

Indlæg af nemocharley » 03 aug 2015 19:08

fryseren skrev:Jeg var nede og kigge på en ejendom på Lolland forleden dag. Den var egentligt i OK stand og der var en god del jord med.

Den var slet ikke dyr, altså dvs i indkøbspris.
Ikke nedslidt eller noget, bare grimt brunt 70'er badeværelse men som sagt i god stand.

Nyt af dette samt efterisolering og nyt varmesystem, altså bringe boligen op til en nogenlunde tidssvarende standard.
Ville betyde en regning der ikke ville hænge sammen med den samlede pris.

Ved et køb af tilsvarende 100km tættere på København skal da også laves samme ting, men mer prisen for denne istandsættelse og energi renovering er "retfærdiggørlig" overfor realkreditten. Da værdien af ejendommen stiger nok til at bære omkostningerne.


at købe noget til f.eks 900.000 og smide 3-500.000 i renovering
vs
at købe noget til 3.500.000 og smide 3-500.000 i renovering

Er to meget forskelige økonomiske betragtninger.

Har man ikke råd til andet end de 900.000, tja så kan man heller ikke få lån til renovering og så er det lidt som skat-mat

Men har man råd til de 3,5 mill så er det ikke så svært at få lov til at låne sammebeløb til renovering.
Ja - det der med at låne penge, til de billige huse herude - det kniber det også med her i byen.

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Hvordan går det egentlig med hussalget i udkanten?

Indlæg af EJB » 03 aug 2015 20:22

Når danskerne ikke vil købe husene på landet,
hvorfor skal det så absolut være forbudt for udlændinge at købe dem?

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Hvordan går det egentlig med hussalget i udkanten?

Indlæg af fryseren » 03 aug 2015 20:30

Det er for at udlændinge ikke skal presse priserne op.
Ja, den er god nok. :D

Men hvis vi tænker en tand længere så er det faktisk også ret fornuftigt.

Hvis huspriserne på bøh-land stiger, så stiger priserne i byerne også.
Wheeheeee Nu tjener far her godt på det:) :) :) :)

Men hovsa jeg skal jo købe noget andet som er blevet tilsvarende dyrere ;(
Men hvad med de nye boligejere ? de får ikke engang råd til en faldefærdig rønne på bøh-land ;(
Og hvad med dem der bor til leje, udlejer skal jo have sine penge hjem, så stiger leje priserne ;(


Jeg kan godt huske hvad der skete med huspriserne under boligboblen.
Nye som ville købe bolig, selv dem med OK indkomst blev forvist til bøh-landet.

Åbnes boligmarkedet for udlændinge..........
Tja Nogle få af os kan stikke formuer i lommen men samfundet som helhed, bliver noget lort at bo i.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Hvordan går det egentlig med hussalget i udkanten?

Indlæg af fryseren » 03 aug 2015 20:36

Glemte lige:
ALLE boligejere bliver BRAND-BESKATTET fordi deres boliger jo er mere værd

Godt nok kun på papiret, men det er venstrefløjen og de Radigale ligeglade med.
De har jo travlt med at forære penge væk til kulturberigere og andet godtfolk

Så........... NEJ boligeren må ikke stige mere.
For så får de røde og de Radigale ONDT I RØVEN og vil hæve boligskatterne så pensionister må gå fra hus og hjem.


Besvar