Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny vaskemaskine - men hvilken?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
nemocharley

Ny vaskemaskine - men hvilken?

Indlæg af nemocharley » 29 jul 2015 16:15

Så stod den gamle vaskemaskine af - efter 12½ års trofast tjeneste. Vi har kig på en Miele til 8000 inkl opsætning. Men er den pengene værd?


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Ny vaskemaskine - men hvilken?

Indlæg af MichaelK » 29 jul 2015 16:21

Det ved jeg ikke. Jeg har en AEG Lavamat kapacitet 7 kg, og 1600 omdr.. Den gør
et super stykke arbejde, og er bestemt noget jeg anbefaler. Min bror sværger til
Miele, og den er noget han er super glad for.

Du går i hvert fald ikke galt i byen med en Miele.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

xkfc

Re: Ny vaskemaskine - men hvilken?

Indlæg af xkfc » 29 jul 2015 18:22

Sån elektriker som mig skal i hvert fald have Miele, og sådan blev det da også da vi købte hus i 94' 12500,- vejl 9300,- med rabat, ganske mange penge dengang. Efter 10 år var Miele ude og skifte kul og O-ringe, 955,- og så ses vi om 10 år igen sagde han.. Sådan blev det ikke, blot 4 år senere var hovedlejet kaput, ca 6000,- nixenbixen. Faktisk havde Mielen allerede holdt for længe for den brugte dobbelt så meget vand og el som en ny maskine.
Så blev det AEG, masser af lir og display mener jeg gav omkring 5800,- 6 år senere gik hovedlejet, maskinen lignede en ny derfor besluttede jeg at skifte det, desværre fandtes modellen i to versioner, den rigtige og en tilbudsmaskine hvor lejet ikke kunne skiftes.. gæt hvad jeg havde købt :evil:

Nu har vi så købt en billig Bosch i Elgiganten til 3800,- (WAS32465SN) stadig 1600omdr som de andre, men utrolig nem at betjene og man må sige at maskinerne stadig udvikler sig. Boschen er mine tidligere maskiner ganske overlegen, men er sikkert ikke bedre end AEG eller anden ny maskine i samme kaliber.

Jeg er færdig med at købe dyrt, men man får jo altid for sine penge hvad man gerne vil have.
Senest rettet af xkfc 29 jul 2015 18:53, rettet i alt 1 gang.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Ny vaskemaskine - men hvilken?

Indlæg af triumph » 29 jul 2015 18:43

den lokale pusher sagde at de havde mange problemer med elektronikken i mile. Og at det var så dyrt at skifte at det ikke kunne betale sig.
Det er et par år siden, så jeg ved ikke om det gælder mere.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Ny vaskemaskine - men hvilken?

Indlæg af newpas » 29 jul 2015 19:11

Køber altid en nyere brugt på gulog..til 500-600kr. bruger den 4-6 år og således fremdeles. Keine hexerei........... :oops:


karstenn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27 jul 2010 15:18
Mit fyr: atmos dc25
Areal: 160
Brændsel: brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4390
Geografisk sted: vipperød

Re: Ny vaskemaskine - men hvilken?

Indlæg af karstenn » 29 jul 2015 19:31

Da vi skulle have ny for et par måneder siden blev vi meget overraskede over hvor lang tid nye maskiner er om at vaske en vask.
Nogle kunne være mere end 4 timer om en 40 grader
Så vi endte med en Electrolux hvor man kan sætte vasketiden ned mod at den så bruger mere strøm eller vand.
jeg forstår simpelthen ikke hvordan man kan bruge mindre energi ved at være længere tid om at varme vandet op.
De ting der er vigtige for os er størrelsen på tromlen og at den kan centrifugre med 1600 omdr.
Og så blev tiden det også undervejs.

Mvh Karsten

xkfc

Re: Ny vaskemaskine - men hvilken?

Indlæg af xkfc » 29 jul 2015 21:32

karstenn skrev:Da vi skulle have ny for et par måneder siden blev vi meget overraskede over hvor lang tid nye maskiner er om at vaske en vask.
Nogle kunne være mere end 4 timer om en 40 grader
Så vi endte med en Electrolux hvor man kan sætte vasketiden ned mod at den så bruger mere strøm eller vand.
jeg forstår simpelthen ikke hvordan man kan bruge mindre energi ved at være længere tid om at varme vandet op.
De ting der er vigtige for os er størrelsen på tromlen og at den kan centrifugre med 1600 omdr.
Og så blev tiden det også undervejs.

Mvh Karsten
Det er fordi man ikke bruger længere tid på at varme vandet op til samme temperatur, fidusen ligger i at vaske længere ved lavere temperatur, det koster ikke meget strøm at dreje tromlen rundt, det er opvarmning af vand der koster.

Men det er rigtigt at det er smart at man efter behov kan vælge "spar tid" eller "spar energi"

nemocharley

Re: Ny vaskemaskine - men hvilken?

Indlæg af nemocharley » 29 jul 2015 21:44

Tak skal i have allesammen. Jeg har fået lidt mere at tænke over :). Eller rettere jeg kan jo tænke alt det, jeg orker, det er hustruen, som bestemmer.

xkfc

Re: Ny vaskemaskine - men hvilken?

Indlæg af xkfc » 29 jul 2015 22:08

nemocharley skrev:Tak skal i have allesammen. Jeg har fået lidt mere at tænke over :). Eller rettere jeg kan jo tænke alt det, jeg orker, det er hustruen, som bestemmer.
hehe, for mange år siden syntes jeg vasketøjsskabet var lidt (over)fyldt, jeg mokkede en ordentlig fagnfuld i maskinen 60kulørt... det gav livstids forbud mod betjening af apperaturene.. :great:

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Ny vaskemaskine - men hvilken?

Indlæg af HR LUCCA » 29 jul 2015 22:28

Køb din Vaskemaskine i IKEA , de har ikke det store udvalg , men du kan få en ny vaskemaskine for 2000 kr , og de har 5 års garanti på alle deres maskiner , du får en udgift til vaskemaskine på under 400 kr om året icon_cheesygrin.gif


Besvar