Total newbie med træpiller

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Besvar
mini-borby
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 1
Tilmeldt: 08 jul 2015 09:59
Blevet takket: 1 gang

Total newbie med træpiller

Indlæg af mini-borby »

Hej alle.

Pr. 10 august får jeg en ecotek r70 som varmekilde til mit hus, i stedet for en brændeovn fra 1979!

Men nu kommer mit spørgsmål, hvad piller skal jeg gå efter? Nogle der tør komme med et bud? Har fået af vide at jeg skal have 6mm og at de skal helst slagge så lidt som mulig så jeg spiller for meget regngøring...

Har læst at heatless er gode, men kan simpelt hen ikke lure hvad forskellen på de dyre kontra de billige...

Takker for hjælpen på forhånd!

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Total newbie med træpiller

Indlæg af HR LUCCA »

Hvis du kikker under træpiller her i forum viewforum.php?f=204 kan du se hvad andre mener om de forskellige mærker og forhandlere , men ellers er mit forslag du skal gå efter nogle lyse piller , rimelig ens i længde (der må helst ikke være nogle meget lange imellem og heller ikke en masse små stykker piller ) så skal de dufte af træ , og ikke smuld og støv i poserne , men ellers prøv dig frem , køb 4.5 sække og prøv hvordan de er før du køber større mængder :wink:
mchlbk
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Har takket: 30 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Total newbie med træpiller

Indlæg af mchlbk »

Hvis du overvejer nogle af de billige synes jeg du skal prøve at købe et par sække, så du kan teste kvaliteten, før du køber stort ind.

Kvaliteten svinger ret meget og du får hurtigt en fornemmelse af, om din nye pilleovn accepterer udsving i smuld, askemængde, slagger osv.
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Total newbie med træpiller

Indlæg af Torpet »

Hvis du evt bor et sted hvor du har adgang til et XL Byggecenter og hvis du kan bruge 8mm træpiller, så vil det nok være værd at prøve et par sække med af de svenske kvalitetspiller Vida/Varga. Stort set ingen smuld og meget drøje. De leveres på eengangspaller (uden afgift) med 896 kg i 16 kg poser. Hvis du aftager 2 paller eller flere kan du sikkert forhandle dig frem til en pris på kr 1650 per palle, hvilket er kr 1,84 per kg, så altså god økonomi. Standard prisen for de fleste er vist kr. 1695 per palle. At de leveres gratis og uden palleafgift vil du opdage er en ret så stor en fordel. Dog skal du nok bestille inden udgangen af august. Håber du kan bruge dette til noget. Held og tillykke med dit nye Ecotek fyr, håber du bliver rigtig glad for det.

Mvh Torpet
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Total newbie med træpiller

Indlæg af MichaelK »

@Torpet

Det skal være 6 mm.. Læs lige hans indlæg igen..... Det gælder faktisk alle pilleovne!


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Total newbie med træpiller

Indlæg af Torpet »

Det er skam ikke noget stort problem, han skal bare bestille dem som 6mm træpiller, prisen er blot kr. 50 mere per palle. Jeg skrev jo specielt at HVIS han kunne bruge 8mm så var det regnestykket. Lige nu ved jeg de kan købes hos XL Byg i både Sakskøbing, Nakskov og Rødby. Men husk at de skal bestilles inden udgangen af juli og leveres i august. Altså både 8mm og 6mm.
Mvh

Besvar