Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Chipning af Sdi motor (Lupo)

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Chipning af Sdi motor (Lupo)

Indlæg af triumph » 24 jul 2015 18:59

Som skrevet i en anden tråd. Så har jeg en Kia Ceed diesel med 115 hk. Her opdagede Kia software så bilen blev sløvere (Det var der mange der klagede over, men kia hævdede (hvilket også er sandt) at bilen reelt havde ca. 125 hk, så selvom de fjernede 6-8 hk så fik man stadigt mere end man havde betalt for) Det gjorde de fordi at nogen turboer brændte af efter +120.000 km. Altså ikke en fejl der kommer her og nu, men efter langt tids brug.
Hvis jeg ændre parametre i software, for at få mere xx (moment, økonomi, hk, bundtræk, eller hvad ved jeg)
Så har jeg (eller tunneren) Jo ingen som helst mulighed for at gennemskue hvilken konsekvenser min handling har, soder egr ventilen hvis jeg får mere bundtræk, og derfor køre ved lavere omd. Går turboen, fordi....
De fleste gange holder det sikkert fint de første 100.000 km, men en af årsagerne til at jeg ikke skal have en brugt wv/audi. er at rigtigt mange har købt en 90 hk passat (pænt langsomt) og chiptunet den til 115-130 hk. Og den har jeg ikke lyst til at eje når den har kørt ++160.000


nemocharley

Re: Chipning af Sdi motor (Lupo)

Indlæg af nemocharley » 24 jul 2015 19:55

nej det har du jo en pointe i. Man skal tænke sig godt om, som Brandsen skrev.

Jeg kørte i den her Lupo 1.7l sdi 60hk (så det er jo ikke ligefrem fordi motoren er presset fra starten af), fordi jeg leder efter en mindre bil, jeg kan bruge et par år (måske fire). Jeg er jo lidt i en overgangsfase det næste års tid, og ved reelt set ikke hvor jeg ender henne ift kørsel. Berlingoen kører fint og skal først synes til foråret, så måske skulle jeg prøve at få den afsat og få fat i en nysynet mindre bil - som ikke koster så meget i afgift og er lidt mere økonomisk i diesel.

Lupoen virker egentlig som en fin løsning i den situation jeg er i - jeg gider nemlig heller ikke bruge for mange penge (max 25k) når det kun skal være en bil for få år (og min pengepung ikke ligefrem er spækket). Jeg sad godt i den, den kørte godt, 4000kr billigere i afgift en Berlingoen og 7km længere på literen, (med 60hk var den dog noget blød i det, men intet i sammenligning med den gamle berlingo diesel-van). Jeg havde nok ikke selv tænkt på lupo havde det ikke været fordi, jeg har tøffet rundt i nogle 3lére sammen med min kammerat, som lige har købt bil (han valgte dog en renault clio diesel istedet).

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Chipning af Sdi motor (Lupo)

Indlæg af triumph » 24 jul 2015 20:03

Jeg har også en kia picantio 1,0.
Den har ca. 0 HK. Men tro mig..... Jeg kommer mere rolig og afslappet hjem efter en køretur i den, end Ceeden.
Når man køre i Picantoen ved man at en overhaling på landevejen er umulig, så man kan ligesågodt læne sig tilbage og slappe, istedtet for desperat kæmpe for at overhale.
Og jeg er ligeså hurtigt hjemme i picantoen. Så køb du bare en lagsom bil (hvis du ikke køre motorvej, der er picantoen lidt træls pga støj) Du væner dig til det :great: icon_cheesygrin.gif

nemocharley

Re: Chipning af Sdi motor (Lupo)

Indlæg af nemocharley » 24 jul 2015 20:07

sådan har jeg det også med Berlingoen :) - og det er i øvrigt lidt underligt det der med at ræse afsted for at nå frem 5 minutter før. Hvad handler det om?

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Chipning af Sdi motor (Lupo)

Indlæg af Brandsen » 24 jul 2015 22:17

Halløj i forum,

Jo, udmærket synspunkt, som jeg selv deler, selv om jeg har 224HK og mere end 500NM, så plejer jeg
at tage det roligt, og ret ligeglad om jeg kommer frem 2 eller 5 minutter tidligere eller senere.
Det skyldes sikkert jeg er piberyger, man kan jo ikke råbe, skrige og fare afsted, og samtidigt holde
ild i piben, så hellere bappe lidt på piben i ro og mag.
Jeg kunne sikkert kare mig fint med det halve, 100HK og 250NM, men har lige været på ferie i Holland,
og når jeg lå i overhalingsbanen, for behændigt lige at passere et lastvognstog eller en satans campingvogn,
og så pludselig ser en Porche, Tesla eller Ferrari i bakspejlet, så er det ret fedt med elektronisk
speeder og gearkasse, der lige ved et vip med foden smider 224K og 500 KM til alle 4 hjul på én gang.

Ellers må jeg give Memo helt ret, vi roder lidt rundt i holdinger og behov.

Min holdninger er ret klare :
1) Aldrig chip tune en bil, det er bare standard Brian igen-igen, men måske re-map af den, hvis man får et ændret behov.
2) Køb en bil der passer til dit behov, der kommer ikke noget godt ud af, at markant ændre på den man nu engang har.
3) Ret mange flere HK og NM end man har behov for er ret fedt, for så kan man hurtigt trække udenom problemer på landevejen.
( Den holdning fik jeg af at køre livet af 3 stk SAAB 900, hvor de skøre Svenskere havde flytet momentet fra de normale ca 10KMT
i timen, sådan man hurtigere end Brian kunne komme afsted fra rødt lys, til at ligge mellem 80KMT og 120KMT, fordi disse svenske
sikkerheds freaks mente at det var mere sikkert, at have momentet netop i dette område, sådan man have mega moment til at lave
en hurtig overhaling på landevej. Godt tænkt efter min mening. En SAAB 900 kører stort set altid i 5.gear, men hey, det koster
naturligvis benzin, med lav hastighed )
4) Bypass af EGR ventilen, nej, ikke fair for andre, med øget partikkel og NOx forurening, selv om det bedre ens egen diesel økonomi.

Behov : hvis man har købt en bil efter sit behov, men så efterfølgende får ændret behov, f.eks at sklulle køre meget langt til
arbejde hver dag, og derfor skeler til brændstoføkonomi, eller den langhårede pludselig mener hun absolut skal køre med to
fuldvoksne kornfede fuldblodsheste i en 2T hestetrailer, op ad bakke, så fint med ming man overvejer at skrue op for momentet.

Så må sige at Nemo er inde på det rigtige, først opgøre sine egne behov, dernæst sine hodninger, og til sidste lige overveje
situationen mindst to gange, inden man disponerer anden bil, chip tuning, eller re-map, eller bare accepterer tingenes tilstand.
Det sidte er som regel det klogeste og mest fornutfige.

Dixi Baxi,
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Chipning af Sdi motor (Lupo)

Indlæg af BWJ » 24 jul 2015 22:25

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Jeg vil næppe nogen sinde chippe en motor, men måske lave en re-map.

Af tre årsager, dels er chipning jo normalt synlig i form af diverse extra ledninger
og plastic box, dels synes jeg alle chippede biler altid giver en sort røgsky bagud , når der
trædes lidt hårdt på pedalen, og dels er de standard vare, med deraf følgende nye
standard parametre til motoren.
Chip tuning er efter min personlige mening ren 'Brian igen igen'

Ved re-map bestemmer man jo selv, præcis hvilke motor parametre man ønsker ændret,
øget moment, øget HK, bedre brændstof økonomi, etc. etc.

En re-map af f.eks en Merc V6 320 koster ca kr 3.000. På værkstedet om morgenen, suge softwaren ud
af computeren, afsted til en tunings doktor over nettet, og ændret software tilbage, og køreklar til fyraften.
Helt customiseret, totalt usynligt for alt og alle, og det er jo ikke voldsomt dyrere end en standard chip tuning.

Håber kyndige lige giver en kommmentar, f.eks [tag]Bigfoot[/tag]

Og nej, det er ikke en opfordring til re-map, f.eks med klart bedre brændstoføkonomi til følge, eller mere moment,
for prisen er typisk mere forurering. Min Merc bruger diesel til at rense udstødningen, og det koster jo diesel,
hvilket man kan lade være med gennem re-map, men så koster det extra forurening.

Bare en simpel 'think twice' før nogen beslutter sig for en chip tuning, om ikke re-map måske er en klart bedre løsning.

En "re-map" laves rigtigst på et rullefelt, hvor alle parametre stilles for optimal ydelse på den pågældende bil.
Den med at "suge" software ud og få det modificeret hos en "guru", svarer i princippet til alm. chiptuning da det er en standard fil der lægges på i stedet for den originale, uden at den præcise virkning kendes.
At fjerne dieseltilsætning til regenereringen, er det samme som at ødelægge sit DPF da det ikke får mulighed for at brænde sodpartikler af.
En fornuftig ting er derimod at sætte EGR ud af spillet med en mod. det giver en livligere motor der ikke soder sig selv ihjel.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

nemocharley

Re: Chipning af Sdi motor (Lupo)

Indlæg af nemocharley » 24 jul 2015 22:49

@ BWJ, jeg har brug for lidt hjælp her :)

"En fornuftig ting er derimod at sætte EGR ud af spillet med en mod. det giver en livligere motor der ikke soder sig selv ihjel."

Hvad betyder det? EGR? Hvor meget livligere motor og hvordan livligere?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Chipning af Sdi motor (Lupo)

Indlæg af BWJ » 24 jul 2015 22:57

EGR står for Exhaust Gas Recirculation.
For at sikre et lavere forureningsniveau, har man et system, som kan føre en del af den beskidte udstødningsgas retur til indsugningen, så den forbrændes igen, "Exhaust Gas Recirculation"
Når en EGR-ventil er tilsodet og går "trægt" vil man ved pludselig gasgivning opleve, at motoren tøver med at trække og samtidig afgiver en sort røgsky.
Ulemperne ved EGR er tilsodning, ikke kun af selve EGR-ventilen, men også af EGR-køler (findes kun på nyeste motorer, for at hæve effektiviteten af systemet), indsugningsmanifold, gasspjæld, luftmassemåler, indsugningsventiler osv.
Effektmæssigt hentes der ikke noget ved EGR mod. men bilen opleves som en helt anden - mere responsvillig og letkørt.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

nemocharley

Re: Chipning af Sdi motor (Lupo)

Indlæg af nemocharley » 24 jul 2015 22:59

Tak for svar. Det lyder interessant. Er det dyrt at få lavet?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Chipning af Sdi motor (Lupo)

Indlæg af BWJ » 24 jul 2015 23:09

Nu kender jeg ikke styringen i en Lupo, men det er ikke alle styringer der laver fejl hvis EGR slåes fra, men ex. MB melder straks fejl og skal moddes i softwaren, pris er fra 1000,- og op til ca. 3500,-
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar