Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

mit selv byggede solvarme anlæg

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

mit selv byggede solvarme anlæg

Indlæg af Djursland » 18 jul 2015 22:52

hej med jer

jeg vil lige fortælle min historie om mit solfanger projekt

jeg har altid været vild med tanken om at samle den gratis energi op som naturen tilbyder ganske gratis

jeg byttede mig til 2 arcon solfanger fra start 90'er for noget netværks arb jeg lavede

så hade jeg jo dem men hvad med styring og hvad med pumpe og hvad med alt det andet

nå jeg gik i stalden og så hvad der kunne ske og gemme sig

jeg fandt en ny 12 volt pumpe til 100 gr varmt vand hmmm hvad så med strøm til den
jeg fandt så også et solpanel på 85 w i ramme som jeg selv hade lavet altså sat remme og boks på
jeg fandet også en solcelle regulator på 10 amp fra et tillige projekt
jeg kørte ud til min ven der har et BMW ophug og fandt et 80 amh AGM batteri
jeg skulle også ha en kontra ventil og nogle haner som jeg også byttede mig til
en af mine venner overgik til fjerne varme og jeg rydet hans fyr rum hvor der var en masse rør og ventiler og nogle expansionsbeholdere i
bla en på 24 l og max tryk 10 bar


nå de skulle jo sættes op på taget og nu kan jeg godt li at gøre det andre ikke gør så jeg lavede et stativ til dem sammen med min ven og de kom på taget i 60 gr istedet for 45 gr som vanlig, jeg håber så de giver lidt mere om vinteren og koger lidt mindre i højsommer

det tog så kun et års tid at få dem tilsluttet pga dårlig ryg og vinter og andre undskyldninger

nå men de er tilsluttet og køre fint men jeg kan se pumpen er for kraftig da de stopper tit det er en on/off deferens styring jeg har

jeg har sat en enhed på der regulere ned til 12 v uanset hvad der er foran og det har så hjulpet lidt

jeg kom ud en dag jeg ikke kunne forstå at temp var oppe på 95 gr i solfanger så jeg gik op og der var ingen tryk i systemet arrrrr pis også

nå jeg gik ud og så på taget at der var masser af vand og så viste jeg hvad klokken var slået så op og koble pumpen fra

jeg fik så solfangerne ned og skilt ad og den var sprunget øv

jeg fik den så loddet igen efter noget tid og sat op igen og den køre fint igen


den anden dag kommer jeg så ud i skabet hvor min controller sider og ser der er 125 gr i solfangerne arrrrrrr ikke nu igen og fare med lynets hast op og kikker på manometeret om der er tryk og jo det er der sgu men hvorfor køre pumpen så ikke

nååååååååå ja jeg hade jo lavet om i styringen

ned igen og lave tilbage og så faldt temp igen i solfangeren og alt er tilbage til normalen

det jeg så kan konstaterer er at jeg har tænkt de rigtige tanker da jeg lavede systemet om at det skulle være egen sikker og der skulle ske en kontrolleret kogning

nu skal jeg så bare ha lavet en shunt så jeg kan kontrollere trykket ud i solfangeren så jeg kan styre hvor meget flow der er ud i fangerne og at pumpen køre i sit eget vand så den ikke bliver belastet unødig og den har jeg regnet ud jeg skal bare ha det lavet og så sætter jeg lige en energi måle på også nu jeg har vandet af systemet


men alt i alt køre det pisse godt

min 300 l tank bliver på en rigtig god dag 74 gr og det er jo perfekt at det ikke begynder at koge når der er en der går i bad om dagen og det dækker vores behov for varmt vand

men jeg vil gerne ha nogle nye fanger men det kommer nok engang når jeg vinder i lotto

og det har nok kostet mig med styring og rør og pakgarn og salve og øl osv max 1000 kr højt sat

så her er en glad mand fra Djursland han har et billigt solfanger anlæg

det var bare min historie jeg lige ville bidrage med

Mvh Flemming
Ecoteck HR 100


mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Re: mit selv byggede solvarme anlæg

Indlæg af mortenmorten » 18 jul 2015 23:21

Lyder rigtigt spændende.
En rigtig god dag? Hvor når er det?
I hvilken periode kan de forsyne Jer med varmt vand?

nemocharley

Re: mit selv byggede solvarme anlæg

Indlæg af nemocharley » 19 jul 2015 00:37

Fed historie. Når det gribes an på den måde, så er det jo pludselig en fin forretning og idé med solvarme :)

hold lidt øje efter brugte fangere - det hænder at der dukker nogle fine op i ny og næ. Det er ikke så længe siden jeg så to 6 år gamle 3m2 Batec til salg til billig penge.

Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

Re: mit selv byggede solvarme anlæg

Indlæg af Djursland » 19 jul 2015 10:24

en god dag er når der er sol næsten hele dagen eller hele dagen

og det har givet os varmt vand (2 personer) det sidste stykke tid da der jo ikke har været så mange gode soldage i år.

jeg kikker på dba og gul og gratis næsten hver dag smiler der er jo gået lidt sport i det

men jeg har også tænkt på at sætte glas i de fanger jeg har istedet på den termo plade der ligger der nu men jeg har jo så jagtet glas men det koster men jeg har fundet et billigt sted på nettet men det løber alligevel op i 1500 kr hvis man skal ha jern fagtig glas.
en ny fanger kan jeg få til 2200 kr med en virknings grad på 80 % så ja jeg ved godt hvad det bliver til

men jeg har også gang i et andet solvarme projekt som skal hjælpe med til opvarmningen men det kommer senere


Mvh Flemming
Ecoteck HR 100

nemocharley

Re: mit selv byggede solvarme anlæg

Indlæg af nemocharley » 19 jul 2015 13:27

Vi venter med spænding på at høre mere :)


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: mit selv byggede solvarme anlæg

Indlæg af pelle » 19 jul 2015 19:09

Det er super godt. Aplaust herfra :) Du behøver nu ikke give en rød reje for det glas. Skild du blot nogle gamle termoruder ad. De kan fåes gratis hvis det er nogle der er punkterede . Det kan godt være de ikke er så jernfattige, men så udvider du blot anlæggets areal, for at tage højde for dette. Det er jo ligemeget. Solen indståler af hvad der svarer til 960 watt pr. m2 i timen på en god dag. Her er lidt billeder fra mit anlæg. Det er fremstillet af ganske alm. glas. .
902.JPG
Jeg tænker såmænd også du kan få en masse brugte solfangere fra dba eller gul og gratis efterhånden som folk skifter om. fra det ene til det andet energi halløj. Det er blot at skive købes : solfangere.. :) Din hældning på 60 gr. til dine solfangere er også helt perfekt.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

Re: mit selv byggede solvarme anlæg

Indlæg af Djursland » 19 jul 2015 21:32

Hej Pelle

tak tak

men jeg kan ikke rigtig udvide for det er 2 paneler fra arcon der ligger ned og stusernen er i midten og går sammen i et T og går ned i taget

dvs jeg kan ikke koble flere på efter hinanden, dit foto med dine er det så i midten mine rør går ned hvis du kan følge min tanke og så er det ikke nemt at koble nogle flere på

men det er fedt du har lavet dem selv synes jeg

har du evt en tråd jeg kan se

Mvh Flemming
Ecoteck HR 100

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: mit selv byggede solvarme anlæg

Indlæg af pelle » 19 jul 2015 23:30

Jo. Det forstår jeg udmærket.. Her er en tråd om mit anlæg. Og det fungerer rigtig godt.

viewtopic.php?t=5774#p55563
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

Re: mit selv byggede solvarme anlæg

Indlæg af Djursland » 20 jul 2015 11:45

hvordan ligger man foto ind i et indlæg..

og er det stadig at man skal formindske dem
Ecoteck HR 100

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: mit selv byggede solvarme anlæg

Indlæg af pelle » 20 jul 2015 16:20

Du går ned i "besvar" Og " vedhæftede filer" og "tilføj filer" og "placer inline" Billederne må jo ikke være for store. Jeg har email indstilling på mit camera.
Vedhæftede filer
1091.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar