ATMOS GSX50 - installationsskitse - INPUT ØNSKES

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Delphy
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Har takket: 2 gange

ATMOS GSX50 - installationsskitse - INPUT ØNSKES

Indlæg af Delphy »

Hej alle,

Mit fyrrumsprojekt skrider (langsomt!) fremad, og fyrrummet står nu langt om længe klart til at få sat udstyret op. Til de ikke-inviede, drejer det sig om en ATMOS GSX 50 fastbrændsel, 3000 l. akku og en backup af enten piller eller olie. Se evt. anden tråd med opdatering på selve fyrrummet (viewtopic.php?f=183&t=19047&p=283955#p283955)

Jeg har, med _meget_(!!) stor hjælp fra John Skov Jensen (Tak!) udarbejdet den vedhæftede skitse, men jeg ville rigtigt gerne flere meninger, dels om placeringen af Automix og Danfoss 3-vejs ventil, dels om der er ting der glemt.... :oops:

Al input er yderst velkomment :great:

På forhånd mange tak!!
Vedhæftede filer
Fyrinstallation 3.0.pdf
(182.13 KiB) Downloadet 120 gange

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: ATMOS GSX50 - installationsskitse - INPUT ØNSKES

Indlæg af Skovløber »

Det ser super ud, har du købt din automix....
Hvis du ikke har ville jeg måske bare sætte en manuel shunt på, eller ingenting.
Forklaring:
Når du har VVB ovre i huset, så skal du jo altid have en ret høj fremløbs temperatur, for at være sikker på at vvb kan lave varmt vand.

Hvis jeg var dig, ville jeg montere en termostat/føler i din VVB, så hvis der kommer VVB krav, så skal automix overstyrres, ellers så skal automix måske bare stå på 35 grader (nu ved jeg ikke om du har gulvvame eller radiator)

Eller endnu bedre:
Smid automix ud og køb en rigtig udekompenseret shunt (to følere), der regulere fremløb til huset efter udetemp. Den skal så igen booste hvis der er VVB krav.

Når men skidt, dette kan du også altid lave bagefter, da det ikke indebære rør-ændringer.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: ATMOS GSX50 - installationsskitse - INPUT ØNSKES

Indlæg af newpas »

Kan huske atder er noget med at Ernst Drastrup foreslår et lodret rør med flere T'er til retur så vandet selv søger ind i det rette lag for at have bedste lagdeling. Ved ikke om det er aktuelt her.
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: ATMOS GSX50 - installationsskitse - INPUT ØNSKES

Indlæg af Skovløber »

Når han har en shunt til huset, så sker der ikke en store omrøring i akku.
Jeg har en super lagdeling, uden Ernst`s setup
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: ATMOS GSX50 - installationsskitse - INPUT ØNSKES

Indlæg af Jens »

Det ser fint ud.
Jeg ville nok sætte trevejs-ventilen ned på returen, tror den vil trives bedre med den lavere temperatur, fremfor de måske 85-90 grader efter akku, - og funktionen/virkningen vil jo blive den samme.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: ATMOS GSX50 - installationsskitse - INPUT ØNSKES

Indlæg af newpas »

Mangler der ikke cirkpumpe på atmos? Og udluftning på akku?
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: ATMOS GSX50 - installationsskitse - INPUT ØNSKES

Indlæg af newpas »

Udluftning på værksted bør være efter cirkpumpe. Skulle afgang fra olie/pillefyr ikke gå direkte til vvb da det jo formodentlig er til sommer/yderkørsel? Med egen cirkpumpe.
Delphy
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Har takket: 2 gange

Re: ATMOS GSX50 - installationsskitse - INPUT ØNSKES

Indlæg af Delphy »

Mange tak for alle jeres svar :great:

Jeg prøver lige at fange jeres kommentarer en for en og kommentere på dem:

1. Mht. Automix og VVB: Det er en absolut relevant forslag! Men jeg forsøger mig med det nuværende setup, da hele er installationen er ny (også VVB i hus, placeringen, PEX fra fyr til hus osv.) så selve varmetabet i fra fyr til hus har jeg ingen ide om. Samtidig er det radiatorer i huset, så fremløb er pr. def. høj - og huset er ikke fantastisk isoleret, så jeg vil forvente et lidt højere forbrug aligevel. Hvis det viser sig nødvendigt at kigge på temperaturen umiddelbart før VVB må vi se på det til næste sæson - så er der jo også lidt at pille ved der :) Jeg forventer (når førstesalen etableres) at der kommer gulvvarme i etageadskillelsen.
2. Mht. 3-vejs på retur - det lyder rigtigt fornuftigt, tak for tippet!
3. Mht. cirkpumpe på ATMOS - øhbøh....der sidder jo en cirk.pumpe som en del ad laddomaten, jeg vil tro det er fint? Er der evt. andre der har en mening herom? new22
4. Udluftning på akku - jo, selvfølgelig. Tak!
5. Olie/piller er ikke til sommerkørsel, men til backup i fyrringssæsonen. Hvilket jo ikke fremgår af hverken min beskrivelse eller tegning, beklager! :oops: VVB'en har spiral, således at der i sommermånederne ikke fyres men kun trækkes strøm (med den sommer vi har i år, vil jeg dog ikke afvise at det bedre kan betale sig at fyre op!)
6. Udluftning på værksted - i den nuværende tegning er der sat 1 udluftning op til at styre begge frem-strenge til henholsvis hu og værksted - men det lyder da helt rimeligt at der bør være en til hver streng, og sætte dem efter virk.pumperne istedet. Hvad siger I andre?

Og så selvfølgelig - Er der flere kommentarertil setuppet? Jeg er klar over at jeg givetvis fanger jer midt i den kolde øl på terrassen og optændingen i grillen, men jeg forsøger mig aligevel :great: :lol:
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: ATMOS GSX50 - installationsskitse - INPUT ØNSKES

Indlæg af JFinderup »

Et forslag kunne være at lade din backup også køre over akkutanken. Den kunne tilsluttes så det kun er f.eks. de øverste 500-1000l den kører over (retur til fyr et stykke oppe på tanken & fremløb hen over toppen af tanken). Du vil kunne udnytte at få en højere retur til f.eks. et pillefyr, hvis der er restvarme i bufferen. Blot en tanke - god søndag.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
Delphy
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Har takket: 2 gange

Re: ATMOS GSX50 - installationsskitse - INPUT ØNSKES

Indlæg af Delphy »

Hej alle,

Så er der en opdateret tegning med nogle forskellige tilføjelser og rettelser.

3-vejs ventilen blevet flyttet til retursiden istedet for, for som Jens skriver, trives den nok bedre med en lavere temperatur.

Og til forslaget fra JFinderup ang. backup til akku: I udgangspunktet vil jeg gerne have en så "ren" installation som muligt under de givne omstændigheder (!) og med hensyn til krav til funktionaliten. Når det kombineres med, at jeg forventer at backup kun skal køre 1 eller 2 håndfulde dage på en sæson, tænker jeg at det umiddelbart ikke står mål med resultatet - så jeg forsøger mig uden til at starte med, men tak for kommentaren :great:

Tilbage står kun spørgsmålet som blev rejst i et tidligere indlæg omkring cirkulationspumpe på Atmos'en - Der sidder en pumpe i laddomaten, er det ikke nok? Eller skal skal der sættes en til ind inden akku?

Og så selvfølgelig - er der noget jeg har glemt? :oops:

Tak for jeres tid og kommentarer! :great:
Vedhæftede filer
Fyrinstallation 4.0.pdf
(182.37 KiB) Downloadet 86 gange

Besvar