Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp - har slukket mit fyr og aner intet om pillefyr

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Benekov-begynder
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11 jul 2015 21:50
Mit fyr: Benekov R15
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hjælp - har slukket mit fyr og aner intet om pillefyr

Indlæg af Benekov-begynder » 12 jul 2015 10:00

Jens skrev:Bemærk at Kenneth IKKE mener pillerne i magasinet !!!!!!
Godt du skriver det :lol: Nej, det gør jeg ikke, for jeg kan næsten regne ud, at det er de piller, der skal bruges til at køre ind i en brænder eller noget. Men jeg ved ikke, hvor jeg tænder de piller, der SKAL være ild i :evil:


Benekov-begynder
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11 jul 2015 21:50
Mit fyr: Benekov R15
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hjælp - har slukket mit fyr og aner intet om pillefyr

Indlæg af Benekov-begynder » 12 jul 2015 10:01

Jeg kører til Ringsted nu og fortsætter med at rydde op efter sælger og er først tilbage i forummet i aften. Men jeg glæder mig til at se, om der er nogen, der har et par gode råd - og evt. en manual på selve fyret, så vi kan se, hvad der er hvad.

Tak for svar så langt - forstår allerede meget mere :great:

xkfc

Re: Hjælp - har slukket mit fyr og aner intet om pillefyr

Indlæg af xkfc » 12 jul 2015 10:09

Jeg har et gæt m.h.t. gaffatapen, jeres fyr er et stokerfyr, på stokerfyr er der krav om at fyret skal være slukket når man åbner for pillebeholderen, de fleste producenter har en lille kontakt siddende ved lågen til beholderen som slukker fyret hvis brugeren skulle glemme at lukke låget. Den kontakt har ofte fået tape, eller er taget ud af drift, der er nemlig irriterende at fyret går ud bare fordi man lige skal checke pille beholdningen.
Jeg må bekende at kontakten også havde tape da jeg havde stokerfyr.

Som andre har gjort opmærksom på :oops: så er det naturligvis ikke pillebeholderen der skal have en tændblok, men pillerne i brændkammeret, smart nok at gøre opmærksom på når i nu er helt nybegyndere.

Benekov-begynder
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11 jul 2015 21:50
Mit fyr: Benekov R15
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hjælp - har slukket mit fyr og aner intet om pillefyr

Indlæg af Benekov-begynder » 12 jul 2015 18:24

xkfc skrev:Jeg har et gæt m.h.t. gaffatapen, jeres fyr er et stokerfyr, på stokerfyr er der krav om at fyret skal være slukket når man åbner for pillebeholderen, de fleste producenter har en lille kontakt siddende ved lågen til beholderen som slukker fyret hvis brugeren skulle glemme at lukke låget. Den kontakt har ofte fået tape, eller er taget ud af drift, der er nemlig irriterende at fyret går ud bare fordi man lige skal checke pille beholdningen.
Jeg må bekende at kontakten også havde tape da jeg havde stokerfyr.

Som andre har gjort opmærksom på :oops: så er det naturligvis ikke pillebeholderen der skal have en tændblok, men pillerne i brændkammeret, smart nok at gøre opmærksom på når i nu er helt nybegyndere.
Kontakten har ikke fået gaffatape :-) Rummet, hvor pillerne ligger er dækket af noget sort plastikagtigt sat fast med gaffatape. Dvs. man skal fjerne gaffatapen i kanten for at kigge ned til pillerne. Lyder det ikke lidt mærkeligt?

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Hjælp - har slukket mit fyr og aner intet om pillefyr

Indlæg af newpas » 12 jul 2015 19:12

det er nok gjort for ikke at få røg op gennem pillemagasin. Få besøg af en kender ikke blot en vvs'er er mit råd!


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Hjælp - har slukket mit fyr og aner intet om pillefyr

Indlæg af Kruse » 12 jul 2015 19:38

Er der ikke noget låg på magasinet? Det lyder godtnok som noget hø, den skal være lufttæt for at sikre mod tilbage brænd.
Har du fået gang i den?
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

xkfc

Re: Hjælp - har slukket mit fyr og aner intet om pillefyr

Indlæg af xkfc » 12 jul 2015 19:40

Benekov-begynder skrev:Kontakten har ikke fået gaffatape :-) Rummet, hvor pillerne ligger er dækket af noget sort plastikagtigt sat fast med gaffatape. Dvs. man skal fjerne gaffatapen i kanten for at kigge ned til pillerne. Lyder det ikke lidt mærkeligt?
Det er et krav at låget skal være af metal. Tanken på en stoker skal være lufttæt, ellers risikerer man at det brænder baglæns op i tanken, jeg har prøvet det 2 gange, det er ikke specielt sjov.

Jeg vil ligesom newpas anbefale at få en service montør ud, så kan han gennemgå anlægget og give jer instruktion om hvordan i skal benytte fyret.

Hvis i har intentioner om kun at bruge træpiller var det måske en god ide at investere i et moderne pillefyr i stedet, det kan starte, stoppe og delvis rense selv, ligeledes kan det lave varmt vand om sommeren med få kg træpiller. Det hele er naturligvis afhængig at forbrugsmønster, men hos os klarer 4 personer sig med 2,5-4 kg i døgnet.

Benekov-begynder
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11 jul 2015 21:50
Mit fyr: Benekov R15
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hjælp - har slukket mit fyr og aner intet om pillefyr

Indlæg af Benekov-begynder » 12 jul 2015 23:04

Kruse skrev:Er der ikke noget låg på magasinet? Det lyder godtnok som noget hø, den skal være lufttæt for at sikre mod tilbage brænd.
Har du fået gang i den?
Der er låg - men når man åbner og burde kunne se pillerne (som jeg forstår det), er hullet dækket af noget sort plastikagtigt noget, som er sat fast med gaffatape. Når man løsner gaffatapen kan man se ind til pillerne. Jeg synes det ser mærkeligt ud.

Jeg har valgt ikke at gøre noget for at få gang i det, for måske er der noget rivende galt med det fyr, og jeg tør ikke risikere noget. Prøver at ringe til en i morgen.

Benekov-begynder
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11 jul 2015 21:50
Mit fyr: Benekov R15
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hjælp - har slukket mit fyr og aner intet om pillefyr

Indlæg af Benekov-begynder » 12 jul 2015 23:06

xkfc skrev: Det er et krav at låget skal være af metal. Tanken på en stoker skal være lufttæt, ellers risikerer man at det brænder baglæns op i tanken, jeg har prøvet det 2 gange, det er ikke specielt sjov.

Jeg vil ligesom newpas anbefale at få en service montør ud, så kan han gennemgå anlægget og give jer instruktion om hvordan i skal benytte fyret.

Hvis i har intentioner om kun at bruge træpiller var det måske en god ide at investere i et moderne pillefyr i stedet, det kan starte, stoppe og delvis rense selv, ligeledes kan det lave varmt vand om sommeren med få kg træpiller. Det hele er naturligvis afhængig at forbrugsmønster, men hos os klarer 4 personer sig med 2,5-4 kg i døgnet.
Jeg har et Benekov R15 - ved ikke om det er det samme som en stoker?? Jeg får en tekniker ud - det virker lidt mærkeligt det hele, og jeg tør ikke eksperimentere, når jeg ser sådan noget hjemme-klamp :evil:

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Re: Hjælp - har slukket mit fyr og aner intet om pillefyr

Indlæg af KristianVilhelm » 20 jul 2015 10:15

Er det linux styringen med det store runde drejehjul?
For så er jeg bange for dine problemer først lige er begyndt, prøv at søg rundt i forummet og se.

Et R15 kan kører på piller og korn, det må vel næsten gøre det til en stoker, og ikke kun et pillefyr.


Besvar