Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vindmølle

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Besvar
dangman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 10 jan 2007 22:33

Vindmølle

Indlæg af dangman » 21 jan 2007 16:04

En simpel løsning jeg lige kom til at tænke på ville da være at trække strømmen ind til en stik kontakt i huset og så tilslutte et varme apparat som så vil vame huset op ! Det vil jo egentlig passe godt sammen, når det blæser meget bliver der trukket meget varme ud af huset og møllen laver meget strøm til varme apparatet ! muligvis nørdet men hva :shock:


Brugeravatar
Yehaah
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20 jan 2007 17:57
Mit fyr: BioComfort 16 - DOR 16
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Indlæg af Yehaah » 21 jan 2007 19:30

Jeg har noget lignende liggende på filebænken, men har ikke fået monteret den endnu.

Det er også en 12V vindgenerator samt et batteri til en mejetærsker samt inverter, og batteri vagt.

Jeg har ping ponget lidt med diverse instanser, og de siger samstemmigt at jeg ikke må sætte den til elnettet.
Derimod findes der andre man kan sætte til elnettet vha en inverter, og som kan benytte de samme regler om solceller, hvor man afregner 1:1 med elselskabet.
Yehaah!

Woodville

Brugeravatar
Yehaah
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20 jan 2007 17:57
Mit fyr: BioComfort 16 - DOR 16
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Indlæg af Yehaah » 21 jan 2007 19:34

dangman skrev:Er det mig der er tæt, eller kan man bare bruge den her til at "tilføje" elnettet strøm ? eller har jeg misforstået noget ?
http://www.sologenergi.dk/elnet.htm
Billede
Og hvad koster sådan en så ?
Jeg har fået oplyst at den ikke er godkendt til brug i Danmark.
Jeg er ikke sikker, men der er noget med at omformeren SKAL tilsluttes af en autoriseret installatør med de rette kurser, og at man skal have en forudgående aftale med elselskabet, samt en egnet elmåler.
Yehaah!

Woodville

dangman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 10 jan 2007 22:33

Indlæg af dangman » 21 jan 2007 19:42

JA, jeg læste godt at de ikke var godkendte ! og det var heller ikke en over vældende mængde strøm den kunne håndtere ! Men princippet er da smart nok !

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Indlæg af ktm » 21 jan 2007 19:45

Daw Yehaah

Kan du uddybe noget mht, hvordan man kan lave stuntet med at levere strøm retur til elværket 1:1?
Jeg er stærkt optaget af tanken om en vindmølle, sammen med 2 andre naboer.
Kan man sende strøm tilbage 1:1 stiger værdien af strømproduktionen jo betragteligt og der kommer langt bedre balance i tingen.

Jeg synes ikke det er nemt at finde ret meget om private vindmøller på nettet. Den eneste producent med 400v møller er åbenbart Gaya?


mvh
ktm
mvh
ktm


vindsol
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 09 jan 2007 21:24

Indlæg af vindsol » 21 jan 2007 19:49

Det skal bare være en autoriseret elinstallatør, skal være en fornuftig inverter (koster fra 10000 kr og op efter) og så skal el manden sende en blanket ind til dit elselvskab. Elselvskabet kommer og skifter din elmåler til en 2 vejs, du får ikke penge for den el du sender retur, men så længe du bruger lidt mere end du laver tæller tælleren bare baglæns intil 0. Det koster ikke noget at få en ny elmåler. Dog koster elmanden jo en smule. Der er masser af møller at finde.

Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Indlæg af Momme » 21 jan 2007 20:42

Er den 2 vejs måler ikke kun nedvændig hvis møllen lave mere strøm en dit min. forbrug Drogar-Mark-02(LBG).gif
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)

dangman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 10 jan 2007 22:33

Indlæg af dangman » 21 jan 2007 20:45

Momme skrev:Er den 2 vejs måler ikke kun nedvændig hvis møllen lave mere strøm en dit min. forbrug Drogar-Mark-02(LBG).gif
Jo, men feks om natten kan man jo sagtens lave mere strøm end man forbruger, så er det jo genialt at kunne bruge el nettet som buffer lager !
Last edited by 1 on dangman; edited 21 times in total

vindsol
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 09 jan 2007 21:24

Indlæg af vindsol » 21 jan 2007 20:46

nej, den skal på, ellers skal du have en masse batterier og så køre det uden om måler på en måde. med 2 vejs måleren virker elnettet som "batteri"

dangman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 10 jan 2007 22:33

Indlæg af dangman » 21 jan 2007 21:25

Hvordan går det med projektet ? Er det ikke snart på tide med lidt billeder :)


Besvar