Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny fyrmester på Biomax 16

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund » 20 jun 2015 17:28

Det kniber den at følge med når det er så koldt og blæsende som det har været den sidste uges tid, når gulvvarmen i stuen kalder kommer fyret ikke over ca 40 grader hele dagen.
Den har ikke været slukket, den har kørt fuld gas hele døgnet i forsøg på at komme op på ønsket set temp som er 60 grader.
Jow jeg har en vvb som skal varmes op, i guder det har jeg fået oplyst mange gange den sidste uge pga fyret kun har lagt på de ca 40 grader, så har der ikke været varmt vand til fruen i huset, jamen hvor sådanne væsner kan skræppe op icon_cheesygrin.gif
Nighttrain skrev:Hejsa Lund.
Hvis fyret kører ok til hverdag og den kan følge med, skal du ikke pille ved noget.
Du skriver du ikke har kunne banke den over 40 gr. Har den været slukket pga at det har været for varmt, og den skal i gang igen
så går der vel et par timer inden den er oppe og kører normal igen med de m2 du har. Med mindre du også har en VVB der skal varmes op samtidig.

Har den ikke været slukket pga for varmt vejr. Så vil jeg mene det er alm rengøring. Det er en meget vigtigt del af det hele.

Men kan den ikke følge med så skal du kun øge brændsel. Det var kun for at starte et sted at jeg skrev du skulle stille den til 1,05 i brændsel.

Hvis pille max og max luft passer til hverdag øger du kun brændsel.

Snegle Max er efter hvad jeg har forstået, jo højre tal jo flere piller sammen med pille max. Men det er ikke sikker det passer efter andres mening, så meget forstand på det har jeg heller ikke, jeg er også nystartet pille bruger.
Men det kører fint. :great:

Jeg har stillet min efter hvad jeg synes passer bedst, men det er jo forskelligt fra fyr til fyr

Mvh Claus.


Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Nighttrain » 20 jun 2015 20:06

Hejsa Lund.
Rolig Lund Så er der ingen problem.
Du sætter den op på 1,30 i brændsel og så tror jeg du skal hæve luften til et sted mellem 20-25 også, så holder du øje med den, inden du går i seng går du ud til fyret, og holder øje med den indtil den går i pausestop, det du skal se efter er hvad den står på i drift ydelse når den stopper, den skal ligge et sted mellem 60 og100 i drift ydelse.
stopper den mellem 80-90 % så er det også fint :great:


Mvh Claus.

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund » 20 jun 2015 21:43

Takker, a lurer den af

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund » 22 jun 2015 21:07

Nå regnen bevirkede jeg havde tid til fyret her sidst på eftermiddagen og i aften. Jeg hævede brændsel gradvist op indtil 1,50 og den ryger ikke endnu ved samme luftindstilling, det synes jeg var mærkeligt, men jeg bemærkede mens jeg holdt vågent øje med fyret, at sneglen ikke giver piller så nær hver gang den kører, den er noget mere ustabil end sneglen der sad på Scotten selv om det var en fjedersnegl. Sneglen på dette fyr er det også en fjedersnegl eller er det en med viklinger om en aksel? Hvis jeg kunne få sneglen til at dosere mere jævnt ville indstillingen godt nok være væsentlig lettere. Der er kun ca 15 cm smelteslange mellem snegl og brænder så den kan ikke komme til at ligge mere vandret.

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Nighttrain » 23 jun 2015 12:04

Hejsa Lund.
Sneglen er viklinger om en aksel hvids det er den originale snegl, det kan du se hvis du tager slangen af, og den skal stå i 45 gr for at virke bedst.
Og ja den er ustabil, jeg har hørt flere bruge 6 mm piller pga det samme.

Mvh Claus.


Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund » 23 jun 2015 12:40

Hehe det er 6 mm jeg bruger

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Nighttrain » 24 jun 2015 01:29

Hejsa Lund.
Så kan jeg kun sige prøv dig frem, ligesom vi andre har gjort.
Men se at få brændt de piller af du har nu, og så prøve nogle andre, der er nogle svenske piller der heder Varmeflex de er dyre men de er gode.
Ellers er der jo Biopillen 8 mm som jeg bruger den er fantastisk :great:
Og så få den indstillet en gang for alvor :great:
Inden vi får os set om så er det vinter igen, så var det rart at alt var på plads med indstillinger, og så kun fylde tanken og rense fyr.

Mvh Claus.

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund » 24 jun 2015 16:44

Jeg har fået styr på gulvvarmen, så er der det problem mindre, jeg tror jeg bestiller nogle paller med Biopillen når du nu roser dem til skyerne, ikke fordi at Stampemøllen volder mig problemer mere. Jeg har fået den til at brænde så godt at der er minimal slagger fra Stampemøllen, en væsentlig sænkning af max blæs løste det problem. Kører de med sommertilbud på Biopillen eller er det samme pris hele året?

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Nighttrain » 25 jun 2015 00:55

Hejsa Lund.
Ja jeg roser Biopillen jeg synes det er den bedste ud af de 6 forskellige jeg har prøvet.
Nu skal du jo ikke forhaste dig med at købe Biopillen, inden du har prøvet at fyre en 5-6 poser af dem først.
Men er du tilfreds med Stampemøllens piller ja så ville jeg nok blive med at bruge dem hvis jeg var dig.

I vinters gav jeg 1500 kr for 960 kg + fragt. Og lige nu kan jeg se at de koster 1440 kr + fragt.

Og det skal være 8 mm hvis du vil prøve dem. Der er også en 6 mm, men den de er noget mørker og det har jeg dårlig erfaring med,
i mit fyr måske fordi fra mit røgrør og til top af skorsten er der kun 2,10 m, det kan måske være grunden, at der måske ikke er træk nok i den aner det ikke.

Andre Pille bruger i Biomax 16 er da også velkommen til at komme med indput, eller ideer i denne tråd her. Hvad siger du til det Lund ? :great:
Kan se der er mange der ligger og lurer :)

Mvh Claus.

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund » 25 jun 2015 19:27

Som noget spændende nyt holder jeg fri denne weekend, jeg er udbrændt efter al det flytteri så vi tager squ en friweekend og den gamle mener hun vil til Løkken, der er et eller andet hun skal op og se/røre ved. Hvis jeg drejer skarpt i Møltrup på vej hjem, hamrer jeg næsten ind i din mur. Jeg vil gerne prøve lidt af dine favoritter hvis det er stadig muligt icon_cheesygrin.gif og jow andre er da sæføle walkomne til at blande sig, sagligt eller usagligt, vi sorterer selv icon_cheesygrin.gif


Besvar