Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny varmekilde til nedlagt landejendom

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
KeHedegaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22 jun 2015 15:01

Ny varmekilde til nedlagt landejendom

Indlæg af KeHedegaard » 22 jun 2015 15:45

Hej

jeg har lige overtaget et nedlagt landbrug med 250kvm. hovedhus (ydereligere 100 kan komme på tale senere(>10 år) i form af et uudnyttet loftrum) og 3 længer.

Det kan være at der på sigt(>5 år) skal indlemmes 150-200kvm i en af længerne(beboelse)

jeg har i dag et Esso Unit 135 L Luxe II, som ifølge tidligere ejer brugte for 56.000 kr. olie årligt. energivejlederen vurderede det til 126.000kr.

billigt brænde og andet brændbart kan nok skaffes.
Jeg er ikke bange for at bruge noget tid på arbejdet med at have fyr, men man skal som minimum kunne fylde på så det kan holde varme og varmt vand nogle dage måske endda en uge.

Der skal desuden installeres 1 brændeovn.

jeg tænker selv et kombifyr, men har absolut ingen erfaringer på området.

hvad skal jeg bruge ? varmtvandsbeholder, fyr, snegl osv.

hvor mange kW skal det være på ca?

alle forslag er velkomne!

på forhånd tak

Kenneth


nemocharley

Re: Ny varmekilde til nedlagt landejendom

Indlæg af nemocharley » 22 jun 2015 16:36

Hvis budgettet er meget rummeligt så kan man jo lave næsten alt.

En løsning med pillefyr og brændekedel ved siden af er da bestemt værd at overveje - men der skal et stort vandlager til (10-12l pr m2). En Atmos brændekedel 40-50kw serie og til hvor mange m2??? 250+100+200? - det er jo ca 6000 liter! - men mon ikke man kunne starte med 3000 liter til de 250m2?

Pillefyr 15kw til 250-300m2 - det nuværende olieforbrug kan der jo regnes ud fra (hvis det er pålideligt) - DTI siger 21-29kw til 6000l olie

beregner findes her - http://www.teknologisk.dk/kedelliste/35412

ikke fuldstændig liste over lovlige kedler findes her - http://www.teknologisk.dk/kedelliste/35412

Gængse pilelfyrs mærker - NBE produkterne scotte og RTB, MGM, Vølunds Pellux serie, Atmod dxxp serie - det er dem jeg sådan lige har mest fidus til. Men det er mange mange muligheder derude.

Af regulære kombikedler til træ og brænde

Atmos har en model
Värmebaronen har en Biomax
Der er flere men jeg kan ikke lige huske navnene

Jeg tror erfaringen herinde er at det er bedst at skille de to kedler ad - = bedre effektivitet.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Ny varmekilde til nedlagt landejendom

Indlæg af triumph » 22 jun 2015 17:53

Her er et regneark, hvor du kan lege lidt med mulighedderne, og se på økonomien
http://www.nbe.dk/download/beregningsprogrammer.html

Da vi købte vores hus, oplyste sælgerne et olieforbrug på 2000 l + 4 rm brænde. Energirådgiveren sagde 3500 l olie.
Energirådgiveren havde ret !

Du finder jo ikke nogen brændefyr der kan holde varmen i flere dage (om vinteren) uden at fyre.
Og som Nemo skriver, så er der vist bedst erfaringer med seperate brænde og pillefyr
Jeg vil gætte på at det ca. koster 50% mere at lave en brændefyrsinstallation, end en pillefyrs installation
Nu ved jeg ikke hvor meget du laver selv. Men hvis man antager at det koster 40.000 at montere et pillefyr, så koster det vel 60.000 for et brændefyr (hvis du skal have håndværkere til at gøre det) => hvis du skal have begge, så er det 100.000.
Nu ved jeg ikke hvad din adgang til brænde er. Men og lave 50 m3 brænde om året, kræver både gode stabile leverancer, billige priser. Og rigtig god tid.
Hvis du skal bruge 12 tons piller om året, og har plads til at opbevare dem. Så burde du kunne få en god pris på et helt træk (20 t) måske 1,7 kr/kg = 20.400 kr/år
Hvis du skal betale alm. priser for sankebrænde, så er det ikke nødvendigtvis rentabelt at lave brændeløsningen.

Jeg tror ikke jeg ville købe mindre end 20 KW. Her er Pellux 100, RTB, og Scotte gode bud

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Ny varmekilde til nedlagt landejendom

Indlæg af mejeristen » 22 jun 2015 18:30

Kombi kedel er efter min bedste overbevisning NO GO

Har selv et Baxi Bonus 30 kedel der kan fyre med piller Eller brænde. har endnu ikke brugt pilledelen. skulle jeg det ville der være en del omstilling fra brænde til piller og det samme den anden vej. Det til kommer at virkningsgraden på både pille og brændefyringen være noget lavere end hvis du vælger en separat brændekedel og en separat pillekedel! skal du have en chance for ikke at skulle fyre hver dag i vintermånederne med en brændekedel (udfra det du oplyser)
skal du have en ret stor brændekedel, som jeg læser dit indlæg kommer du nemt op på 500-550 kvm det betyder at du for ikke at skulle fyre hver dag skal have en vel isoleret akku tank på mindst 6000l, ud fra egne erfaringer er det i underkanten, jeg vil mene at 9000l er mere realistisk, og skal du kunne fyre en så stor akku op skal din brændekedel være på MINDST 75kW nok også lidt mere.
Det betyder ret meget arbejde og tid hvis du selv skal lave dit brænde, og hvis du er som folk er flest vil du fortryde denne løsning.

IMHO bør du vælge et pillefyr eller en stoker, så får du også bedre tid til at overholde rettidig "service" på "kranen"
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Ny varmekilde til nedlagt landejendom

Indlæg af triumph » 22 jun 2015 18:49

Det der gør det lidt svært er også forbruget. Hvis man skal bruge 10.000 l olie på at varme 250 m2 op. Så skal det godt nok være ringe isoleret.
Det burde vel være muligt at få huset ned på 3000-3500 l olie, og så er det jo en helt anden løsning = 7 tons piller / 30 rm brænde.
Hvis du bliver ved med at have et kæmpe forbrug, så er flis måske en mulighed. Men det er svært at finde det rigtige anlæg, hvis man ikke er noget tættere på forbruget

En god start var nok en 20 kw pellux 100 og en brændeovn
Last edited by 1 on triumph; edited 22 times in total


Carl Erik
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16 apr 2015 16:10
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 232
Fremviser gerne i postnummer: 9230
Geografisk sted: Svenstrup J.

Re: Ny varmekilde til nedlagt landejendom

Indlæg af Carl Erik » 22 jun 2015 18:53

mejeristen skrev:... så får du også bedre tid til at overholde rettidig "service" på "kranen"
Hvorfor skal hun nu blandes ind i det ?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Ny varmekilde til nedlagt landejendom

Indlæg af BWJ » 22 jun 2015 20:31

Halmfyr ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Ny varmekilde til nedlagt landejendom

Indlæg af mejeristen » 22 jun 2015 21:06

Carl Erik skrev: Hvorfor skal hun nu blandes ind i det ?
Af bitter erfaring har jeg lært at manglende service på denne, kun vil give problemer!! icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Ny varmekilde til nedlagt landejendom

Indlæg af danni-nielsen » 22 jun 2015 21:43

Hvis det godt må koste lidt så tag et kig på Twinheat de er lidt dyre men det er gennem prøvet dansk kvalitet ikke altmuligt ekstra udstyr der går i stykker.

Har selv ders CPI 12 og det har været slukket 2 gange det sidst 1 1/2 år fordi jeg glemte og fylde brændsel på.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

nemocharley

Re: Ny varmekilde til nedlagt landejendom

Indlæg af nemocharley » 23 jun 2015 10:43

Lad det være sagt som det første - jeg synes Twin Heat laver noget kram

Men til de m2 vi taler om samlet set her - så er det den her model der vil passe bedst - http://www.teknologisk.dk/kedelliste/35412 (M20i) - den er dyr, og dens lavlast ydelse vil give dårlig fyringsøkonomi for 250m2 (som er udgangspunktet) om sommeren - jeg mener også denne model pausefyrer uden autotænding.

Men måske med et gigantisk solvarmeanlæg til . Niels Lyck/Vvfs.dk har jo et anlæg på hylden til knap 120k...... - nu hvor vi er ved at dele ud af favoritterne :)

Var det i øvrigt ikke m20 man før i tiden måtte fyre med træ i også?


Besvar