Besøg hos en Pellux / Scotte ejer

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Poul68
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 22
Tilmeldt: 28 apr 2012 14:45
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med iltstyring
Areal: 187
Brændsel: Lava Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Årligt forbrug: ca 8 Tons

Besøg hos en Pellux / Scotte ejer

Indlæg af Poul68 »

Hejsa
Jeg skal til at købe et nyt Stokerfyr, og det skal være en Scotte 10 KW eller en Vølund Pellux 100 20 KW.
Men jeg vil gerne om der er nogle i mit område som har et af de 2 fyr "kørende" som jeg må komme ud og se og snakke om hvad i mener om fyret, osv.
Jeg bor ved 8370 Hadsten og i må gerne kontakte mig på 51861711.

Mvh Poul

nemocharley

Re: Besøg hos en Pellux / Scotte ejer

Indlæg af nemocharley »

der er et spring fra 10 til 20kw - der kommer snart et nyt og ret stylet pillefyr på markedet fra Nibe-Biawar på Metro Compact 3-12kw, det ser ud til at have den samme pellux/iwabo-kopi brænder på som vølunds pellux 100.

og så er der jo MGM junior og RTB 10kw
Senest rettet af nemocharley 19 jun 2015 20:23, rettet i alt 1 gang.
Poul68
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 22
Tilmeldt: 28 apr 2012 14:45
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med iltstyring
Areal: 187
Brændsel: Lava Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Årligt forbrug: ca 8 Tons

Re: Besøg hos en Pellux / Scotte ejer

Indlæg af Poul68 »

Hejsa jeg skal IKKE have et fyr der er sammenbygget med siloen BASTA. Det har jeg fået nok af.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Besøg hos en Pellux / Scotte ejer

Indlæg af MichaelK »

Ok, DET var noget af en udmelding! Især når man ved at der findes adskillige anlæg af
den type, som fungerer ganske glimrende. Man bliver jo helt nysgerrig, så jeg vil lige
forespørge, om du har lyst til kort at beskrive din dårlige oplevelse?


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Poul68
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 22
Tilmeldt: 28 apr 2012 14:45
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med iltstyring
Areal: 187
Brændsel: Lava Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Årligt forbrug: ca 8 Tons

Re: Besøg hos en Pellux / Scotte ejer

Indlæg af Poul68 »

Ja det vil jeg da gerne.
Jeg har pt et Benekov R15 fyr fra 2004 hvor siloen og fyret er bygget sammen og det er træls at rense den, da man skal have sneglen ud af den for at får alt slaggeret ud af de. Den er jo med muldvarpsystem og der kommer slagger/andet lort til at sætte lige under herden.
Men jeg vil da ikke sige at alle de fyr som er sammenbygget er noget skidt, men jeg vil ikke have sådan en igen. Jeg har bare bestemt at det skal være en Scotte eller en Vølund Pellux.
Grunden til at jeg vil have et nyt fyr er at den er meget utæt over alt og lugter og er ikke super godt her om sommeren.
Mvh
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Besøg hos en Pellux / Scotte ejer

Indlæg af triumph »

Prøv og kigge på billederne igen. På forsiden af kedlen sider en låge. Bag lågen sider brænderen. Det ser simpelthen ikke ud som om man kunne konstruere det så det er nemmere at komme til at hive brænderen ud (Man kunne selvfølgelig hive lågen af, meen...)
Selv på en Scotte mini kan man relativt nemt pille brænderen ud (og det ser ud som om det er nemmere på metroen)
Helt seriøst, så skal man ikke købe en 20 KW, hvis man har behov for en 10 kw. Metro ejer Vølund/Pellux (eller også er det omvendt), så når du køber en Metro, så er det en Vølund/Pellux.
Det er genereelt meget nemmere og rense de løse pillebrændere, end at gokke rundt med sådan en Benekov R15. Det kan slet ikke samenlignes.
På min scotte tager jeg brænderen ud en gang om året, men jeg ved ikke hvorfor, for jeg har aldrig gjort andet end at tage den ud, kigge på den, og så sætte den på plads igen (Men på black star kedlen er der jo super nem adgang til hærden via en låge i kedlen, så der foregår rens af hærd jo uden at tage brænder ud) Vølund/Metro har jo automatisk rens af hærd, så der burde ikke være det store behov for at tage brænder ud
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Besøg hos en Pellux / Scotte ejer

Indlæg af MichaelK »

Jeg forstår det må være til megen irritation, hvis en fyr er træls at rense. Især, hvis
det skal gøres ofte. Jeg har ingen erfaring med fyring med "muldvarp", da jeg bevidst
fravalgte denne type, da jeg skulle investere i en pillegnasker. Det var nu ikke pga.
rensearbejdet, men mere ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt. Simpelthen fordi
jeg ville minimere muligheden for tilbagebrand mest muligt, blev denne type altså
fravalgt. Jeg har også bevidst investeret i en selvrensende type, hvilket dengang var
ensbetydende med et forholdsvist højt prisleje. Komforten er dog bestemt ikke en
uvæsentlig faktor for mig, jo mindre arbejde med fyret, jo mere tid til andre ting.

I modsætning til 2007, hvor jeg købte mit anlæg, er der kommet mange selvrensende
anlæg på markedet. Jeg kan kun anbefale at man tager ud og ser dem "Live", da det
helt klart vil give det bedste indtryk af fyret. Virker teknikken solid, og får man en
god fornemmelse for sælgers evner til at yde en kvalificeret support, så ville et fyr
have en god placering på listen over muligt emner.

Så god jagt, og held og lykke med projektet.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Besøg hos en Pellux / Scotte ejer

Indlæg af HR LUCCA »

Du får lige et par video hvordan det renses , først en hurtig rens http://mhes.dk/hjem-2/videoer/video-let-reng-ring.html og så det grundige http://mhes.dk/hjem-2/videoer/grundig-reng-ring.html her er magasin og kedel samme bygget , det er nemmere på et med løs silo og det er muligt og få et større magasin :)
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Besøg hos en Pellux / Scotte ejer

Indlæg af newpas »

Det lyder ikke til at i ved hvordan de nye MGM'er er konstrueret! icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Besvar