Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny installation

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Ny installation

Indlæg af neonus » 13 apr 2008 20:37

Hej.

I huset skal jeg have lavet en helt ny varme installation.

Jeg er ikke uddannet vs mand, men til de priser de folk tager sig, har jeg besluttet mi for at være lidt lærenem :-)

Selve fyret installeres i en udbygning og der føres 2 rør ind til huset - her regner jeg med at 3/4 tommer er fint at bruge?

I husets kælder vil jeg så montere nogle fordelings manifold, hvorfra jeg trækker præ isolerede pex rør (15 mm) ud til alle radiatorer. Under gulvet vil jeg så lave en overgang fra pex til sort rør så det sidste stykke op til radiatoren bliver pænt.
senere hen vil der så skulle laves varme på 1. salen. her påtænker jeg så at køre 3/4 tomme rør op fra kælderen og lave samme øvelse på 1. salen (også montere en lille fordeler deroppe) - skal jeg montere en automat udlufter på 1. salen - eller vil det være tilrådeligt at undlade det - kan jo læse i andre tråde at udlufterne kan blive utætte.

Regner med at bruge en almindelig 12 liters flad trykekspansions beholder ude ved fyret.
Pumpen, som skal trække det hele bliver nok en Grundfor Alpha 2 25-60-180 - den burde vel kunne klare mosten?

Til skorsten regner jeg med at etablere en almindelig scancore enkelt element - vil det være tilrådeligt med en dobbeltelement? Der monteres naturligvis trækstabilisator.

Fyret der er i tankerne er et Woody.

Da alle radiatorerne skal udskiftes (havde tidligere 1-strengs system) påtænker jeg at handle stort ind - kan se at vvs-eksperten har billige ECA radiator termostater - er der nogle der har erfaring med disse? Er de lige så gode som danfoss?
Har også set at man kan få et "radiator opførings sæt" hvor metalrøret op til radiatoren er hvidmalet og iv. fittings medfølger - Kan det anbefales? Det koster små 200 kr pr. radiator!

Uha det var mange spørgsmål - Men håber at andre kan hjælpe - Kæresten har fået en arbejdsskade så pengene efter fytning er blevet lidt små . så vi må ty til vores egne talenter (samt http://www.stokerpiller.dk og andre venners hjælp)

På forhånd tak!


levi

Re: Ny installation

Indlæg af levi » 13 apr 2008 21:45

Hvis du vælger de opføringssæt til radiatorerne som du omtaler slipper du for at lave jernrør, da pexen kan føres hele vejen op til termostatventilen i opføringsrøret (Nemt, hurtigt - og flot.).

Vælger du at bruge opføringsættet vil jeg anbefale den vinkelløbende termostatventil der hedder 403205004 med dertilhørende termostat 403222000. - Denne ventil er optimal - udsendsmæssigt til denne løsning.

Når du skal have så mange stumper, så gør dig selv den tjeneste at lave en komplet liste over hvad du ønsker - det gør det bedre for dig indkøbsmæssigt da lidt rabat muligvis kan opnåes ved en så stor ordre. (samlet ordre).

levi

Re: Ny installation

Indlæg af levi » 13 apr 2008 21:58

Mht. til skorstenen.

Forskellen på en enkeltblokket skorsten kontra en dobbeltblokket skorsten er placeringen af skorstenen, og ikke funktionen.

Hvis din skorsten er muret op indefra, så er en enkeltblokket skorsten det rette valg. (kan ikke armeres).

Hvis din skorsten er muret op udefra, og evt. fritstående er en dobbeltblokket skorsten det rette valg da denne kan armeres med tenderstål, hvilket er et krav i disse tilfælde.

levi

Re: Ny installation

Indlæg af levi » 13 apr 2008 22:01

Hvis din fordeler på førstesalen sidder under radiatorens højeste punkt, behøver du ingen udlufter - for så vil radiatoren virke som en luftpotte, og du vil få luften ud af denne.

Mht. din ekspansion, så er det vandmængden i dit hus der afgør dennes størrelse, er dit hus under 140 m2 vil jeg mene en 12 liters er nok - er det over 140 m2 skal du vælge en 18 liters - er dit hus over 200 m2 så skal du vælge en 24 liters ekspansion.

Mht. pumpen - den du omtaler kan løfte vandet 6 meter - er din øverste radiator under 6 meter oppe, så kan den omtalte pumpe bruges.


Besvar