Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

En træpille grill

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: En træpille grill

Indlæg af MichaelK » 16 jun 2015 19:45

Bortset fra at jeg er fuldstændig enig med triumph, i påstanden om at
kun kul/briketter er den helt rigtige måde at grille på, så har jeg altså
set træpiller til 3,40/kg. (Silvan).



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: En træpille grill

Indlæg af Lintz » 16 jun 2015 19:48

MichaelK skrev:Bortset fra at jeg er fuldstændig enig med triumph, i påstanden om at
kun kul/briketter er den helt rigtige måde at grille på, så har jeg altså
set træpiller til 3,40/kg. (Silvan).



Mvh.
Har aldrig regnet på hvad såen en pose træflis med Hicokery eller andet koster, til at give smag til kødet - men mon ikke vi er oppe i de samme vandvittige priser...
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: En træpille grill

Indlæg af Dunas » 16 jun 2015 20:03

I kan bruge jeres egen brænder, når i alligevel ikke bruger den i sommerperioden icon_cheesygrin.gif.
Det kan sagtens lade sig gøre og køre på alm. træpiller :great:
Vedhæftede filer
scotte.jpg
scotte1.jpg

xkfc

Re: En træpille grill

Indlæg af xkfc » 17 jun 2015 06:47

Dunas skrev:I kan bruge jeres egen brænder, når i alligevel ikke bruger den i sommerperioden icon_cheesygrin.gif.
Det kan sagtens lade sig gøre og køre på alm. træpiller :great:
Det ser umiddelbart ud som om der er en konstruktions forskel på de to griller!
Jeg har desværre aldrig været til åben hus, vi har et arrangement der falder sammen med datoen, så jeg har ikke set den fysisk.

Men ser det ikke ud til at skorstenen på NBE grillen kommer ud nede i et brændkammer? således at det blot er en stor stegepande med en rist over, de har lavet! det ville jo give frit slag for brændsel, men giver det smag?

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: En træpille grill

Indlæg af Dunas » 17 jun 2015 17:27

xkfc skrev: Det ser umiddelbart ud som om der er en konstruktions forskel på de to griller!
Jeg har desværre aldrig været til åben hus, vi har et arrangement der falder sammen med datoen, så jeg har ikke set den fysisk.

Men ser det ikke ud til at skorstenen på NBE grillen kommer ud nede i et brændkammer? således at det blot er en stor stegepande med en rist over, de har lavet! det ville jo give frit slag for brændsel, men giver det smag?
Må tilstå, at jeg heller ikke har set den i funktion, kan bare huske de havde sådan en grillfætter. Er ret sikker på, at du har ret mht. konstruktionsbeskrivelse.
Der er flere billeder af Scotte grillen på dette forum: http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=2247.0


kent-56
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18 sep 2016 10:53

Re: En træpille grill

Indlæg af kent-56 » 18 sep 2016 11:01

triumph skrev:Altså...:
Konen kom slæbende hjem med et kæmpe lokum af en gasgrill. Det er muligt at det er nemt. Men det smager overhovedet ikke af grill.
Der kunne en træpillegrill måske godt være et alternativ ?
Ikke at jeg ville give 20-30.000 for en, men alligevel
Jeg har lige købt den store træpille grill; 7500. og så er det bare piller i og strøm til så kører det, og så smager det af røg og grill, men pillerne koster 125 for 9 kg, så har tænkt mig at købe de rene og økologiske piller fra Barlinek de indholder ikke bindemidler og skadelige stoffer så dem vil jeg prøve at købe, de koster 40.00 kr for 15 kg. De må da kunne bruges.

kent-56
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18 sep 2016 10:53

Re: En træpille grill

Indlæg af kent-56 » 18 sep 2016 11:05

Det med alm træpiller til træpillegrillen går ikke, der er bindemidler i og skadelige ting i, så skal i købe Barlinek økologiske piller de koster 40 kroner for 15 kg.

kent-56
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18 sep 2016 10:53

Re: En træpille grill

Indlæg af kent-56 » 18 sep 2016 11:08

Og dem de reklamerer med der er egnet til træpillegrillen,, koster 125.00 for 9 kg, god forretning for dem, men det er vist aftalte priser for det koster de alle steder, og det er alt for meget, tænker de tjener en 100 krone på sådan en sæk

pendec

Re: En træpille grill

Indlæg af pendec » 18 sep 2016 11:37

kent-56 skrev:Og dem de reklamerer med der er egnet til træpillegrillen,, koster 125.00 for 9 kg, god forretning for dem, men det er vist aftalte priser for det koster de alle steder, og det er alt for meget, tænker de tjener en 100 krone på sådan en sæk
Jeg tror mere at vi andre ikke bruger kirsebær træpiller i vores pillefyr, eller agern træpiller? Og når de sjældent fældes til det formål, så bliver det klart dyrere træ at købe hjem. Så mon ikke der bare er lidt flere udgifter ved det.

Og jo man kan nok bruge nogle andre træpiller uden bindemiddel men så er det jo nok ikke samme brændte smag man får og så skulle man måske søge på google, om andre synes kødet smager godt med Barlinek.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: En træpille grill

Indlæg af Lintz » 18 sep 2016 17:03

pendec skrev:Jeg tror mere at vi andre ikke bruger kirsebær træpiller i vores pillefyr, eller agern træpiller? Og når de sjældent fældes til det formål, så bliver det klart dyrere træ at købe hjem. Så mon ikke der bare er lidt flere udgifter ved det.

Og jo man kan nok bruge nogle andre træpiller uden bindemiddel men så er det jo nok ikke samme brændte smag man får og så skulle man måske søge på google, om andre synes kødet smager godt med Barlinek.
Så vidt jeg lige er infomeret bruges et stof som hedder "Lignin" som findes naturligt I træet samt evt. damp til sammenpresningen.
Så der skulle altså ikke være såkaldte "bindemidler" I træpiller og så kunne man jo godt forledes til at tro at det bare er et salgstrick når der sælges "Økologiske bindemiddels-fri piller"

Men måske det også er mig der er fejl-infomeret :roll:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar