Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny fyrmester på Biomax 16

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Nighttrain » 12 jun 2015 23:05

Hejsa Lund.
Det lyder rigtig fornuftig med slagger 1-2 cm, det er meget fint hvis du kan holde den der. Og en slags piller :great:

Jeg kan ikke huske om du lavede din startbrændsel om til 10 ? hvis så sæt den til 15. Det kan være derfor den har meldt fejl ved opstart efter pause stop. = For lidt startbrændsel.

Og nej jeg kører pause stop hele tiden, bliver det for varmt som i dag så slukker jeg den bare, med en gang på D tasten.
Og når den skal startes op igen får den en ordentlig omgang med renseren i herden, Og så en gang på D tasten så skal den nok starte op igen
men det kan godt være den først kommer i anden forsøg, pga. El tænder som du selv har opdaget sider alt for langt fra herden.

Mvh Claus.


Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Nighttrain » 13 jun 2015 16:24

Hejsa Lund.
Jeg har så gået i gang med mit længe planlagte forsøg.
Har boret de 3 huller stører hvor el tænder sider og boret de huller som sider i risten, er boret op til ø 4,5 + jeg har lavet 2 huller mere for at få mere gang i den, og for at få den til at tænde noget før.

Men fakta er at den Skal have 25 i start brændsel når herden er rengjort, for at nå op til el tænder, hvis man vil vendte på at den tænder med el. har valgt at tænde med sprit og nøjes med 10 i start brændsel pga. at den soder meget ved 25.

Og har ændret min start luft til 8, når den tæller ned hæver den selv start luften omkring 500 sek.

Og sat max luft til 18 så må vi se om et par dage, det kører fint lige nu.

Mvh Claus.

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund » 13 jun 2015 16:36

Godaw godaw - jow jeg satte den ned til 10, det har den faktisk kørt fint med længe, der har kun været et par dage i denne uge hvor den har lavet en fejloptænding, hva det lige skyldes ved jeg ikke endnu.
Nighttrain skrev:Hejsa Lund.
Det lyder rigtig fornuftig med slagger 1-2 cm, det er meget fint hvis du kan holde den der. Og en slags piller :great:

Jeg kan ikke huske om du lavede din startbrændsel om til 10 ? hvis så sæt den til 15. Det kan være derfor den har meldt fejl ved opstart efter pause stop. = For lidt startbrændsel.

Og nej jeg kører pause stop hele tiden, bliver det for varmt som i dag så slukker jeg den bare, med en gang på D tasten.
Og når den skal startes op igen får den en ordentlig omgang med renseren i herden, Og så en gang på D tasten så skal den nok starte op igen
men det kan godt være den først kommer i anden forsøg, pga. El tænder som du selv har opdaget sider alt for langt fra herden.

Mvh Claus.

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund » 13 jun 2015 16:40

Ok lyder spændende, det har du holdt hemmeligt for mig icon_cheesygrin.gif Det bliver spændende om det giver et godt resultat. Min startluft blev sat til 8 efter dine henvisninger. Har du flyttet eltænderen længere ud også eller sidder den stadig og gemmer sig et stykke fra herden?
Nighttrain skrev:Hejsa Lund.
Jeg har så gået i gang med mit længe planlagte forsøg.
Har boret de 3 huller stører hvor el tænder sider og boret de huller som sider i risten, er boret op til ø 4,5 + jeg har lavet 2 huller mere for at få mere gang i den, og for at få den til at tænde noget før.

Men fakta er at den Skal have 25 i start brændsel når herden er rengjort, for at nå op til el tænder, hvis man vil vendte på at den tænder med el. har valgt at tænde med sprit og nøjes med 10 i start brændsel pga. at den soder meget ved 25.

Og har ændret min start luft til 8, når den tæller ned hæver den selv start luften omkring 500 sek.

Og sat max luft til 18 så må vi se om et par dage, det kører fint lige nu.

Mvh Claus.

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Nighttrain » 13 jun 2015 17:38

Hejsa Lund.
Jeg har flyttet lidt på ledninger til el tænder så den er kommet 10 mm længer ud til herden.
Vil ikke købe en ny el tænder før den gamle brænder af, men når den skal skiftes kommer ledninger til at være så lange at tænderen kan nå herden. Men Men har også overvejet en keramisk tænder den er der mere blus på når den tænder.

Hav en god weekend :great:

Mvh Claus.


Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund » 13 jun 2015 18:49

De tændere lever faktisk ret længe kan jeg se rundt omkring, Scottens tænder havde der imod ret kort levetid for nogle. Jamen det bliver spændende at se hvad der sker. Mht god weekend, det er arbejds weekend i det bette hjem, det vil det nok være mange weekends endnu, sådan en gang flytning tager tid, især at få alt til at virke og være som man selv ønsker det.

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund » 14 jun 2015 15:53

I går og idag kan fyret ikke banke kedeltemperaturen over 40 grader, hvad mener skruemesteren jeg skal ændre så fyret kan komme op på ønsket set temperatur?
Nighttrain skrev:Hejsa Lund.
Prøv at sætte brændsel ned til 1,05 og snegle max til 10. Og så prøve at se om den ikke stadig kan følge med i temperaturen,
hvad står driftydelsen på lige før den går i pausestop med de indstillinger du kører med nu ?

Mvh Claus.

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund » 14 jun 2015 18:32

Nå den ramte 60 grader her til spisetid, måske der har været noget gulvvarme der har krævet for meget

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund » 19 jun 2015 23:41

Nighttrain er det kun brændsel jeg skal øge for at få fyret til bedre at følge med og så måske luftmax eller skal sneglemax også skrues i, den blev også ændret men jeg er ikke helt klar over hvad sneglemax betyder? Her i det isende junivejr slår gulvvarmen bunden ud af fyret, den kan ikke følge med når gulvvarmen kalder i vores stue, jeg arbejder på at indregulere gulvvarmen bedre så den kører det meste af tiden i stedet for at lukke ned og tænde igen efter mange timer, det er det der får fyret i knæ.

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Nighttrain » 20 jun 2015 15:26

Hejsa Lund.
Hvis fyret kører ok til hverdag og den kan følge med, skal du ikke pille ved noget.
Du skriver du ikke har kunne banke den over 40 gr. Har den været slukket pga at det har været for varmt, og den skal i gang igen
så går der vel et par timer inden den er oppe og kører normal igen med de m2 du har. Med mindre du også har en VVB der skal varmes op samtidig.

Har den ikke været slukket pga for varmt vejr. Så vil jeg mene det er alm rengøring. Det er en meget vigtigt del af det hele.

Men kan den ikke følge med så skal du kun øge brændsel. Det var kun for at starte et sted at jeg skrev du skulle stille den til 1,05 i brændsel.

Hvis pille max og max luft passer til hverdag øger du kun brændsel.

Snegle Max er efter hvad jeg har forstået, jo højre tal jo flere piller sammen med pille max. Men det er ikke sikker det passer efter andres mening, så meget forstand på det har jeg heller ikke, jeg er også nystartet pille bruger.
Men det kører fint. :great:

Jeg har stillet min efter hvad jeg synes passer bedst, men det er jo forskelligt fra fyr til fyr

Mvh Claus.


Besvar