Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme og Gasfyr

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
rapzak
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 apr 2014 03:14

Solvarme og Gasfyr

Indlæg af rapzak » 05 jun 2015 22:23

Hej,

Jeg går og tænker på at få noget solvarme, måske 54 vakuum rør på et 25-30graders carport (valmet tag) stik syd, hvis de kan være der, ellers dem der kan, og måske lidt mod vest, men det vil først blive i en etape 2.
Jeg har idag et gasfyr og radiator i værelserne og gulvarme i køkken/bryggers/badeværelse.
I stuen står en træpille brændeovn også.

Konen vil gerne have noget varme i gulvene, og jeg vil bare det kan tjene sig hjem engang :), og en glad kone.

Vi bruger typisk for 150-200kr/md i sommer månederne når alt varmen er slukket.
Har først lige i år slukket for varmen 1juni i gulvet, har kørt hele vinteren, med ca. 22graders fremløbs temp, for at holde dem lune uden at levere for meget energi, som brændeovnen gerne skulle tage.

Mit egentlige spørgsmål går ud på sammen kobling af gas og VVB.

Den normale metode er jo at koble gasfyret ind i den øverste spiral og flytte sensoren, samt en varmeveksler og 3vejs ventil på til at køre overskud over i kredsen til gulvarme / hele ventral varme systemet.

Men jeg er lidt i tvivl om jeg er villig til at pille inde i gasfyret, samt hvis der er nogle max køre tider etc. i dens styring så den melder fejl etc. men ved slet ikke om det er så smart eller ej.

Men så slog det mig om man kunne køre solvarmen separat, altsa ind i den nederste spiral, og så tage det varme brugsvand ud i toppen af beholderen og køre det over i bunden af den lille 60/80/100 liters beholder der sidder i gasfyret, dermed ret simpel installation.
Så når man bruger vand kommer der nyt varmt vand ind i den lille VVB. Jeg er så klar over at tabet i den VVB over tid kommer jeg til at betale med GAS. men igen som det er nu er det 150-200kr for alt varmt brugsvand (bliver dog mere med børn der vokser op)

Ideen var så med den øverste spiral i beholderen at jeg kunne forbinde den til den lukkede gulvarme kreds, og dermed holde temperaturen nede i VVB ved at starte cirkulations pumpen til gulvarmen, evt. med en ventil så der kan lukket for den spiral i vintermåneder, hvis toppen af VVB ikke kommer op i temperatur.

Vil det kunne gå? Hvad med bakterier, det er vel ikke et problem hvis vandet altid bliver varmet op til de 60grader i den lille beholder?

Mvh
Kasper


rapzak
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 apr 2014 03:14

Re: Solvarme og Gasfyr

Indlæg af rapzak » 07 jun 2015 13:08

Hej,

Jeg må nok hellere lige nævne der måske bliver 1 meter rør fra VVB til gasfyr...

/Kasper

rapzak
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 apr 2014 03:14

Re: Solvarme og Gasfyr

Indlæg af rapzak » 08 jun 2015 10:29

Hej,

Jeg har lige prøvet at tegne det lidt hurtigt op...
Jeg ved ikke lige pt. hvordan jeg vil koble den øverste ventil til gulvarmen, evt. 3 vejs ventil...

/Kasper
20150608_102031.jpg

mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Re: Solvarme og Gasfyr

Indlæg af mortenmorten » 10 jun 2015 20:43

Er det ikke muligt at lade gasfyret trække den øverste spiral i vvb i stedet for den lille vvb?
Måleren på den lille vvb skal bare flyttes over på den store vvb, så gasfyret bliver styret her fra i stedet for.
Der sidder nok en 3 vejs ventil i gasfyret som skifter mellem vvb og centralvarme.
Hvis du så sætter en 3 vejs ventil magen til den i gasfyret, bare uden for som du evt. Kan skifte manuelt ( sommer/vinter)
Vinter vil gas opvarme vvb. Sommer vil du kunne bruge den øverste spiral til at trække varme ud ( tilbage) i centralvarmen.
Dette kræver at der er en ekstra pumpe som starter når der er varme nok i vvb om sommeren og vil begynde at køle.
Giver det mening?

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Solvarme og Gasfyr

Indlæg af Flemming DJ » 10 jun 2015 22:45

Jeg ville nok vælge "den normale metode, solvarmebeholder med gasfyr som tilskudsvarme og en veksler til rumvarmen (monteret det køligste sted på returen før fyret for max effektivitet)... Den metode er fhv enkel og med maksimal fleksibilitet.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


rapzak
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 apr 2014 03:14

Re: Solvarme og Gasfyr

Indlæg af rapzak » 11 jun 2015 07:47

Hej,
Der er bare lidt flere aspekter i at lave det på den "normale" måde....
1. Jeg har ikke for meget plads i forvejen, så det lyder perfekt for mig at spare veksleren og det rør røring... men det kan nu sikkert lade sig gøre.
2. Pumpen til central varmen er styret af fyrets styring, til både sommer/vinter mode - så der skal laves noget sjov med at overkøre denne pumpe, som de siger jeg ikke må skifte til en ny effiktiv type... (+pumpe til gulvarme skal også køre)
3. Jeg vil tro at der ikke kommer specielt meget overskuds varme i de perioder hvor vi har radiator åben (stort set aldrig ppa. brændeovn, men lidt på værelser). Derfor tænker jeg at jeg vil køre det direkte i gulvarme shunten som sidder med egen pumpe. (pumpen til gulvvarme er manuelt styret i dag, derfor nemmere at integrere)
4. den lille VVB er integreret i fyret sammen med en specielt 3vejs pumpeblok med nogle forskellige sikkerheds systemer... derfor var det nærliggende at beholde alt det inden i fyret som det er... og spare penge til en veksler..

Negative ting ved mit forslag:
-Jeg er med på det tab som der må være i den lille VVB i gasfyret bliver betalt med gas opvarming.
-samt det vand der står i røret mellem de 2 VVB også bliver betalt med gas.

Men det store problem kommer det ved at når sol VVB er ved 60 grader i toppen og jeg begynder at hælde varmen over i gulvarmen for den øverste spiral at varmen i bunden af beholderen er for høj til at få en fin virknings grad der?
For så kunne jeg jo beholde de 2 VVB forbundet sammen, men stadig en veksler på over til gulvame systemet og en 3 vejs ventil...?

/Kasper

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Solvarme og Gasfyr

Indlæg af Flemming DJ » 11 jun 2015 08:52

Har I gulvvarme i betongulv eller direkte under træ? Undrer mig over de kun 22° i fremløb.

Du kan kun sende "overskudsvarme" i beton, ellers vil I danse rundt for ikke at svide fødderne. Og det samme vil gulvbrædderne!

Den største forskel på et "normalt" kombianlæg med rumvarmeveksler og et med udtag af overskudsvarme er, som du selv er inde på, at kombianlægget (næsten) altid kan varme på tanken eller veksler. Mens overskudsanlægget er begrænset til tanken, og du kan først varme på gulvet, når den er helt varm. Vil du ha varmet beton i ydersæsonen, så er det kombianlæg.

Ellers ku man lege med idéen at bruge solvarmebeholderen som akkumuleringstank? Så kan man ta den varme, gulvet har brug for, også om natten. Og forvarme returvand til fyret. Det ved andre herinde mere om end mig.

Jeg er så heller ikke lige helt vild med tanken om 300 liter evt lunkent brugsvand uden tilskudsvarme i vinterhalvåret. Hvis nu fyret går ud, strømmen går osv?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

rapzak
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 apr 2014 03:14

Re: Solvarme og Gasfyr

Indlæg af rapzak » 11 jun 2015 14:08

Flemming DJ skrev:Har I gulvvarme i betongulv eller direkte under træ? Undrer mig over de kun 22° i fremløb.

Du kan kun sende "overskudsvarme" i beton, ellers vil I danse rundt for ikke at svide fødderne. Og det samme vil gulvbrædderne!

Den største forskel på et "normalt" kombianlæg med rumvarmeveksler og et med udtag af overskudsvarme er, som du selv er inde på, at kombianlægget (næsten) altid kan varme på tanken eller veksler. Mens overskudsanlægget er begrænset til tanken, og du kan først varme på gulvet, når den er helt varm. Vil du ha varmet beton i ydersæsonen, så er det kombianlæg.

Ellers ku man lege med idéen at bruge solvarmebeholderen som akkumuleringstank? Så kan man ta den varme, gulvet har brug for, også om natten. Og forvarme returvand til fyret. Det ved andre herinde mere om end mig.

Jeg er så heller ikke lige helt vild med tanken om 300 liter evt lunkent brugsvand uden tilskudsvarme i vinterhalvåret. Hvis nu fyret går ud, strømmen går osv?
Det er beton gulve de ligger i... dog snakker overvejes der at stuen skulle have det under trægulv direkte - men det er jo ikke dem der er møg kolde, det er hvor der er klinker på. (I dag er der ikke gulvarme i stue, kun køkken/bryggers/badeværelser)

Grunden til jeg har holdt vandet nede på på ca. 22 grader her hen over vinteren er at jeg kune skal have lune gulve, men varme så lidt som muligt af rummene op, det har jeg træpille brændeovn til (desvære uden vandgris). Dermed kan jeg lige varme gulvene op så lidt som muligt, har jeg bildt mig selv ind i al fald.

Det med retur vand til fyret er lidt tricky ved at der er integreret prioritets styring inde i gasfyret og VVB.
Så enten varmer fyret på central varmen eller så varmer det på den indbygget VVB.

Mvh
Kasper

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Solvarme og Gasfyr

Indlæg af Flemming DJ » 11 jun 2015 22:38

Så kunne det måske lade sig gøre, at lade fyret køre som normalt inkl. gulvvarme om sommeren og bare suge varmt vand fra akkutanken, når gulvet kalder på varme.

Om vinteren skal akkutanken nok sløjfes ud ;)

Nå, det blir sq lidt langhåret, det her... jeg syntes bare, det var en tanke værd.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

rapzak
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 apr 2014 03:14

Re: Solvarme og Gasfyr

Indlæg af rapzak » 12 jun 2015 08:24

Hej,
Jeg lytter meget gerne :) og Tak for input.

>> Jeg er så heller ikke lige helt vild med tanken om 300 liter evt lunkent brugsvand uden tilskudsvarme i vinterhalvåret. Hvis nu fyret går ud, strømmen går osv?

Vi behøves ikke tage højde for stræm afbrydelse/defekt fyr. Men jeg tænker mere på om lunkent vand kan blive ulækkert eller farligt... det vil jo som udgangs punkt blive varmet op til 55-60 grader i fyret efterfølgende...

Alternativet er jo en 3vejs ventil og varmeveksler og så kun lave tilskuds varme til gulvarmen i vinter halvåret og først når der kommer ordenlig gang i det lave vamrt brugsvand... men ville jo helst have det var 100% automatisk også sommer/vinter...

satser på det er denne VVB jeg køber:
http://www.austria-email.at/fileadmin/c ... -ES-PT.pdf

Kasper


Besvar