VVB føler overført via Ethernet

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Underbjerg
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 maj 2012 21:06
Mit fyr: Woody 16 KW
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7660
Dagligt forbrug: ca 16 kg
Årligt forbrug: 6,5 - 7

VVB føler overført via Ethernet

Indlæg af Underbjerg »

Hejsa

Jeg står i det problem at jeg har mit fyr i udhuset og mim VVB i huset. Jeg vil gerne lave VVB drift, og overvejer om man kan lave en AD konvertering af en PT1000 føler, sende det via Ethernet til en microprocessor og derefter konverterer det til analog og sende det til styringen. Nogen der har prøvet det før?

Mvh
Kim Underbjerg
Mvh
Kim Underbjerg

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: VVB føler overført via Ethernet

Indlæg af Bri_Jac »

Ikke særligt let.
Kan du ikke undersøge om din styring har andre muligheder end en pt1000 føler som input til det varme vand?

Men jo teknisk er det muligt at gøre hvad du spørger om. Men om det er billigt og let - nej
Underbjerg
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 maj 2012 21:06
Mit fyr: Woody 16 KW
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7660
Dagligt forbrug: ca 16 kg
Årligt forbrug: 6,5 - 7

Re: VVB føler overført via Ethernet

Indlæg af Underbjerg »

Hejsa Bri_Jac

Jeg har næsten styr på hvordan jeg vil lave det, men jeg er meget i tvivl om hvordan styringen på fyret er bygget op i forhold til en PT1000 føler. Jeg mangler at finde ud af hvad volt område der skal sendes ind på indgangen for at fyret tror der er den temperatur der nu engang er :-/

Evt skal jeg have fat i NBE og høre dem ad. Jeg har allerede ethernet ved fyret, og enheden til at måle ved VVB er også næsten klar.

Mvh
Kim
Mvh
Kim Underbjerg
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: VVB føler overført via Ethernet

Indlæg af HR LUCCA »

Prøv og stil spørgsmålet på http://www.stokerforum.dk/ der er helt sikkert nogle der kan svare på det , og som måske har lavet/forsøgt det samme som dig icon_cheesygrin.gif
Meld enlig tilbage om du får held med det :wink:
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: VVB føler overført via Ethernet

Indlæg af Skovløber »

Hej
Jeg ved er er mange der bruger sådan en dims her :
http://www.dvcenter.dk/udstyr-varmeanla ... foler.html
Men hvis dit fyr kræver en pt1000 føler på indgangen, så skal der j bare snydes lidt ;-)
Jeg tænkte at hvis du nu putter den temp føler lidt op i din VVB og stiller den på 30 grader, så skal der jo nok blive varmt i toppen.
Dernæst montere du en modstand i dit fyr på den pt1000 indgang, der præcist svare til 70 grader.
Så tager du modtageren og en anden modstand der svare til 40 grader, så skal du montere det således at hvis føler i VVB tank siger vand er under 30 grader, trækker modtageren og kobler denne 40 graders modstand ind i stedet for.
Så tror fyret at vandet er 40 grader og går i varmtvands produktion.
Jeg har et lille program som jeg bruger til at finde ud af modstands værdier, hvis det kunne hjælpe.

Forstår du/I min ide....
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

xkfc

Re: VVB føler overført via Ethernet

Indlæg af xkfc »

Umiddelbart har jeg ikke hørt om at det er lykkedes endnu, men mange har efterspurgt en løsning. Det er dog nok ikke en PT1000 føler du skal bruge, men en KTY81-210 eller NTC10 alt efter hvilken version du har af styringen.
Et af problemerne kan være at både på sende og modtage siden er du nødsaget til at have udstyr der bruger strøm, og da der ikke umiddelbart findes udstyr der kan A/D - D/A de to følertyper, skal man være lidt skrap på elektronik siden.
Hvis det lykkedes at lave et par små enheder der ikke bruger meget strøm, evt. med en omskifter mellem di to følertyper må du endelig vende tilbage, du kan sikkert fint sælge nogle af dem.

Måske var det smart at droppe A/D - D/A konverteringen og lave det A/wifi - wifi/A i stedet.
pendec

Re: VVB føler overført via Ethernet

Indlæg af pendec »

xkfc skrev:Måske var det smart at droppe A/D - D/A konverteringen og lave det A/wifi - wifi/A i stedet.
Det er vel stadig A/D -> wifi -> D/A ;) Eller er wifi noget andet her?

Denne kan nogen måske bruge?
http://www.alibaba.com/product-detail/W ... 88844.html
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: VVB føler overført via Ethernet

Indlæg af JFinderup »

Hvor lang er afstanden? Jeg undrer mig over hvorfor du ikke blot forbinder føleren med et skærmet signalkabel?
Nogen skal jo stille de dumme spørgsmål :roll:
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
Underbjerg
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 maj 2012 21:06
Mit fyr: Woody 16 KW
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7660
Dagligt forbrug: ca 16 kg
Årligt forbrug: 6,5 - 7

Re: VVB føler overført via Ethernet

Indlæg af Underbjerg »

Jeg har ikke noget tomrør pt og hvis jeg graver et ned og trækker et skærmet kabel i det kommer vi nok om i omkring 50 meter inden jeg er på plads med det. Men absolut ikke noget dumt spørgsmål. Jeg ved ikke hvor langt man kan trække en føler i skærmet kabel.

Jeg har PT gang i noget udvikling sammen med min svigerfar, som er elektronik ingeniør. Så det bliver spænde at se hvad det ender med. Uanset hvad kommer det til at kræve noget forsyning fra 230 volt til begge enheder, men det er heller ikke noget problem.
Mvh
Kim Underbjerg
Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: VVB føler overført via Ethernet

Indlæg af DBS »

Til V7 og V10 styringerne, findes der en udvidelse, som har bla. Temperatur indgang.

Hvis det er muligt at bruge disse indgang som tempføler til VVB, samt at den kommunikation som er mellem udvidelse og styring kan laves om til at kører over Ethernet, så burde det også være en mulighed.

Hvilken kommunikation det bruges mellem styring og udvidelse, har jeg ikke kunnet finde ud af, men hvis det er RS232 eller RS485, burde det ikke være noget problem at finde nogle konverter.

Besvar