Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny fyrmester på Biomax 16

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Nighttrain » 08 jun 2015 13:00

Hejsa Lund.
Jo det kan måske minimeres en lille smule. Jeg kører med rense blæs 10 sek og hver 15 min og det kører fint.
Det hele afhænger stadigvæk af hvad slags piller man bruger, hvis det stadig er varga du bruger så vil der måske være mere slagger pga
at der er en del smuld i dem. Og Stampemøllens træpiller ville jeg ikke bruge, da du har fortalt at de er mørke. Jeg har prøvet med mørke piller og det duger Æ.

Jeg kan ikke forstå det kun er en halvtredser du kan spare. Stampemøllens piller koster 2149 for 960 kg efter hvad jeg kan se med fragt.
Jeg giver 1790 pr palle også 960 kg med fragt ved køb af 5 paller. og der er så godt som 0 smuld i. Og det duger. Mindre smuld = mindre slagger.

Men alt afhænger vel også af hvor høj skorstenen er og hvor stor lysning er og træk, uden at jeg skal gøre mig klog på det.
Men du kan smide 6 poser Varga i din bil og kikke her ned i weekenden så kan du prøve 6 poser af mine.

Mvh Claus.


Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund » 08 jun 2015 13:20

Nu husker jeg ikke men kan man justere blæserens omdrejninger under rens, altså hvor kraftigt den blæser? Mht stampemøllen så løber jeg dem på deres lager over grænsen og der koster de 1498.jeg har været meget tilfreds med dem de år jeg har brugt dem ,ingen slagger og smuld . Pt fyrer jeg med halv stampe og halv varga

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Nighttrain » 08 jun 2015 14:38

Hejsa Lund.
Nej du kan ikke indstille farten på blæseren, kun hvor længe den skal køre, og hvor langt tid der skal være imellem rense blæs, det er kun at prøve sig frem.

Det med at blande piller ved jeg ikke om jeg synes om. Synes det er bedst at bruge en slags af gangen og så indstille efter dem.
Min indstilling til træpiller er jeg fuldstændig ligeglad med prisen, jeg har prøvet at købe 6 paller jeg ikke kunne bruge til en pind.

Mvh Claus.

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund » 08 jun 2015 20:24

Jeg blander dem fordi der er ikke ret mange varga piller tilbage så slås jeg ikke så meget med smulderet når de er tyndet op med stampemøllen

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Nighttrain » 09 jun 2015 01:14

Hejsa Lund.
Det fyr du kørte med før Scotte er herden ikke bygget på samme måde som Blackstar, med vandret herd, hvis den er magen til så kan den næsten fyre med alt, min nabo købte 2 paller af de ege piller jeg havde tilbage, og han har en blackstar. Og biomaxen er altså noget mere besværlig, med hensyn til slagger da herden nærmest er en gryde og ikke kan tømme sig selv med rense blæs. Hvor Scotten og Blackstaren bare blæser det ud over kanten. Men vil du fortsætte med stampemøllens piller tror jeg bare du bliver ved med at få problemer med slagger
og aske kager i herden.

Mit tilbud står stadig ved magt, med at vi bytter med 6 pose af biopillen og 6 poser varga.
det er jo nu du skal finde ud af hvad du skal fyre med til vinter, og det er rarest det er på plads inden vinter :great:

Mvh Claus.


Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund » 09 jun 2015 17:27

Det var en Scotte 16KW monteret på en Blackstar 20KW kedel og Scotten havde åben herd og kompressorrens, genialt icon_cheesygrin.gif Jamen jeg må se om jeg kan komme til dit pastorat, jeg er ikke helt klar over hvad der sker næste weekend, men det tyder indtil videre ikke på jeg kan komme hjemmefra, men der kommer jo flere weekends icon_cheesygrin.gif Nå i dag har jeg så vendt et par rør, den knold til smed der har monteret fyret i huset har sat fremløb fra kedlen på returstrengen og retur på fremløbstrengen, ergo radiatorerne blev varme fra bunden, det er godt nok ikke let at have folk nu om dage :shock:

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Nighttrain » 10 jun 2015 13:21

Hejsa Lund.
Det kunne jo også være at en nærmer omkring dig, bruger Biopillen 8 mm fra Træpille grossisten, som du kunne købe 5-6 poser af til at prøve med, jeg ved der er nogen i Thy området der bruger dem.

Det lyder mærkeligt at frem og retur er byttet og så først opdaget det nu, fyret har vel stået der i flere år
men den fårige lejer har måske haft varme nok på og ikke vidst noget.

Uden jeg vil gøre mig klog på noget, kunne det ikke være at det var cirkulations pumpen der vender forkert.

Mvh Claus.

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund » 10 jun 2015 16:58

Jamen jeg skal prøve at have nakket en stak biopiller i fremtiden. Mht cirkulationspumpen så vender den rigtigt, det er blot tilslutningsrørene der var vendt forkert, jeg kender smeden der har lavet det og han skal komme til at høre for det, hehe, det er ikke første gang jeg snupper ham i at klokke i en installation (jeg er selv tidligere VVSér) men nu er han gået på pension så laver han da ikke flere ulykker. Jeg opdagede det da vi overtog huset men har først haft tid til at bytte skidtet om nu, der har været riiiigeligt med flytning osv osv

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Nighttrain » 11 jun 2015 14:16

Hejsa Lund.
Nej et svendebrev er ikke ens betydende med at man har forstand på hvad man laver, har jeg også set det flere gange.

Jeg vil også mene at fyret opfører sig på en helt anden måde, når rørene bliver vendt
i stedet for den skulle presse varmen baglæns :-)

Mvh Claus.

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund » 11 jun 2015 19:05

Ja varmen afsættes betydeligt bedre i radiatorerne når vandet løber den rette vej, nå skal ud og pille slagger af herden, der er gået en lille uge og klumpen er ved at være for stor.


Besvar