Hvornår slukker i fyret?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Hvornår slukker i fyret?

Indlæg af MichaelK »

Ja, det har virkeligt været en skidt måned, rent vejrmæssigt. Jeg tror det er første gang i mine
snart 8 år som fyrmester, at jeg ikke har kunnet lukke for varmekredsen til radiatorerne midt i
maj. Vejrudsigten tyder på, at vi skal min. en uge længere frem, før det sker. Øv......

Heldigvis betyder den forholdsvis milde vinter, at det samlede forbrug ikke bliver højere i år,
sammenlignet med et "normalt" år, snarere tværtimod. Besparelsen er bare helt ikke så stor :wink:



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

nemocharley

Re: Hvornår slukker i fyret?

Indlæg af nemocharley »

Vi må krydse fingre for en god sommer, både jeg og huset trænger til sol og varme :|
pendec

Re: Hvornår slukker i fyret?

Indlæg af pendec »

nemocharley skrev:Vi må krydse fingre for en god sommer, både jeg og huset trænger til sol og varme :|
+1 jeg har for 1. gang prøvet VP alene uden støtte fra pillefyr, og nærigheden har kostet en del kølige aftener ift. gulvvarme og en del brug af VP. Nu er den gamle brændeovn i spil igen, selvom jeg er lidt ked af den høje varme de normalt sender ud når man har sådan en igang, ønsker hellere de 20-21g. Men jeg har givet mig og får brændeovnen tilbage, som supplement til gulvvarmen, som oprindelig var her, da de tidligere beboere også mente gulvvarmen var svære at styre i overgangsperioder. Selvom det ikke er nu, så har jeg droppet 2K på en ekstra palle, og bruger dem på el, selvom der dog er langt op til 900kWh, Så venter jeg på mere naturlig varme i jorden for gulvet lider her, og de store sutter er i brug ;)
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Hvornår slukker i fyret?

Indlæg af Flemming DJ »

Ja, møgmaj. Vi fyrer stadig/igen. :evil:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Brugeravatar
kæmpefyr
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 295
Tilmeldt: 01 maj 2011 20:20
Mit fyr: Mgm Hydro
Areal: 160m2
Brændsel: Piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Hvornår slukker i fyret?

Indlæg af kæmpefyr »

Ja her køre fyret stadig et par timer morgen og aften. Og så er der sku også lidt gang i brændeovnen :(

ccc28748
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Blevet takket: 2 gange

Re: Hvornår slukker i fyret?

Indlæg af ccc28748 »

Hej pille og sol nørder

Jeg slukkede fyret (igen) for en uges tid siden, og det lyder som om at det vist er nogenlunde på linie med jer andre. Også den manøvre at Maj (sku) blev for kold, så Kaptajnen herhjemme beordrede varme i kedlerne.
Nu er der dog slukket og mon ikke det så bliver en 4 måneders tid med slukket fyr.

Ha en god sol sommer

mvh Carsten
nemocharley

Re: Hvornår slukker i fyret?

Indlæg af nemocharley »

Kan se at vi har cirka same pilleforbrug - jeg har så 132m2 + lidt kælder, men fyret er som sagt slukket 6mdr uanset vejr. Og så kan jeg stadigvæk overraskes over hvor meget efterisolering/energirenovering kan gøre - du sparer cirka 3000 om året på den konto, det er alligevel også en slags penge.
ccc28748
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Blevet takket: 2 gange

Re: Hvornår slukker i fyret?

Indlæg af ccc28748 »

Ja, det har været meget markant at se pilleforbruget efter hulmursisoleringen, og ja når vi efter håndværker fradrag og tilskud har givet ca kr. 8.000 for isoleringen, så er det hurtigt tjent ind, selv med piller som opvarmning. Det er også værd at huske at ca et tons piller er blevet kasseret pga forsøg at bruge pilletanken som svimmingpool. Håber at få en sæson uden (vand) problemer næste år.

Tror at det næste der skal ske her på matriklen er at enkelt-lags vinduerne skal skiftes ud med Thermo. Håber at kunne genbruge de gamle kernetræs vinduer og så bare skifte glasset.

Hygge
mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Re: Hvornår slukker i fyret?

Indlæg af mortenmorten »

Lyder spændende.
Overvejer selv solfangere.
Hvormange m2 har I som også bruger det til tilskudsvarme, altså mere en bare varmt vand...
nemocharley

Re: Hvornår slukker i fyret?

Indlæg af nemocharley »

60 rør 5,6m2 men skal vistnok omregnes til 7,28m2 grundet rørenes effektivitet

Besvar