Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nettarif

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Nettarif

Indlæg af hensan » 23 maj 2015 16:05

kovas skrev:Hej.
I det store hele vil jeg da give Hensan ret. Forstår bare ikke rigtig hvordan du får så fin økonomi i det. Men nu kan det sikkert regnes ud på flere måder.
En er feks. 87000kr i indkøb afdraget over 20 år. 4350 om året. ca 2000 i afgift til elselskaberne =6350kr. forventet besparelse i el ca 8000kr overskud det første år 1650. Det giver en forrentning af kapitalen på 1,9%, forrentningen vil så stige år for år efterhånden så anlægget bliver tilbagebetalt. Men du kunne nemt få en bedre forrentning på andre måder. Egentlig snes jeg at det som kan kaldes tyveri var da man gik fra de lovede 30år til 20år for det var ikke til at vide selvom man jo godt ved at man ikke kan stole på politikere. Så ville den årlige tilbagebetaling ha været 2900kr og lige pludselig en rigtig god forretning.
Det kan naturligvis regnes på mange måder og når jeg skriver 7 år er der naturligvis noget forsimpling i det.
Uden at tage hensyn til forrentning af min kapital jeg kunne have have haft hvis jeg ikke havde investeret i et anlæg har jeg regnet med produktion 4500 kwh/årligt, en årlig forringelse af celler på 0,9 pct, en el-pris på 2 kr/kwh stigende 3 pct årligt. Dette vil gøre af anlægget på 7 år producerer el til en værdi (for mig) på 67.000 kr. Skatteværdien af mit fradrag har i samme periode haft en værdi på 44.000 kr. Så skal jeg betale lidt skat ca 7.000 kr for værdien af mit producerede strøm. Ned i en stor kedel og røre lidt med nogle andre små beløb og et sted mellem år 7-8 er anlægget tilbagebetalt.

Nu sidder mit anlæg rent vest og producerer ca 20 pct ringere ned et rent syd men de ca 7 (måske nærmere 8 år) år er fint for mig. Nedenstående graf viser aktuelle beregninger jeg lavede ved de forskellige skattemodeller og efterfølgende regeringsindgreb.
Capture.JPG
Jeg har i ovennævnte ikke regnet med min tabte forrentning af ænlægets pris men med det renteniveau vi har i øjeblikket kan jeg godt tillade mig dette - det forsvinder i så mange andre forsimplinger og antagelser. I virkeligheden viser det sig også at mine antagne ca 4500 kwh/årligt nok virkeligheden er ca 5000 kwh - kun en positiv konstatering.
Det årlige grundgebyr til elselskabet tager jeg ikke i betragtning idet det er (var) uændret i forhold til at have eller ikke have solceller.

Ved anlæggets ca 10 års fødselsdag forventer jeg realistisk at der skal en ny inverter til men til den tid er invertere sikkert fornuftige i pris samt højere i virkningsgrad og den kan trækkes fra i skat.


fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Nettarif

Indlæg af fryseren » 23 maj 2015 20:54

Jeg synes på en måde det er reelt nok at de tager lidt pr Kwh som solceller propper ind i nettet.

Jeg tænker nu mest at de beløb de snakker om stinker af gebyrskrue.

Men jeg anerkender at deres El-tavler måske skal efterspændes lidt oftere.

Så hvis de nu fik påbud om at ansætte en elektriker til 35.000 i løn for hver 70.000 de fik i indtægt på deres "gebyr"
1 stk Elektrikker plus Lidt materialer som er differencen fra lønnen til de 70.000,-

Så er vi der hvor jeg siger OK der er tale om merudgift, men sker de ansættelser ikke.
Så vil jeg skrige PROFITLØGN

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Re: Nettarif

Indlæg af Kjeld P » 30 maj 2015 11:47

Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Nettarif

Indlæg af fryseren » 30 maj 2015 12:35

Kan godt lide at de skriver at trenden går mod selvforsyning :)


Jeg tænker:
Sommerhalvåret Solceller med batteri, forår, efter og vinter når batteriet er tappet så starter laderen
Et Pillefyr ombygget til Dampmaskine som laver strøm, eller en bio-methanol/bio-diesel generator.

Diesel er ca 12Kwh/liter a 10 kroner. så får man ca 3Kwh strøm og 7Kwh varme (de sidste 2 til tab)
dvs 40-50 kroner pr dag om vinteren for både strøm og varme.

Har man så et 8KW solcelle anlæg med batteri til natten, så kan overskud strømmen fra dette sælges til EL-nettet og bruges til at købe diesel for om vinteren. Kan nok laves for 200K samlet.

Det vil så give en tilbagebetaling på omkring 20-25 år for de fleste, hvis skidtet altså ikke går i stykker undervejs)

Så nej :( Det er ikke helt rentabelt endnu, men det nærmer sig.

pendec

Re: Nettarif

Indlæg af pendec » 30 maj 2015 12:41

fryseren skrev:Har man så et 8KW solcelle anlæg med batteri til natten, så kan overskud strømmen fra dette sælges til EL-nettet og bruges til at købe diesel for om vinteren. Kan nok laves for 200K samlet.
Du nævner selvforsynende på lang sigt og trenden går den vej, så er overskudstrøm jo helt ude af billedet, da det kræver du er tilsluttet el-nettet og ikke kører ø-drift. Så det må være tabskontoen det går til hvis batterierne ikke kan håndtere det. Og det koster jo også at købe batterier til dette i fremtiden enten gammel eller nye typer. Så ø-drift og nye batterier, må klart have konsekvenser hvis ens forbrug ændrer sig over 10 år.


nemocharley

Re: Nettarif

Indlæg af nemocharley » 30 maj 2015 12:46

når kurven knækker til forbrugerens fordel, så vil jeg da forvente at folk på landet vil skynde sig over på selvforsyning (men jeg kan godt være i tvivl om at det sker inden for de næste par årtier, når der er så mange der vil have en del af kagen + benspænd fra fossilindustrien) - har man et lavt forbrug, så kan det jo gøres nu uden det store slag mod kontoen, men så skal forbruget også være lavt - førnævnte Steen Møller får strøm fra en rapsoliegenerator og bruger derudover 5-6 rummeter træ om året.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Nettarif

Indlæg af fryseren » 30 maj 2015 13:48

pendec skrev: Du nævner selvforsynende på lang sigt og trenden går den vej, så er overskudstrøm jo helt ude af billedet, da det kræver du er tilsluttet el-nettet og ikke kører ø-drift. Så det må være tabskontoen det går til hvis batterierne ikke kan håndtere det. Og det koster jo også at købe batterier til dette i fremtiden enten gammel eller nye typer. Så ø-drift og nye batterier, må klart have konsekvenser hvis ens forbrug ændrer sig over 10 år.

Selvforsyning kan kun være muligt hvor man har plads til 50m2 solceller og en generator. (og/eller en husstandsvindmølle)

Solcelle Ødrift er allerede muligt for et gennemsnits hus i sommerhalvåret ca 4-5 mdr.
Godt nok er man tilsluttet el-nettet, men det er kun for at aflevere/sælge overskudsstrøm om sommeren samt at bruge strøm derfra de resterende 7 mdr. hvor solcellerne ikke kan holde batterierne opladet konstant.
Disse anlæg har i dag en rentabilitet på under 15 år, inkl batteriskift og koster omkring 100.000,-

Kun et spørgsmål om tid før vi ser de første 100% selvforsyningsløsninger med salg af overskudsproduktion og uden eget køb om vinteren.
Folk på landet med 6kw solceller + 10Kw husstandsvindmølle og 30Kwh batteri kan nok allerede idag være 100% selvforsynende med el/varme HELE ÅRET. Samt sælge en seriøs mængde strøm.
Men det koster så også lige omkring 800.000,- :D :D :D (ikke synderligt rentabelt)

pendec

Re: Nettarif

Indlæg af pendec » 30 maj 2015 21:33

fryseren skrev:Folk på landet med 6kw solceller + 10Kw husstandsvindmølle og 30Kwh batteri kan nok allerede idag være 100% selvforsynende med el/varme HELE ÅRET. Samt sælge en seriøs mængde strøm.
Men det koster så også lige omkring 800.000,- :D :D :D (ikke synderligt rentabelt)
Enig, for en pris, så kan man blive selvforsynende. Ingen ved dog hvor afgifter ændres eller tilføjes, og måske for batterier med XX kWh kapacitet en afgift som ingen vil ønske, måske for solcelle eller vindmølle anlæg en afgift ved købet og måske skal man rapportere regnskab for ø-driften og dermed betale afgift for den statistik eller hvad regeringen kan finde på. Hvem ved hvordan afgifter ser ud om 10 år. Vi kan håbe men intet er helt sikkert.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Nettarif

Indlæg af fryseren » 31 maj 2015 10:57

En ting er sikkert.

De grønne afgifter blev indført for at at "folk skulle være miljø venlige" med var i virkeligheden en skjult skat.

De grønne afgifter virker: Folk sparer på energi og vand, laver miljømæssige tiltag, efterisolering, solvarme, varmepumper. vandspare brusere/toiletter.

Nu er det så småt ved at dæmre for politikerne at staten mister penge fordi de grønne afgifter virker.
Så derfor opfinder de alle mulige og umulige ideer til at kradse nye skjulte skatter ind.

Brænde afgiften var jo et glimrende eksempel på politiske PANIK handlinger.
Nu kommer de Radigale og vil hæve skatten fordi folk vil have et sted at bo. (som også rammer folk der bor til leje)


Men sikkert og vist er det: Vi kommer til at bløde mere for mindre.
Især de som ikke har råd til at smide 100.000 til jordvarme og 100.000 til solceller og 100.000 til en seriøs opdatering af husets isolering.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Nettarif

Indlæg af thoken » 31 maj 2015 11:04

fryseren skrev:En ting er sikkert.

De grønne afgifter blev indført for at at "folk skulle være miljø venlige" med var i virkeligheden en skjult skat.

De grønne afgifter virker: Folk sparer på energi og vand, laver miljømæssige tiltag, efterisolering, solvarme, varmepumper. vandspare brusere/toiletter.

Nu er det så småt ved at dæmre for politikerne at staten mister penge fordi de grønne afgifter virker.
Så derfor opfinder de alle mulige og umulige ideer til at kradse nye skjulte skatter ind.

Brænde afgiften var jo et glimrende eksempel på politiske PANIK handlinger.
Nu kommer de Radigale og vil hæve skatten fordi folk vil have et sted at bo. (som også rammer folk der bor til leje)


Men sikkert og vist er det: Vi kommer til at bløde mere for mindre.
Især de som ikke har råd til at smide 100.000 til jordvarme og 100.000 til solceller og 100.000 til en seriøs opdatering af husets isolering.

Hej.
Lige præcis
Det er ved at bide sig selv i halen for politikerne, men de skal jo nok få ram på os :?

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Besvar