Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskiftning af Tatano 2202

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
PerLund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28 maj 2015 12:38
Mit fyr: Tatano Kalorina 2202 (endnu!)
Areal: 175
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7150
Årligt forbrug: 8-12 tons
Geografisk sted: Juelsmindehalvøen
Kontakt:

Udskiftning af Tatano 2202

Indlæg af PerLund » 28 maj 2015 12:47

Hej alle

Jeg går med overvejelser om at udskifte mit Tatano 2202 fyr med en lille scotte / woody. Vi opvarmer 175 m2, hvoraf de 120 er godt isoleret efter renovering og til det bruger italieneren mellem 32 og 48 kg pr. dag, hvilket jeg synes er i overkanten.

Jeg har energimåler på strengen indtil huset og kan da også se, at husets energiforbrug ikke tilsvarer den teoretiske energi, som jeg fyrer med. Faktisk så er effektiviteten nede omkring 60%.

Grunden til at jeg ikke har skiftet til en scotte / woody er at jeg ville blive noget så ærgerlig, hvis det viste sig at det ikke gav en synlig besparelse i forbruget.

Hvad tænker I? Hører gerne kommentarer og idéer.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Udskiftning af Tatano 2202

Indlæg af pille bruger » 28 maj 2015 12:54

PerLund skrev:Hej alle

Jeg går med overvejelser om at udskifte mit Tatano 2202 fyr med en lille scotte / woody. Vi opvarmer 175 m2, hvoraf de 120 er godt isoleret efter renovering og til det bruger italieneren mellem 32 og 48 kg pr. dag, hvilket jeg synes er i overkanten.

Jeg har energimåler på strengen indtil huset og kan da også se, at husets energiforbrug ikke tilsvarer den teoretiske energi, som jeg fyrer med. Faktisk så er effektiviteten nede omkring 60%.

Grunden til at jeg ikke har skiftet til en scotte / woody er at jeg ville blive noget så ærgerlig, hvis det viste sig at det ikke gav en synlig besparelse i forbruget.

Hvad tænker I? Hører gerne kommentarer og idéer.
Når du kan beregne effektiviteten på dit nuværende fyr, kan du jo lave en sammenligning.
Her kan du finde virkningsgraden på Scotten/Woody http://www.nbe.dk/download/skorstensfej ... inger.html
Husk at tage en lille margin til målerfejl mm.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Udskiftning af Tatano 2202

Indlæg af Oldgaard » 28 maj 2015 13:00

Jeg gjorde det samme for små 4 år siden og har ikke på noget tidspunkt fortrudt
250 kvm med Tatano = ikke under 40-45 kg i snit
250 kvm med Scotte = ikke over 40 kg på de koldeste dage :)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

PerLund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28 maj 2015 12:38
Mit fyr: Tatano Kalorina 2202 (endnu!)
Areal: 175
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7150
Årligt forbrug: 8-12 tons
Geografisk sted: Juelsmindehalvøen
Kontakt:

Re: Udskiftning af Tatano 2202

Indlæg af PerLund » 28 maj 2015 13:07

Oldgaard skrev:Jeg gjorde det samme for små 4 år siden og har ikke på noget tidspunkt fortrudt
250 kvm med Tatano = ikke under 40-45 kg i snit
250 kvm med Scotte = ikke over 40 kg på de koldeste dage :)

Tak for svaret! Hvad har du brugt i snit her i maj måned?

/Per

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Udskiftning af Tatano 2202

Indlæg af Oldgaard » 28 maj 2015 21:28

PerLund skrev:
Tak for svaret! Hvad har du brugt i snit her i maj måned?

/Per
Nu tror jeg ikke du kan regne med vores forbrug, da vi er lidt atypiske ;) lige så snart vejret tillader det, så står dørene åbne så hundene frit kan gå ud og ind = mer forbrug.

Du kan selv se vores forbrug ( ca) i linket i min signatur ;) stokholtsvej.tk
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm


PerLund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28 maj 2015 12:38
Mit fyr: Tatano Kalorina 2202 (endnu!)
Areal: 175
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7150
Årligt forbrug: 8-12 tons
Geografisk sted: Juelsmindehalvøen
Kontakt:

Re: Udskiftning af Tatano 2202

Indlæg af PerLund » 29 maj 2015 10:13

Hvor er det smart du kan se, hvor meget VVB forbruger! Tjah - jeg tændte fyret i går formiddags og puttede 32kg i tanken. Fair nok gulvene var kolde men det løb også tør igen i nat :-/ Tror sgu bare jeg bestiller en Scotte. Det må give en besparelse......

/Per

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Udskiftning af Tatano 2202

Indlæg af kovas » 29 maj 2015 13:33

PerLund skrev:Hvor er det smart du kan se, hvor meget VVB forbruger! Tjah - jeg tændte fyret i går formiddags og puttede 32kg i tanken. Fair nok gulvene var kolde men det løb også tør igen i nat :-/ Tror sgu bare jeg bestiller en Scotte. Det må give en besparelse......

/Per
Hej Per.
Jeg var lige inde og se (på nettet) hvordan sådan et fyr så ud. Og jeg tænker med den store køleflade som alle de vandret liggende røgrør giver finder jeg det mærkeligt at du kun opnår en virkningsgrad på 60. Hvor meget har du gjort for at optimere det. I andre tråde er der dem som plædere for at det kan betale sig at beholde en gammel salamander og sætte en skotte på den. den har jo en langt ringere køleflade end din keddel.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Udskiftning af Tatano 2202

Indlæg af Oldgaard » 29 maj 2015 17:44

PerLund skrev:Hvor er det smart du kan se, hvor meget VVB forbruger! Tjah - jeg tændte fyret i går formiddags og puttede 32kg i tanken. Fair nok gulvene var kolde men det løb også tør igen i nat :-/ Tror sgu bare jeg bestiller en Scotte. Det må give en besparelse......

/Per
Kan stadig huske at på de kolde dage med den der sydlanske ;) så kunne vi nemt bruge 60+ kg :| og det har faktisk været umuligt for os at bruge mere end max. 45 kg med scotten pr døgn selv når det frøs så pinvingerne blev glade og samtidig blæste rigtig godt

Uanset hvad, så alene forskellen i rengøringen vil du juble over den meget mindre tid du skal bruge.
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

PerLund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28 maj 2015 12:38
Mit fyr: Tatano Kalorina 2202 (endnu!)
Areal: 175
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7150
Årligt forbrug: 8-12 tons
Geografisk sted: Juelsmindehalvøen
Kontakt:

Re: Udskiftning af Tatano 2202

Indlæg af PerLund » 30 maj 2015 12:56

kovas skrev: Hej Per.
Jeg var lige inde og se (på nettet) hvordan sådan et fyr så ud. Og jeg tænker med den store køleflade som alle de vandret liggende røgrør giver finder jeg det mærkeligt at du kun opnår en virkningsgrad på 60. Hvor meget har du gjort for at optimere det. I andre tråde er der dem som plædere for at det kan betale sig at beholde en gammel salamander og sætte en skotte på den. den har jo en langt ringere køleflade end din keddel.

Hej Kovas

Der er relativt begrænsede optimeringsmuligheder. Styringen kan kun styre sneglens tid, blæseren og tid mellem sneglens kørsler. Disse 3 parametre kan du så indstille for 2 faser:
- fase 1: opvarmning til modulerende fase 0 - 55 grader
- fase 2: holde den over 55 grader.

Problemet som jeg ser det - så er det at styringen jo ikke tager højde for aktuelt forbrug - og dermed ikke tilpasser mængden. Det er min forståelse at Scotten kan med dens modulerende styring i 100 trin.

Er det ikke korrekt?

PerLund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28 maj 2015 12:38
Mit fyr: Tatano Kalorina 2202 (endnu!)
Areal: 175
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7150
Årligt forbrug: 8-12 tons
Geografisk sted: Juelsmindehalvøen
Kontakt:

Re: Udskiftning af Tatano 2202

Indlæg af PerLund » 30 maj 2015 12:57

Oldgaard skrev: Kan stadig huske at på de kolde dage med den der sydlanske ;) så kunne vi nemt bruge 60+ kg :| og det har faktisk været umuligt for os at bruge mere end max. 45 kg med scotten pr døgn selv når det frøs så pinvingerne blev glade og samtidig blæste rigtig godt

Uanset hvad, så alene forskellen i rengøringen vil du juble over den meget mindre tid du skal bruge.
Ja - der lyder bekendt:) Hvor stort et magasin har du til din Scotte?


Besvar