Så fik jeg en Husstandsmølle

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Så fik jeg en Husstandsmølle

Indlæg af thoken »

Hej.
Super spændende.
Tillykke med møllen, og fedt med alle de billeder :great:

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Så fik jeg en Husstandsmølle

Indlæg af triumph »

super projekt
Hvor stort er afstandskrav til naboer / skel/vej
Hvor meget larmer den ?
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Så fik jeg en Husstandsmølle

Indlæg af jhjorsal »

Hej Pille
Jeg har godtnok ikke fået tilsagn om de 2,5 fra Energinet endnu, det er noget man søger om fra en pulje og de har 8 uger til at svare, men De har forsikret både mig og min installatør om at det ikke var noget problem, jeg skulle bare have en måler mere da måleren selvføgelig ikke kunne se hvor strømmen kom fra og kun kunne tælle fra en enhed, og deraf opstod den lille misforståelse omkring et nyt installationsnummer, jeg troede bare jeg skulle have en ekstra måler på min installation, men der skulle et nyt installationsnummer til også, det gav muligvis sig selv hvis man arbejder inden for det felt, det gør jeg bare ikke. Så intet problem med både solceller og vindmølle.
Jeg mener der er 2 års totalgaranti, og 5 års garanti på stumperne. Men det er faktisk heller ikke fordi stumper til den er dyre, udover møllevingen som koster 70.000kr er den næst dyreste enhed generatoren som ligger på 5-6.000kr
Forsikring afhænger jo af dit forsikringsselskab, jeg har Tryk, og der kan den indgå i en landbrugsforsikring for 2.000kr pr år, det hedder en landbrugsforsikring selvom min ejendom er et nedlagt landbrug.
Og ved min leverandør skal jeg give 3.500kr for det årlige eftersyn, hvis vi lige skal have den med, jeg har også fået en regnskabsfører til at tage sig af økonomien i forbindelse med skat, moms og afskrivning, og den pris er jo nok også individuel.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Så fik jeg en Husstandsmølle

Indlæg af jhjorsal »

Hej Triumph
Jeg ved ikke om du husker det, men du har jo faktisk været her engang i forbindelse med nogle stik til mit solcelle anlæg. Og hvis du kan, kan du jo også nogenlunde huske hvor langt der var ned til naboen ;-) men ca. 190 m i fugleflugt. Jeg tror ikke der er nogen regler i forhold til vej. Man søger en landzonetilladelse (byggetilladelse) ved kommune, og hver kommune har deres egne regler for afstanden til nærmeste sokkel. I min kommune må møllen max stå 20 m fra en sokkel, tåbelig regel men sådan er det. Jeg havde selvføgelig forhørt mig ved min nabo inden jeg søgte, han havde intet problem deri, tvært i mod, han har halmfyr og ville gerne have en retningsgivende for vinden. Vi har tidligere haft en større mølle 7-800 m fra ejendommene, et privat møllelaug, den forsvandt dog for et på år siden, noget med at hvis man ville sætte en ny mølle op, skulle man fjerne en anden, men som sagt naboen hilste den velkommen, og der var ikke andre der med rette kunne gøre indsigelser.
Støjen er meget forskellig, alt efter hvor vinden kommer fra, jeg hører den ikke længere, og dem der har været forbi og været lidt skeptiske, har været overrasket over hvor lidt den larmer.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
pille
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13 aug 2011 20:59
Mit fyr: Metroair 12KW
Areal: 150
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 5000 KW
Geografisk sted: Sjælland Haslev
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 11 gange

Re: Så fik jeg en Husstandsmølle

Indlæg af pille »

Hej.
Du har valgt en Gaia 10 KW Jeg har kigget på en Viking 10 KW, hvad var grunden til du valgte Gaia, jeg syntes det er svært at vælge. :roll:
Hilsen Michael

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Så fik jeg en Husstandsmølle

Indlæg af Claus Birth »

Tillykke med investeringen og den grønne energi. Håber ikke den støjer generende for nogen.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Så fik jeg en Husstandsmølle

Indlæg af jhjorsal »

pille skrev:Hej.
Du har valgt en Gaia 10 KW Jeg har kigget på en Viking 10 KW, hvad var grunden til du valgte Gaia, jeg syntes det er svært at vælge. :roll:
Hilsen Michael
Hej Michael
Det er sikkert en af de grimmeste, så det er jo ikke argumentet :) nej det handler om hvor effektive de er i forhold til vindhastighed der hvor jeg bor. Den kan producere helt ned til 1.8 m/s og levere max ydelse ved 8 m/s. Og hvis jeg kikker tilbage har den kun holdt stille 1 gang i 3 timer, siden den blev driftet. Nu er vi så ude i noget tro, men jeg tror vi næsten alle har varmepumper til opvarmning i løbet af 8-10 år, også ville det da være dejligt hvis møllen kunne producere det meste af tiden, så el'en kom derfra, om 10 år forventer man jo at 1KW koster ca. 3,5kr. Et andet aspekt er elbiler, Tesla har lige meldt ud at deres biler falder med 40-50 % de næste 2-3 år, så den udvikling går rigtig hurtig, og de bliver vel også brugte på et tidspunkt, så vi andre kan være med, også har vi billig "benzin" Så for mig er det vigtigt at den kører mest muligt, det der afgørende for det, er det bestrøgne areal, som man kalder det, og det er det areal vingerne berøre vinden (antal af vinger har mindre betydning), som for en Gaia er 133m2. Jeg kender ikke noget til Viking, hverken pris eller produktion, med det kunne du jo byde ind med, jeg er da lidt nysgerrig :-) jeg mener dog ikke der er nogen anden husstandsmøller der kommer op i nærheden af samme bestrøgne areal. Et andet argument kunne også være dens opbygning, Gaia er en bagvender, altså ingen mekanik der skal tvinge den op i vinden = så kan det da ikke gå i stykker. Også er det jo en godt gennemprøvet produkt, Gaia 10 har jo kørt i over 20 år og er oprindelig udviklet i Danmark, blev bare solgt til Skotland for nogle år siden.
Senest rettet af jhjorsal 29 maj 2015 17:24, rettet i alt 1 gang.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Så fik jeg en Husstandsmølle

Indlæg af jhjorsal »

Claus Birth skrev:Tillykke med investeringen og den grønne energi. Håber ikke den støjer generende for nogen.

Hilsen

Claus Birth :great:
Altså hvis de kommer ud til mig kan de da godt hører den, men der er ingen der kan hører den hjemmefra dem selv. Og de der går forbi ude hos mig, har pænt spurt om de må gå igennem gårdspladsen, så de kan gå en runde frem for at gå en frem og tilbage tur, og de må altså leve med det eller gå en anden tur.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
pille
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13 aug 2011 20:59
Mit fyr: Metroair 12KW
Areal: 150
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 5000 KW
Geografisk sted: Sjælland Haslev
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 11 gange

Re: Så fik jeg en Husstandsmølle

Indlæg af pille »

Hej
Viking har 3 vinger smag og behag, er med tårn-tilt for at lette installationen og servicer, aktiv vind- område 3-25 meter, bestrøgne areal 133m2. Prisen er ca. 500.000 + moms +fundament + el. Det er mange penge, tænker også hvis man skulle sælge ejendommen før den er afskrevet, kan man så få pengene hjem, både hus og mølle.
nemocharley

Re: Så fik jeg en Husstandsmølle

Indlæg af nemocharley »

jhjorsal skrev:
Nu er vi så ude i noget tro, men jeg tror vi næsten alle har varmepumper til opvarmning i løbet af 8-10 år[/quote]

så skal der næsten tvang til vil jeg mene.

Besvar