Ny fyrmester på Biomax 16

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Kruse »

Kedlen skal være tør, lyder lidt som manglende træk. Vis alt er renset også rør til skorsten ville jeg tage alle stænger ud af røgrør.
Grunden til snask i snegl og slange er overtryk i kedel så røg går baglæns.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund »

Prøver at hive et par stykker ud så. Når i skifter indstillinger pga varmere vejr kan man lagre de gamle indstillinger eller er det blot at skrive det i lommebogen? Jeg har prøvet at rode i program her i aften, brændsel ved start stod på 25 og så undrede det mig, at man ikke kan regulere blæserindstillingerne under program, skal man ind under montørindstillinger for at fikse det?
Mit brændsel står til 2, hvis jeg nu f.eks sænker det til 1,5, ændrer blæseren sig så automatisk eller skal den sænkes, ifald hvor meget sænkes den ift. brændsel sænkning?
Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
9
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Nighttrain »

Hejsa Lund.
Ja det er en god ide at skrive dine gamle indstillinger ned i en lommebog, og nej du kan ikke gemme de gamle indstillinger.
Hvis du indstiller brændsel til 1,5 så går du ind i montørindstillinger og prøve at stille max luft på 20- 22 %. Luft og piller skal helst
passe så nogenlunde sammen. og din aske skal være hend af musegrå eller kaffegrums ligende før det passer.

Jeg havde selv en fandens bøvl inden jeg fik den til at kører som jeg ville have det. Har også afprøvet 6 slags piller inden
det kørte som jeg synes det skulle, og nu kører det 110 % som det skal.

Så dine problemer kan nemt være dine piller, det var det her. Biomax 16 er meget vandsklig at få til at kører korrekt synes jeg.

Mvh Claus.
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund »

KombiFyring nej
Pausestop nej
Pausestart 10
Pausestop 10
KedelTemp 60°
Brændsel 2,0
RøgTempMin 50°
RøgTempMax 200°
StartBrændsel 20 sek
PauseBrændsl 4 sek
PauseLuft 5 %
RenBlæsTid 10 sek
RenBlæsInt. 20 min
SommerDrift. nej


BrændselMin 5 %
SnegleMax 12 %
LuftMinimum 9 %
LuftMaximum 40 %
LuftReduce 5 %
TændVarmTid 15 min
TændVarmEff 90 %
TændLuft 8 %
TændRampeTid 30 sek
StopBlæseTid 6 min
RøgStartTemp. 4°

Sådan ser de indstillinger ud fyret står til nu, hvad er jeres erfaring med disse, er de helt gale?
Jeg vil prøve som du skrev Nighttrain at minimere brændsel og så se hvad der sker
Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
9
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Nighttrain »

Hejsa Lund.
Når du har skrevet dine gamle indstillinger ned, så kan du prøve at ændre til mine indstillinger og det kører super :great:

Sådan som dine indstillinger er efter min mening så mener jeg den soder en hel del, ved ikke om jeg har ret.


Dine indstillinger. Mine indstillinger

KombiFyring nej
Pausestop nej Pausestop JA
Pausestart 10
Pausestop 10 Pausestop 3. Ser ingen ide i at kører på 70 GR
KedelTemp 60°
Brændsel 2,0 Brænsel vil jeg prøve at sænke til 1,20 og så kan du altid øge igen hvis det ikke er nok.
RøgTempMin 50° Røg TemMin 40 GR
RøgTempMax 200°
StartBrændsel 20 sek
PauseBrændsl 4 sek
PauseLuft 5 %
RenBlæsTid 10 sek
RenBlæsInt. 20 min
SommerDrift. nej


BrændselMin 5 %
SnegleMax 12 %
LuftMinimum 9 %
LuftMaximum 40 % LuftMaximum 22%
LuftReduce 5 % LuftReduce 0% Meget vigtig men spørg mig ikke hvorfor, synes bare den laver ged i de andre indstillinger
TændVarmTid 15 min
TændVarmEff 90 %
TændLuft 8 %
TændRampeTid 30 sek Reg RampeTid 20 sek
StopBlæseTid 6 min
RøgStartTemp. 4°


Glæder mig til at hører hvordan det går hvis du prøver mine indstillinger.
Hvid du ændre dem som jeg har skrevet ned vil jeg tro det kommer til at kører noget bedre.

Men stadigvæk kommer det helt an på hvad piller man bruger.

Mvh Claus.

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund »

Super det vil jeg prøve, kører pt med nogle piller der var her, varga eller lign hedder de, fuld af smulder, jeg har selv et par ton stampemøllen som jeg har været meget glad for at bruge de sidste mange år hvor jeg har brugt en Scotte
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund »

For at vende tilbage til din kommentar, jow den soder meget men nu har jeg ændret indstillingerne og den kører endnu :D jeg vil holde øje med hvad der sker i løbet af det næste døgns tid.
Om vinteren hvad ændrer du så dine indstillinger til?
Pausestop ja/nej hvad betyder det egentlig?
Reg rampe, hvad er det for noget?
Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
9
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Nighttrain »

Hejsa Lund.
Varga er en udmærket pille jeg har prøvet dem, der er en del smuld i dem men ikke noget der gør noget.
Når tanken er næsten tom inden du fylder piller på igen, så tager du en halv kop rapsolie hælder det ned i de sidste piller ca der hvor sneglen er, det samler smuldet og det kommer med og bliver brændt af ingen problem, og det smører også sneglem, det plejer jeg at gøre så er der aldrig problemer.

Og mine indstillinger om vinteren Kører altid Pausestop JA, både sommer og vinter. Pausestop JA betyder fyret kører op i den ønskede temperatur og stopper. I stedet for som du kører, jeg mener du kører pausefyring det betyder den sjælden stopper men går barer ned i driftydelse, men stadig hælder piller ind og det er det samme som at kører op af en bakke i 5 gear med 30 km i timen, og det kan kun sode en hel del og så koster det en masse unødige piller. Regrampetid det er det der står i displyaet det er. Tid hvor brændsel og luft øges mod driftydelse. Efter Pausestop.

Mine indstillinger med de piller jeg bruger nu. Og de ligner meget Varga bare med næsten 0 smuld, det er Biopillen 8 mm fra Træpille Grosisten.
Brænsel 1,05
Sneglemax 8
Luftmax 22

Og skulle den pille udgå ville jeg helt bestemt vælge Lava pillen, en super pille bare med en del smuld ingen problem.

Mvh Claus.
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Lund »

Tak for svaret, nu har jeg haft en temmelig lang arbejdsdag i dag, så der er ikke holdt så meget øje med fyret, men jeg kan sige, at kedelsiderne er begyndt at blive kaffefarvede, det må være tegn på bedre forbrænding.Fyret kan sagtens følge med til gulvvarmen og de radiatorer der er tændt her i polarkulden, den er lige oppe og ringe på 100% ydelse når der skal laves varmt vand. Det med olie i tanken, på anlægget jeg havde i det andet hus vi boede i, havde jeg en colaflaske stående på hovedet med olie i hele tiden. En slange gik ind i røret hvor sneglen sad, og med en lille "hane" kunne jeg dosere de dråber der var nødvendig når jeg kørte med piller med smuld i. Efter jeg for nogle år siden gik over til Stampemøllens piller, brugte jeg ikke olie mere. Har du prøvet de piller i dit fyr?
For at vende tilbage til Biomax igen, tror du jeg skal hæve luften lidt mere eller sænke brændsel? Måske er det for tidligt at spå om men jeg synes der er rigeligt med piller i herden og flammen er lidt rødlig
Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
9
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Ny fyrmester på Biomax 16

Indlæg af Nighttrain »

Hejsa Lund.
Nej jeg har ikke prøvet Stampemøllens piller, jeg har været en del rundt her i forum og har læst at der var nogle stykker der ikke var helt tilfreds med dem. Jeg startede med Barlinek 8 mm de gav en del askekager i herden, Så var der en der sagde at Ege piller var rigtig gode til Biomaxen så dem købte jeg 6 paller af, men tak for kaffe så skulle jeg rense herden mindst 2 gange om dagen, fik brændt 1,5 palle af og fik så solgt de sidste. Derfor startede jeg med at teste flere forskellige slags piller. Startede med Lava, Varga, Varmeflex, og så til sidst Biopillen og der bliver jeg så længe de kan fås ellers går jeg tilbage til Lava igen. Og de sidste fire nævnte piller er alle lyse de kan anbefales alle fire.

Hvis du har indstillet fyret til Pausestop JA.
Så skal den kører fra 0 og op til 100 i opstart efter pausestop og så begynder den og falde i driftydelsen når den rammer ca de sidste 2-3 grader som den er sat til at stoppe ved. Om det så er 3 grader over de 60 som min, eller du forsætter op til de 10 over 60. Som din var eller er ?

Og hvis du kører pausestop JA kan du sagtens stille den ned i startbrændsel, jeg har sænket min fra 25 hvor den soder en hel del, og sat den til 10 = meget mindre rengøring. Og den kan sagtens følge med ellers giver du bare den en tand til i brændsel, og husk at ryste risten mindst en gang hver anden dag, den stang der sider under brænderen. Jeg har gjort det til en vane at gøre det en gang om dagen når jeg kommer hjem fra arb.

Jeg vil nok vendte et par dage og se hvordan den opfører sig, nu ved jeg jo ikke hvad din brændsel står på men i mellem 1,10 og 1,20 tror jeg der vil passe meget godt til 150 m2 i det vejr vi har lige nu og luften ville jeg ikke røre ved hvis den står på 22.

Og husk når du stiller på noget i styringen så går der ca 2-3 timer inden du kan se resultatet af de nye indstillinger.

God fornøgelse. :great:

Mvh Claus.

Besvar