Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

asken er klumpet

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

asken er klumpet

Indlæg af dreamer81 » 11 apr 2008 20:21

Jeg har en atmos underforbrændingskedel.. 25kw

Jeg havde fået den opfattelse at den ikke genererer meget aske. Men jeg blev da slemt skuffet.

jeg synes der er utrolig meget aske.
I det øverste brændkammer er asken helt tyk. Man kan nærmest tage det ud i store stykker. I det nederste er der også fyldt godt op med aske ude i siderne.

I det øverste synes jeg desuden der er utrolig meget sod i loftet af kammeret.

Hvad går der galt her?


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: asken er klumpet

Indlæg af pelle » 11 apr 2008 22:14

Hej Dreamer81

Hvad for noget træ fyrer du med ? Rengør du din kedel en gang ugentlig ? Det er nok en god ide, hvis du gjorde. Når du har akkumolering til din kedel og denne arbejder på fuld kraft, burde du kunne opnå en god forbrænding.

Du skal nu ikke være så bekymret for det øverste brændkammer. Det er helt naturligt at det øverste brændkammer, bliver en sort tjære tønde i en underforbrændings kedel.
Det brænder af når der er for meget og der dannes hele tiden nyt. Du kan jo skrabe det værste af, hvis du har lyst til det. Røgen vil jo stå deroppe indtil det skubbes eller suges ned i revnen ved hærden og brændes godt og grundig af. En ordentlig forbrænding i en underforbrændingskedel, kendetegnes ved at du ikke kan se røg op af skorsten. Måske noget hvidt damp. Der dannes vand i en ordentlig forbrænding. Det er noget kemisk. Du kan jo prøve at holde din hånd hen over skorstenen, et kort øjeblik og du vil se hånden bliver våd. Måske er der en anden der vil forklare lidt om det.
Det med de store askeflager forstår jeg ikke. Er det ikke det der er på siderne i det øverste brændkammer?
En ordentlig forbrænding giver lysegrå, pulveragtig aske i det nederste kammer. Og lågen og dyssestenen får en flot lys farve.

Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: asken er klumpet

Indlæg af dreamer81 » 12 apr 2008 08:52

pelle skrev:Hej Dreamer81

Hvad for noget træ fyrer du med ? Rengør du din kedel en gang ugentlig ? Det er nok en god ide, hvis du gjorde. Når du har akkumolering til din kedel og denne arbejder på fuld kraft, burde du kunne opnå en god forbrænding.

Du skal nu ikke være så bekymret for det øverste brændkammer. Det er helt naturligt at det øverste brændkammer, bliver en sort tjære tønde i en underforbrændings kedel.
Det brænder af når der er for meget og der dannes hele tiden nyt. Du kan jo skrabe det værste af, hvis du har lyst til det. Røgen vil jo stå deroppe indtil det skubbes eller suges ned i revnen ved hærden og brændes godt og grundig af. En ordentlig forbrænding i en underforbrændingskedel, kendetegnes ved at du ikke kan se røg op af skorsten. Måske noget hvidt damp. Der dannes vand i en ordentlig forbrænding. Det er noget kemisk. Du kan jo prøve at holde din hånd hen over skorstenen, et kort øjeblik og du vil se hånden bliver våd. Måske er der en anden der vil forklare lidt om det.
Det med de store askeflager forstår jeg ikke. Er det ikke det der er på siderne i det øverste brændkammer?
En ordentlig forbrænding giver lysegrå, pulveragtig aske i det nederste kammer. Og lågen og dyssestenen får en flot lys farve.

Med venlig hilsen
Pelle
Jeg fyrer med skovtræ. Hovedsageligt udgået elm (det brænder bare godt!).
Men altså der kommer ikke noget røg ud af min skorsten, og asken i i det nederste kammer er en lysegrå pulveragtig aske. Så forbrændingen må jo være fin?

Men hold op der er meget aske, Og nej jeg tømmer ikke en gang om ugen. nærmere en gang om måneden eller efter 1½ måned.

Askeflagerne i det øverste brændkammer ligger ovenpå den hvide keramikform. Det er det øverste lag. Når man piller det af (ca 1-1½cm tyk) så er der fin pulver aske nedenunder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: asken er klumpet

Indlæg af pelle » 12 apr 2008 10:12

Hej Dreamer 81
Det forklarer så nok den store aske mængde. Rengøring og tider mellem dem er jo en smagsag. Jeg bruger gerne et kvarter på det ugentligt. Kedlen udnytter varmen bedre når den er ren. Der er jo ikke et isolerende lag på sider og i rørene.

Ved ikke hvor let det er at rengøre den type kedel du har. Men i en Vigas er det rimelig let at komme til.
Elm er en tung træsort og der vil nok forekomme en del mere aske end ved nåletræ. Det med flagerne er vel noget der forekommer med elm. Ved Nåletræ gør det ikke.

med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: asken er klumpet

Indlæg af Ole S. » 12 apr 2008 22:05

Hej

Det er ikke min erfaring at bestemte træsorter giver mere aske end andet. Men med fyring med hårde træsorter, ryger der væsentligt flere kilo træ igennem systemet end med f.eks. gran/fyr. Alfa og omega er selvfølgelig at træet er tørt, og det kan godt være svært i det danske klima, men hvis asken er fin grå, er det jo bare tegn på en fin forbrænding.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: asken er klumpet

Indlæg af pelle » 12 apr 2008 23:14

Det skal såmænd nok passe for dig, Ole s. Endnu tørrere træ, endnu bedre. Uanset træsorten.
Jeg er nu også mest tilhænger af nåletræ. Man kan sige sådan en kedel som dreamer og jeg har, fungerer ligesom en masseovn. Der anbefales lette træsorter. En masseovn arbejder jo også med underforbrænding.
Jeg tror nu din fyring er helt ok, Dreamer. Og du behøver ikke længere gøre dig de bekymringer. Men spørg endelig hvis der er flere spørgsmål der brænder sig på. :)
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: asken er klumpet

Indlæg af pelle » 12 apr 2008 23:52

Og så syntes jeg ,bestemt du skal rengøre din kedel Lidt oftere. Det kan godt betale sig pga. bedre brændsels økonomi.
Med venlig hilsen
Pelle
Last edited by 1 on pelle; edited 13 times in total
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: asken er klumpet

Indlæg af dreamer81 » 13 apr 2008 00:02

pelle skrev:Og så syntes jeg ,bestemt du skal rengøre din kedel Lidt oftere. Det kan godt betale sig.
Med venlig hilsen
Pelle
Det vil jeg gøre :)

undersøgte lige de der klumper idag, de er sgu hårdse som sten! Det er satme mærkeligt.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: asken er klumpet

Indlæg af pelle » 13 apr 2008 00:12

under søgte lige de der klumper idag, de er sgu hårdse som sten! Det er satme mærkeligt.[/quote]

Jamen er det så sten. Det lyder mystisk. Send en prøve til kommunekemi. icon_cheesygrin.gif
Nej spøg til side. Men det der kan jeg ikke hjælpe med. Men, tror nu ikke det er noget alvorligt. :)
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar