Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udendørs vandtilførsel

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
newbie3060
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14 maj 2015 10:30

Udendørs vandtilførsel

Indlæg af newbie3060 » 14 maj 2015 12:10

Jeg har et lille projekt, hvor jeg håber, at der er nogen herinde har erfaring med og/eller viden om, hvordan man fører drikkevand og vand til opvarmning udendørs.

Jeg skal have ført noget vand udendørs fra husets pillefyr til et anneks på 35 m2. Afstanden er ca. 15 meter. Jeg har gravet en rende men kan ikke komme længere ned end 90cm grundet andre installationer i jorden.

Sandsynligvis vil annekset ikke blive brugt særligt meget, men når man nu skal lave det, kan man ligeså godt forberede installationerne, så det kan bruges til hele året(et lille bad samt et lille ”te-køkken”). Altså skal rørene isoleres, så de dels ikke taber FOR meget varme, men måske endnu vigtigere, at de ikke sprænger, hvis f.eks. man skulle være så uheldig, at fyret sætter ud, imens man ikke er hjemme i en periode.

Jeg skal bruge 4 eller 5 strenge i alt; 2 til gulvvarmen og 2 (eller 3 hvis cirkulation) til brugsvandet. Man kunne måske nøjes med en enkelt brugsvandsstreng til annekset og have en vandvarmer der ovre. Dette er dog en løsning jeg helst vil undgå, da der i forvejen er meget lidt plads, og da pillefyret er klart det mest økonomiske til at lave varmt vand.

Man kan selvfølgelig købe præ-isolerede pex-rør, men der er to årsager til at jeg lidt har fravalgt denne løsning i første omgang:

-Jeg synes de er frygtelig dyre. Med 5 strenge ser det ud til, at det vil koste langt over 1.000 kr. /meter. Jeg skal alligevel have mindst to separate rør, da jeg ikke har fundet noget præ-isoleret med 5 strenge (hvis det er den løsning der vælges).

-Da jeg skal bugte rørene en del for at komme uden om andre installationer i jorden er jeg lidt bange for at præ-isolerede rør ikke er fleksible nok.

...Og så til spørgsmålene:

Er det ikke muligt selv at isolere pex-rør-i-rør i jorden på en forsvarlig måde med rockwool og/eller rørskåle samt en eller anden form for ydre barriere så isoleringsmaterialer forbliver tørt? Pex-rør-i-rør koster jo minimalt og rockwool har jeg bunker af i forvejen. Jeg har gjort et forsøg tidligere med at lægge pex-rør-i-rør i plast kloakrør men måtte opgive dette, da der var for mange bugtninger. Så det jeg søger er nok en eller anden form for plastslange/rør der er fleksibelt og vandtæt. Og skal der være plads til tilstrækkelig isolering skal jeg nok også op på 200mm diameter? Eller måske er løsningen en form for kraftig folie til omslutte indholdet?

Er det fuldstændigt tosset at føre det varme brugsvand så langt når det sikkert vil kræve cirkulation, hvis man skal have varmt vand samme dag? :) . En normal varmtvandstank vil nok fylde mere end der er plads til, men kan en art gennemstrømningsvandvarmer måske klare behovet for et hurtigt brusebad? Og hvor meget vil en sådan egentlig fylde(liter)?

Er det forsvarligt at føre rørene ind i annekset i jordniveau? Skal de ind i 90cm dybde skal jeg igennem MEGET fundament. Jeg tænker at dels er rørene isolerede (men den løsning der nu vælges) og dels vil der i frostvejr være varmt vand i rørene til gulvvarmen, som minimum i en mængde der giver 5-10 graders varme indendørs.

Jeg håber nogen har lidt erfaring / viden om dette som de vil dele.


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Udendørs vandtilførsel

Indlæg af JFinderup » 14 maj 2015 12:24

Holder lige øje med denne tråd da jeg har et lignende problem. Jeg har valgt at lægge et PEM rør ned i ca. 100 cm og så et isoleret 2 stenget varmerør (175 mm Uponor) ca. 20 cm højere.
Hvordan har du håndteret gulvafløb? Hvor løber det hen?
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Udendørs vandtilførsel

Indlæg af MichaelK » 14 maj 2015 14:44

Frostfri dybde er 120 cm, når det gælder brugsvand. Så Du må under de andre rør!
Frostfri dybde ved en sokkel, er 75 cm., så indføring i "jordniveau er i mine øjne et
no-go, også selvom de er isolerede.

Om Du selv kan isolere dine før, er et åbent spørgsmål. Jeg har set en del kreative
løsninger, men aldrig nogen der har fungeret 100%. Det største problem er at gøre
isoleringen uimodtagelig for fugt/vand, da en våd isolering mister sin isolerende
effekt. Selvom det er dyrt, så bør du købe præisolerede PEX-rør. Du kan da købe
2 dobbelte plus et enkelt isoleret rør, så er det da "kun" 3 rør Du skal have i jorden.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Udendørs vandtilførsel

Indlæg af MichaelK » 14 maj 2015 14:48

JFinderup skrev:Holder lige øje med denne tråd da jeg har et lignende problem. Jeg har valgt at lægge et PEM rør ned i ca. 100 cm og så et isoleret 2 stenget varmerør (175 mm Uponor) ca. 20 cm højere.
Hvordan har du håndteret gulvafløb? Hvor løber det hen?
Gulvafløb SKAL tilsluttes dit øvrige kloaknet. Husk at den slags arbejde er underlagt
autorisationsloven, og SKAL udføres af et autoriseret firma!

Brugsvandsinstallationer skal i øvrigt også udføres af en autoriseret VVS'er.




Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Udendørs vandtilførsel

Indlæg af BWJ » 14 maj 2015 16:10

MichaelK skrev: Gulvafløb SKAL tilsluttes dit øvrige kloaknet. Husk at den slags arbejde er underlagt
autorisationsloven, og SKAL udføres af et autoriseret firma!

Brugsvandsinstallationer skal i øvrigt også udføres af en autoriseret VVS'er.

Jep, og i byzone må man kun køre 50, man må ikke køre 2 på 1 cykel, og så må man heller ikke bande.



Mvh.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Udendørs vandtilførsel

Indlæg af MichaelK » 14 maj 2015 16:18

BWJ skrev:
Nå, kunne Du ikke tåle at høre sandheden icon_cheesygrin.gif

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Udendørs vandtilførsel

Indlæg af newpas » 14 maj 2015 16:34

Byg en kanal af fire stykker flamingo. et stykke 150mm plade i bund og top/låg og så en 1500klods i siderne. Pexrør i rør og fyld mellemrummet op med leca f.eks. Og så en ordentlig dybde, tak!

Brugeravatar
Paw Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 07 feb 2012 18:54
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7140
Årligt forbrug: 4-5 Ton
Geografisk sted: Hostrup ved Hedensted

Re: Udendørs vandtilførsel

Indlæg af Paw Nielsen » 14 maj 2015 19:05

newpas skrev:Byg en kanal af fire stykker flamingo. et stykke 150mm plade i bund og top/låg og så en 1500klods i siderne. Pexrør i rør og fyld mellemrummet op med leca f.eks. Og så en ordentlig dybde, tak!
Hvor stor tror du isoleringsværdien er på den løsning, når mellemrummene i lecaen er fyldt med vand? :shock:
Nu med pillesilo evolution2. Med hjul og påfyldningsluge i siden!!!

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Udendørs vandtilførsel

Indlæg af newpas » 14 maj 2015 19:46

Og hvorfor skulle de være fyldt af vand? Det er da ikke en brøndboring! icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Paw Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 07 feb 2012 18:54
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7140
Årligt forbrug: 4-5 Ton
Geografisk sted: Hostrup ved Hedensted

Re: Udendørs vandtilførsel

Indlæg af Paw Nielsen » 14 maj 2015 20:44

newpas skrev:Og hvorfor skulle de være fyldt af vand? Det er da ikke en brøndboring! icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Jamen så siger vi det. Byg du bare løs 8)
Mindes at jeg mere end en gang, har gravet ting op af jorden, der har været lidt mere end fugtige. Men det er jo også i stiv lerjord. :roll:

Ps. Mon ikke div. Fjernvarmeværker bare pakkede deres rør ind i flamingo plader og leca, hvis det isolerer ligeså godt som præisolerede rør icon_cheesygrin.gif
Nu med pillesilo evolution2. Med hjul og påfyldningsluge i siden!!!


Besvar