Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarmen driller

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
nemocharley

Re: Solvarmen driller

Indlæg af nemocharley » 03 maj 2015 13:00

Måske - jeg kan ikke vurdere det, jeg synes jo den snurrer som den plejer - men mon ikke Nyrupsmeden (som har sat anlægget op) kan give en diagnose.


honneymonster
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 27 sep 2007 18:25
Mit fyr: Woddy 10 KW
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5,5
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Solvarmen driller

Indlæg af honneymonster » 05 maj 2015 16:04

Fandt smeden ud af noget

nemocharley

Re: Solvarmen driller

Indlæg af nemocharley » 05 maj 2015 17:44

ikke endnu - regner med at kunne skrive en beskrivelse af forløbet i slutningen af ugen.

nemocharley

Re: Solvarmen driller

Indlæg af nemocharley » 06 maj 2015 22:44

Jeg kan lige skrive lidt nu, da jeg har haft besøg af en vvs mand med træning i TA styringerne - men det bliver kun lidt og med forbehold for ændringer eller tilføjelser.

Tre følere var forkert placeret og styringen var ikke tilpasset korrekt (TA UVR 63 har mange muligheder og kræver teknisk viden, som jeg ikke selv besidder). Pumpen til solvarmeveksleren kørte derfor hele tiden - lige på nær når den rent faktisk skulle = ringe flow når det var mest nødvendigt.

Nu kommer der sikkert nogle tekniske spørgsmål som jeg med garanti ikke kan svare på - forløbet er heller ikke afsluttet endnu som sagt.

nemocharley

Re: Solvarmen driller

Indlæg af nemocharley » 08 maj 2015 19:12

Jeg vil lige tilføje at jeg er dybt imponeret over den vvs-mand som redder kastanjerne ud af ilden for mig i disse dage - så skulle en nord/midt jysk læser af denne tråd sidde med en TA styring som driller - så send mig en pb, så skal jeg nok give kontaktoplysninger videre.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Solvarmen driller

Indlæg af triumph » 09 maj 2015 08:39

Men hvad var der galt ?

nemocharley

Re: Solvarmen driller

Indlæg af nemocharley » 09 maj 2015 09:44

En ledning var forkert placeret i styringen, dette fik pumpen til at gøre det modsatte. Resultatet har været at anlægget ikke har kunnet afkøle nok i solvarmekredsen under spidsbelastninger.

De to følere som sad forkert sendte også forkerte målinger til styringen, hvilket komplicerede tingene yderligere.

Jeg mangler stadig at finde ud af om retursamlingen på taget har taget skade - jeg tvivler på at den ikke har.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Solvarmen driller

Indlæg af JFinderup » 12 maj 2015 22:35

Hvornår fik du egentlig det anlæg i drift? Kørte det ikke sidste sommer også?... uden problemer?
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

nemocharley

Re: Solvarmen driller

Indlæg af nemocharley » 12 maj 2015 23:01

22/7 2013 startet op - 5 eller 7 overkogninger, selvom jeg har været over det og dumpet solvarmen i gulvvarmen. Jeg tolkede det til sidst som at lagerkapaciteten bare var for lidt til de 60 rør under spidsbelastninger - det var da også en holdning som blev støttet af smeden, der satte det op.

det har vist sig at være helt misforstået - lige nu har jeg ikke haft mere end 67 i manifolden med den rette indstilling, pumpefunktion, ledning og føler placering. Gulvet i stuen og badeværelset tager fint fra og lagdelingen er bedre/eller måles bare korrekt nu.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Solvarmen driller

Indlæg af JFinderup » 12 maj 2015 23:07

OK - Det forklarer det bedre - godt du fik styr på det.
Hvilke temperaturer har du i tanken når sol kredsen kører og når den ikke kører? Jeg er lidt nysgerrig på dine differencer mellem top og bund.
Min styring er sat til at holde en temp på 70 og den når pt. maks. op på 74 når der er maks. solstråling. Jeg er spændt på hvordan det går når det bliver højsommer
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Besvar