Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Et par solvarmediagrammer fra Ernst Drastrup

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Et par solvarmediagrammer fra Ernst Drastrup

Indlæg af pelle » 09 apr 2008 23:09

Hej
Ang. nederste diagram.
Det der er meningen, med den øverste radiatorveksler. I tilfælde af dage hvor der ikke er ret meget sol, varmes kun den øverste del af akku. Det giver nok ikke den højeste effekt, men det gør at der altid er varmt vand. Er der kun veksleren i bunden og akkutanken, er ved at være kold. Vil der efter et par timers sol ikke være lavet tilstrækkeligt varme til toppen. Da varmen skal op igennem en masse koldere vand og derved smittes så det hele bliver noget lunkent.


Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Et par solvarmediagrammer fra Ernst Drastrup

Indlæg af Ernst Drastrup » 10 apr 2008 05:38

Hej Kaptain.
Ja, - det var i al fald det råd man brugte, man kan godt sige i "gamle dage".
For, som du siger, der kan jo nemt være noget aflejring, der kan være faldet af, nu hvor den er blevet afmonteret.

Selvfølgelig kan der være forskellige vandkvaliteter.
Jeg husker for mange år siden, vi lavede v.v.s. for et byggefirmar i Hobro (K.H.S.)
Et hus oppe i Skive, der blev deres nye v.v.beholder utæt after et års brug.
De forsøgte at få forsikringen til at dække, Taksatoren kom ud og kiggede på beholderen, han bad os om at skære den yderste kappe af, så han kunne besigtige selve vandbeholderen, og et sted ved siden af langsvejsningen, der var jernpladen simpelthen tæret helt igennem.
Og den slags dækkede forsikringen ikke for.
Han havde været ude for nogle lignende tilfælde oppe i samme område, og kom til dette resultat, at vandets beskaffenhed var særdeles aggresiv.
Et andet sted, havde vandet også tæret helt nye kobberrør op i løbet af to - tre år.
Og det forstår man jo slet ikke.

Jeg ønsker dig held og lykke med projektet.

Hej fra
Ernst
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Et par solvarmediagrammer fra Ernst Drastrup

Indlæg af kaptajnen » 10 apr 2008 18:23

Falck skrev:@ Kaptajn
Hvis du starter med at skille anlæget af, i et fastbrændselsanlæg med en akkutank, og et solvarme anlæg, så bliver det noget mere simpelt.
Solvarmen er lige ud af landevejen, Du har en fanger, hvor du har en styring med 5 følere og 2 3vejsventiler.
Føler 1 i fanger top
føler 2 i VVB
føler 3 i toppen af akku tank
føler 4 i bunden af akku tank.

Jeg vil formode at det er sat op som følger (> betyder større end / < betyder mindre end / tallet henviser til føler)

1>4 men < 2 og 3 pumpe starter, trevejsventiler leder varmen i bunden af akkutank
1>4+3 men <2 pumpe starter trevejsventiler leder vandet i toppen af accu tank
1>4+3+2 pumpe starter og trevejsventiler sender varmen ind i VVB

De 2 spiraler (på billedet kaldet konvektorradiator) kunne lige så godt være en veksler som leder vand fx i en pool samt gulvvarme/radiatorer.

Som kommentar til sol-delen er føleren på VVB monteret forkert, da det ikke er intressant hvad temperaturen er på andet end det kolde vand som er i bunden af VVB, samt er temperaturen ved pumpen uintressant.

Jeg har ikke de store kommentarer til varme anlæget, da min erfaring mht akku tanke ikke er voldsom stor, dog skal ekspantionsbeholderen være 6% af det totale vandlindhold.

Mht pumperne, så skal du bruge en til din solvarme, og dit gulvarme har en blandesløjfe, og den kommer du heller ikke uden om. Du Skal have en pumpe i dit anlæg på varme, og jeg ville jo bare have koblet min VVB sammen med anlæget som en anden radiator så ingen pumpe her. Bruger du din pumpe som cirkulation på varmt vand skal den naturligvis bibeholdes...

Jeg har vedhæftet opstillingen af mit eget, og ja, der er en fatal opstillingsfejl men den må i jo finde icon_cheesygrin.gif
På anlæget er der monteret en "motor afspæring" lige under pumpen for at modvirke selvcirkulation. Der er trykekspantioner samt sikkerheds agg monteret efter alle kunstens regler, men ikke vist på tegningen 8) 8)
Tak for din fine tegning med forklaring til!
Jeg er sikker på at dit anlæg fungerer fantastisk, men jeg har lige et par spørgsmål...

Måske mangler der lidt i bunden af din tegning da du skannede den?

Håber ikke at du vil addere temperaturerne, som du nævner 1>4+3+2. Du mener nok 1>4, 1>3, 1>2 eller måske kan man skrive 1>4, 3 og 2

Jeg har desværre ikke lige spottet din fatale fejl... :oops: new15
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Et par solvarmediagrammer fra Ernst Drastrup

Indlæg af Falck » 10 apr 2008 19:06

kaptajnen skrev: Håber ikke at du vil addere temperaturerne, som du nævner 1>4+3+2. Du mener nok 1>4, 1>3, 1>2 eller måske kan man skrive 1>4, 3 og 2

Jeg har desværre ikke lige spottet din fatale fejl...
Nej, du har ret:
de skal naturligvis ikke lægges sammen, men jeg mener 1 fanger top er højere end både føler 2 og føler 3 og føler 4
Det er faktisk heller ikke en fejl, men er konstrultions sjusk icon_cheesygrin.gif overskudsvarmen ledes i en væksler EFTER pillefyret men FØR gaskedlen. Den skulle naturligvis have været monteret FØR PILLEFYRET, men veksleren blev monteret inden jeg fik pillefyr, og det er squ ikke til at lave det om 8) 8) 8)
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Et par solvarmediagrammer fra Ernst Drastrup

Indlæg af pelle » 12 apr 2008 19:29

Ang Ernsts diagram.
Hvis man vil bruge feks.25.000 kr på solvarme. Er olietank+radiator modellen faktisk en god ide. Tanken og styring kan nemlig laves billigt. Man kan udmærket lade fremløbet fra solvarme gå igennem bunden af kappebeh. og undvære den trevejsventil og føler. Så tror jeg, det kan laves for under 5.000 kr. Men så er der til gengæld 20.000 kr tilbage til solfangere. Måske nok til 16 -20 m2. Det er jo solfangerarealet x 60-80 liter vand pr. m2. der afgør hvor stor en succes solvarme bliver. Endnu større areal, endnu bedre. Så kan man for alvor gøre fyringssæsonen mindre. Og selv i fyringssæsonen vil man modtage et pænt tilskud fra solvarme. Det er hvad jeg vil kalde "Husmands snus fornuft" Det er nu engang solfangerne der giver varmen og ikke alle mulige smarte intelligente beh. og andet flot design, som producenten og grossisten nok skal se sig godt betalt for.
med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Et par solvarmediagrammer fra Ernst Drastrup

Indlæg af pelle » 12 apr 2008 21:34

Hej
Nu skrev jeg man kunne undvære trevejsventil og føler til kappe. Det kan man også godt. Men det sikreste er, nu jeg tænker efter,måske nok at beholde det. Da man selv ved en times sol er sikker på at have varmt vand.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Et par solvarmediagrammer fra Ernst Drastrup

Indlæg af Ernst Drastrup » 13 apr 2008 05:57

Hej Pelle
Det var godt du rettede det med trevejsventilen.
Jeg skulle lige til at korrigere dig.
For netop, som du skriver, hvis solen bare er fremme en enkelt time, så kan den ikke nå, at opvarme både v.v.beholderen og tanken, fordi der vil komme alt for meget koldt vand retur ud til fangerne.
Så det er bedst, man priorterer først og fremmest varmt vand, kan solen lave mere, så kan det gå i tanken.
Thank you og Hej fra
Ernst
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Et par solvarmediagrammer fra Ernst Drastrup

Indlæg af kaptajnen » 19 apr 2008 01:45

Her er endnu et anlæg fra Ernst Drastrup. Denne gang kombineret med jordvarme...
Billede
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Besvar