Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Køb/erfaring med Passat C2 Stoker

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Køb/erfaring med Passat C2 Stoker

Indlæg af triumph » 04 maj 2015 20:02

Jeg tror ikke man kan blæse flis ?
Flis indeholder svampespore der kan give stenlunger, så jeg tror ikke det er noget man vil blæse rundt i bygningen.
Flis er også tungt, det indeholder somoftest 20-30% vand


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Køb/erfaring med Passat C2 Stoker

Indlæg af timkenneth » 05 maj 2015 02:13

flis kan ikke blæses, men skal snegles. jeg har ikke hørt om nogen der med succes har haft flis på "halmloftet"
hvis du har gode opbevarings muligheder ellers ville jeg vælge et af de gode flisfyr, gerne med en cirkel udmader lige op af flisen og et separat fyrrum.
der kan laves gode deals med flis lige pt og markedet er ca 25% i overkapacitet har jeg ladet mig høre, det presser prisen som ca er det halve af træpiller pr kg. ved ikke hvor længe, men så længe vi får en god storm hvert efterår, så...

jan_vennike
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 29 mar 2013 12:11
Modtaget likes: 1 gang

Re: Køb/erfaring med Passat C2 Stoker

Indlæg af jan_vennike » 05 maj 2015 08:10

Jeg har cirka været i samme situation som dig, da jeg har et C2 og har haft det siden 1996.

Med et hus på 220 m2 som ikke er overvældende godt isoleret, var det faktisk lidt for stort til huset, især fordi at de 80 m2 er 1. sal som der ikke altid er varme på. Men da jeg ikke gad at fylde brændsel på hele tiden, var jeg "tvunget" til at købe et C2, da jeg ikke kunne få en C1'er med 400 l magasin den gang.

Jeg købte det i sin tid, fordi jeg regnede med at prøve alternativt brændsel af, men efter at have været igennem korn/flis/kakaobønner, har jeg de sidste 10 år kun fyret med træpiller. Alt det alternative giver ganske enkelt for meget vedligehold - træpiller passer ganske enkelt sig selv og giver ikke ret meget aske/slagger.

Indtil for et par år siden, pausefyrede fyret en del forår/efterår, da den gamle styring ikke kunne skrue blæseren ned under 30% og dermed skiftede den mellem pausefyring og så trin 1 med 30% blæser. Har ikke iltstyring (kunne ikke fåes i 96 såvidt jeg husker) så jeg styrer fyret selv.

Men for et par år siden stod styringen endeligt af - den brændte godt nok af nogen gange de første år jeg havde den, indtil jeg i 2000 fandt ud af at pga den meget pausefyring, faldt der aske ned til blæseren og den stoppede så til og dermed trak for meget strøm ud af styringen og det kunne den ikke holde til - heldigvis blev de mange skift sponsoreret af Passat (stort set). Og derefter begyndte jeg at rense nede ved blæseren 2 gange om året, selv om det ikke er foreskrevet nogen steder af Passat og styringen holdt i 13 år :-)

Men med den nye styring kan man regulere blæseren næsten helt i stå og derfor pausefyrer den stort set ikke mere - står og skifter mellem trin 1 med 7% blæser og trin 2 med 25 % blæser. Og det gør så også at der faktisk ikke falder noget aske ned til blæseren - har ellers lavet min rutine de sidste par år mht at pille blæser af efter jul, men der er faktisk ikke noget aske ved blæseren.

Med 19 år på bagen som C2 ejer kan jeg ikke brokke mig over vedligeholdelsesomkostningerne - andet end styringen, som så også lige koster 7500 da jeg købte den for et par år siden. Den 1. holdt kun i 9 måneder og derefter fik jeg en ny u.b. - om det er en dårlig styring jeg har fået ved jeg ikke, men håber det - vil ikke smide så mange penge af sted alt for tit. Men oprindeligt stod den nye styring til at dele "skubbet" op i 12 trin - det har jeg så nedsat til 4, så belastningen på styringen ved at sætte skubbemotoren igang er nedsat.

Ud over styring har jeg selvfølgelig skiftet topsten og så en enkelt temperaturføleren til røgtemperaturen.

peders155
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 maj 2015 11:43
Mit fyr: Atmos dc 50 gsx. 3000L akkutank,
Areal: 154m2
Brændsel: Træ+rapsolie
Fremviser gerne i postnummer: 8586

Re: Køb/erfaring med Passat C2 Stoker

Indlæg af peders155 » 05 maj 2015 11:14

Flis kan fint blæses ind direkte fra flishuggeren. Har flere bekendte der får dette gjort. Men det kræver selvfølgelig at træet gerne har lagt i 2 år, og ligger lige ved ejendommen.

Efter flere overvejelser hen over weekenden, tror jeg det bliver et fastbrændselsfyr i stedet. Jeg havde godt nok skrevet længere oppe, at jeg ikke ville tilbage til det, men det er nu sjovest at man selv kan "bestemme" hvad det koster op opvarme huset. Desuden har jeg god adgang til billig/gratis træ.

Angående stokerfyr som twinheat, reka m.m, syntes jeg bare man høre og læser mange historie om tilbage brand i magasin. Det er lidt surt, hvis man lige har fyldt magasinet med træpiller og brandslukningen gør det hele våd. Man køber selvfølgelig ikke så dyrt et fyr for, at fyre med træpiller, men som nogen af jer skriver, så ender man med og fyre med træpiller i den sidste ende. Selvfølgelig bedre end brand i bygningen.

Fyr havde jeg tænkt mig et Atmos 50 GSX med 2x 1500L akkutanke. Lyder dette helt skævt?

Derudover har jeg et komplet rapsoliefyr fra kroll inkl kompressor til og ligge. Jeg regner med og købe en Calderas kedel og koble det sammen med anlægget, så det kan bruges hvis vi er på ferie.

Og igen tak for jeres råd og vejledninger

nemocharley

Re: Køb/erfaring med Passat C2 Stoker

Indlæg af nemocharley » 05 maj 2015 11:22

Du kan starte en tråd inde under fastbrændsel - umiddelbart lyder ikke skævt, men der sidder nogen på forum med stor viden om det, så prøv at starte et nyt emne på fastbrændsel-underfora.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Køb/erfaring med Passat C2 Stoker

Indlæg af triumph » 05 maj 2015 11:39

peders155 skrev:Flis kan fint blæses ind direkte fra flishuggeren. Har flere bekendte der får dette gjort. Men det kræver selvfølgelig at træet gerne har lagt i 2 år, og ligger lige ved ejendommen.

Efter flere overvejelser hen over weekenden, tror jeg det bliver et fastbrændselsfyr i stedet. Jeg havde godt nok skrevet længere oppe, at jeg ikke ville tilbage til det, men det er nu sjovest at man selv kan "bestemme" hvad det koster op opvarme huset. Desuden har jeg god adgang til billig/gratis træ.

Angående stokerfyr som twinheat, reka m.m, syntes jeg bare man høre og læser mange historie om tilbage brand i magasin. Det er lidt surt, hvis man lige har fyldt magasinet med træpiller og brandslukningen gør det hele våd. Man køber selvfølgelig ikke så dyrt et fyr for, at fyre med træpiller, men som nogen af jer skriver, så ender man med og fyre med træpiller i den sidste ende. Selvfølgelig bedre end brand i bygningen.

Fyr havde jeg tænkt mig et Atmos 50 GSX med 2x 1500L akkutanke. Lyder dette helt skævt?

Derudover har jeg et komplet rapsoliefyr fra kroll inkl kompressor til og ligge. Jeg regner med og købe en Calderas kedel og koble det sammen med anlægget, så det kan bruges hvis vi er på ferie.

Og igen tak for jeres råd og vejledninger
Da jeg skulle købe fyr ville jeg også have et, hvor man havde mulighed for at skifte brændsel, hvis prisen på et brændsel steg. Jeg fik også et, men fandt ud af at det var for bøvlet. Fyret duede ikke, så jeg afleverde det, og stillede et pillefyr op i stedet.
For 9 år siden gav jeg ca. 2000 kr for et tons træpiller, leveret. Det gør jeg også i dag.
Min far er 75. Hans over 20 år gamle trofaste Baxi gav op sidste år. Han fik et pillefyr i stedet.
Før købte han brænde for 7000, 1000 kr til motorsav (Den blev skiftet hver 4 år) 1000 til olie/benzin kæder, 800 kr til brændeflækker =9800
nu bruger han 5 tons piller til 10.000

peders155
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 maj 2015 11:43
Mit fyr: Atmos dc 50 gsx. 3000L akkutank,
Areal: 154m2
Brændsel: Træ+rapsolie
Fremviser gerne i postnummer: 8586

Re: Køb/erfaring med Passat C2 Stoker

Indlæg af peders155 » 05 maj 2015 12:49

Jeg ville heller ikke gøre det, hvis jeg ikke havde adgang til billig træ. Der er lidt arbejde med det, men jeg har traktor med truck tårn og kan flytte de hjemmelavede palletårne med 2m3 ind i fyrrummet. Adgang til fyrrum er via en aluport. Så en tur på palleløfteren i fyrrummet og vupti, så har jeg 2m3 ad gangen lige ved fyret.

Jeg prøver og starte en tråd inde forrummet med fastbrændsel. Tak for input.

Rassu
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 05 mar 2012 21:10

Re: Køb/erfaring med Passat C2 Stoker

Indlæg af Rassu » 09 maj 2015 23:21

Det er rigtige at de nye regler siger at kedlerne skal være godkendt på det brændsel det køre på. Men så vidt jeg er bekendt er der ikke valgt en kontrol af dette, så den dag skorstensfejerne er der fylder man magasinet med træpiller. Til jeres info så er der mange der tror at hvis en kedel ikke ligger på teknologisk institut godkendt biobrændsel anlæg overholder den ikke reglerne i Danmark. Det er IKKE korrekt. En kedel kan sagten installeres selv om den ikke figurere på denne liste. Teknologisk institut er blevet en penge maskine og derfor har mange kedel producenter valgt ikke at kommer på deres liste da det koster dem penge!! Hvis du vælger og gå pille vejen, så er der også passat bioheat 15. Jeg har selv en og er super glad for den. Den er koster det samme som RTB.

nemocharley

Re: Køb/erfaring med Passat C2 Stoker

Indlæg af nemocharley » 10 maj 2015 00:26

Jeg vidste godt det med at biobrændselsfyr sagtens kan have en klasse 5 godkendelse andetsteds fra.

Jeg synes også Bioheaten er ret fed, men styringen er ved at være noget begrænset ift. det rtb kan tilbyde. Medmindre de har fået en ny styring - jeg har hørt rygter men ikke kunnet få dem bekræftet.

Og så er der det lille pillemagasin i bioheaten

Rassu
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 05 mar 2012 21:10

Re: Køb/erfaring med Passat C2 Stoker

Indlæg af Rassu » 10 maj 2015 18:18

Jeg har fået bekræftede fra Passat at bioheat får ny styring og det kommer på marked til fyring sæsonen. Magasin er selvfølgelig lidt lille. Men for mig er det ikke noget problem. Fylder den 2 gange i ugen.men ellers kan man jo monter vacuum sug, men en ekstern silo. Så spiller det.


Besvar