Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ødrift

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Ødrift

Indlæg af triumph » 05 maj 2015 07:28



Carl Erik
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16 apr 2015 16:10
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 232
Fremviser gerne i postnummer: 9230
Geografisk sted: Svenstrup J.

Re: Ødrift

Indlæg af Carl Erik » 05 maj 2015 08:29

lupo3l skrev: Og når voltene falder så stiger amperene ...
:shock: Jeg er ikke sikker på at den gode gamle Ohm er helt enig med dig. icon_cheesygrin.gif

nemocharley

Re: Ødrift

Indlæg af nemocharley » 05 maj 2015 10:05

det skal noget ned i pris førend jeg ville overveje det når min bombesikre kontrakt med staten udløber om 17½ år. Og til den tid har vi alle enten antityngdekraftstøvler eller er under 5m brakvand.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Ødrift

Indlæg af triumph » 05 maj 2015 16:57

Carl Erik skrev: :shock: Jeg er ikke sikker på at den gode gamle Ohm er helt enig med dig. icon_cheesygrin.gif
Det KAN han godt være.....
P=U x I (Kw = Volt x Amp) samt P = I X I x r ( KW = strømmen (amp) i anden x modstanden (Ohm)
Hvis man f.eks har en motor der skal drive en given belastning, så vil amperene stige i anden potens, hvis spændingen falder.
Hvis man har en ohmsk modstand, f.eks. en glødepære, så vil amperene falde, hvis spændingen falder (og pæren vil lyse mindre)

Carl Erik
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16 apr 2015 16:10
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 232
Fremviser gerne i postnummer: 9230
Geografisk sted: Svenstrup J.

Re: Ødrift

Indlæg af Carl Erik » 06 maj 2015 14:08

triumph skrev: Det KAN han godt være.....
P=U x I (Kw = Volt x Amp) samt P = I X I x r ( KW = strømmen (amp) i anden x modstanden (Ohm)
Hvis man f.eks har en motor der skal drive en given belastning, så vil amperene stige i anden potens, hvis spændingen falder.
Hvis man har en ohmsk modstand, f.eks. en glødepære, så vil amperene falde, hvis spændingen falder (og pæren vil lyse mindre)
(Kw = Volt x Amp) ?

du mener forhåbentlig W = Volt x Ampere icon_cheesygrin.gif


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Ødrift

Indlæg af triumph » 06 maj 2015 22:02

endnu et bevis på at de radikale er tossede
http://www.b.dk/nationalt/privat-kraftv ... nne-boelge

nemocharley

Re: Ødrift

Indlæg af nemocharley » 06 maj 2015 22:48

triumph skrev:endnu et bevis på at de radikale er tossede
http://www.b.dk/nationalt/privat-kraftv ... nne-boelge
de har ringere greb om praksis end jeg har - hvilket burde skræmme enhver fra vid og sans.

calle

Re: Ødrift

Indlæg af calle » 07 maj 2015 09:41

triumph skrev:endnu et bevis på at de radikale er tossede
http://www.b.dk/nationalt/privat-kraftv ... nne-boelge
Ja det er jo ren og skær kommunistisk propaganda :shock:

Venlig hilsen

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Ødrift

Indlæg af fryseren » 07 maj 2015 20:44

http://www.vivaenergi.dk/solcelle-websh ... ID=PROD361

Når man læser ned gennem denne beskrivelse ser man at opgradering fra 9,6Kwh til 14,4 Kwh altså 4,8 kwh mere koster 6.000,-

Dermed må 9,6 Kwh koste 12.000,- Så synes jeg godt nok at Tesla har sat prisen pænt højt.

For Tesla's knap 24.000 kan man jo få 2x 9,6 Kwh hos Viva.


Jeg ville helt klart vælge den billige løsning nu, og så skifte batterier når de var døde (og så er de sikkert også blevet markant billigere til den tid)
Måske kan Tesla's holde længere en for 12.000 hos Viva, men mere end dobbelt op?

Jeg lugter overpris grundet "mærkevare"

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Ødrift

Indlæg af Rasmus Jensen » 07 maj 2015 22:05

fryseren skrev:http://www.vivaenergi.dk/solcelle-websh ... ID=PROD361

Når man læser ned gennem denne beskrivelse ser man at opgradering fra 9,6Kwh til 14,4 Kwh altså 4,8 kwh mere koster 6.000,-

Dermed må 9,6 Kwh koste 12.000,- Så synes jeg godt nok at Tesla har sat prisen pænt højt.

For Tesla's knap 24.vaenergi 000 kan man jo få 2x 9,6 Kwh hos Viva.


Jeg ville helt klart vælge den billige løsning nu, og så skifte batterier når de var døde (og så er de sikkert også blevet markant billigere til den tid)
Måske kan Tesla's holde længere en for 12.000 hos Viva, men mere end dobbelt op?

Jeg lugter overpris grundet "mærkevare"
Nu er der jo noget forskel på den batteri type viva energi og Tesla tilbyder.
Som viva energi skriver så er deres batteri på 9,6 kWh "kun" til udnyttelse af ca 4,6 kWh. Hvor imod at det vurderers af eksperter at Teslas 7 kWh batteri indeholder en real kapacitet på 12 kWh netop for at kunne give folk 10 års garanti.
Ud over det - så indeholder væg enheden en styring, så den f.eks kan "købe" strøm når det er billigt.
Forsker havde ellers spået at et sådan batteri ville koste op omkring 13000$ - så man kan sige at i forhold til markedsprisen for li-ion batterier, så er det billigt.
Men kan sagtens følge din tanke om at man for færre penge kan få Gel batterier fra viva energi. - Men mon ikke de fylder en hel del mere, og måske endda også kun holde den halve tid - det er svært at sige.
Men hvis den form for batteri pakker skal blive endnu billiger, så kræver det at der kommer et salg af det nu, som kan hjælpe med til at udvikle på batterier, og batteri produktionen bliver modnet. Så Tesla på deres mega batteri fabrik kan producere flere, bedre og billiger batterier i fremtiden. Det er virkeligt et firma der forsøger at slå et slag for mere miljø venlig energi - og har stor succes med det. :great:

Jeg kunne ikke lade være med at tænke på om os på den "gamle" solcelle ordning, med en inverter der er begrænset til 6kW - måske kunne bruge sådan et batteri til at "oplade" den produktion vi normalt smider væk - for så at sende det ud på nettet når sollyset falder...? Det kan uden tvivl ikke betale sig økonomisk, men hvis det teknisk kunne lade sig gøre, så kunne det da være interessant :great:
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE


Besvar