Esbe shuntventil

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
nillevang
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 dec 2010 21:13

Esbe shuntventil

Indlæg af nillevang »

Godaften i stuen!

Jeg endte med at investere i en ny scotte med bs1016 kedel. Hvad angår styring af returtemperaturen har jeg sådan en her og ligger:

http://www.vvs-eksperten.dk/image/cache ... x500_0.jpg

Termostaten i den virker, men jeg ved ikke om den er velegnet til formålet. Jeg kan i hvert fald konstatere at selv om temperaturen på vandet er over 60 grader iblander den stadig varmt vand fra fremløbet.

Hvad tænker I?

Mvh Niels

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Esbe shuntventil

Indlæg af J-B »

Den ventil du viser duer ikke som shunt over tid, den er lavet til store forskel på temperatur, ikke en jævn temperatur som der er på en moderne modulerende pillefyr.
Du skal forvente at du skal have den skilt ad en gang om året og motionere den, eller skifte termostaten, det bedste for dig vil være at vælge en termostatventil der er lavet til fyret :wink:
scottedor
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 jun 2011 21:36
Mit fyr: scotte 16 kwh. 4.12
Areal: 160
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 5
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Esbe shuntventil

Indlæg af scottedor »

jeg har sat mange anlæg op de første fik jeg leveret med esbe shunt og de er alle skiftet ud selv om der opnåes temperatur på omløb står den stadig åben men lukker op fra anlæg men kan stadig køre rundt i shunten
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Esbe shuntventil

Indlæg af kovas »

scottedor skrev:jeg har sat mange anlæg op de første fik jeg leveret med esbe shunt og de er alle skiftet ud selv om der opnåes temperatur på omløb står den stadig åben men lukker op fra anlæg men kan stadig køre rundt i shunten
Undskyld.
Men jeg har haft en esbe shunt i de sidste tre år uden at gøre noget. Der blev meget advaret imod dem her på forum, men min montør anbefalede den.
Jeg forstår ikke din tekst hvad er det du mener er problemet?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
scottedor
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 jun 2011 21:36
Mit fyr: scotte 16 kwh. 4.12
Areal: 160
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 5
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Esbe shuntventil

Indlæg af scottedor »

er du sikker på at det er den esbe som han viser på billedet? problemet med den esbe er : det er en alm. biltermostat der sidder i den når vandet kommer over 60 grader åbner den for anlæget men den lukker ikke for cirkulation og da det er den letteste vej fortsætter den med at cirkulere,man kan afhjælpe det lidt ved at køre med høj kedeltemperatur men det er der jo ikke god økonomi i det kommer især til udtryk om sommeren når man kører på ur så hvorfor køre med noget skrammel når der findes bedre ventiler

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Esbe shuntventil

Indlæg af kovas »

scottedor skrev:er du sikker på at det er den esbe som han viser på billedet? problemet med den esbe er : det er en alm. biltermostat der sidder i den når vandet kommer over 60 grader åbner den for anlæget men den lukker ikke for cirkulation og da det er den letteste vej fortsætter den med at cirkulere,man kan afhjælpe det lidt ved at køre med høj kedeltemperatur men det er der jo ikke god økonomi i det kommer især til udtryk om sommeren når man kører på ur så hvorfor køre med noget skrammel når der findes bedre ventiler
God morgen.
Nej det er ikke sådan en som på billedet. Den hedder vtc 511. Men jeg mener også at det er en biltermostat der sidder i dem. Jeg spurgte montøren hvorfor de brugte den type shunt. Og han sagde at de var alt for ofte ude for at folk ikke forstod systemet med shunt og derfor lukkede for den fordi de troede at de så sparede nogle piller. Jeg er ikke med på det med at lukke for cirk. Min retur fra huset er da aldrig så varm at der ikke skal blandes fremløb ind i det. Og ved opstart begynder den ganske rigtigt at cirk keddelvand når pumpen starter, men det betyder vel bare at hele keddelen er varm inden der kommer vand til huset. For jeg kan mærke på fremløbsrøret at der kommer ikke noget over til huset før keddeltemp er omkring 60. Det er en 55gr shunt.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
scottedor
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 jun 2011 21:36
Mit fyr: scotte 16 kwh. 4.12
Areal: 160
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 5
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Esbe shuntventil

Indlæg af scottedor »

kovas skrev: God morgen.
Nej det er ikke sådan en som på billedet. Den hedder vtc 511. Men jeg mener også at det er en biltermostat der sidder i dem. Jeg spurgte montøren hvorfor de brugte den type shunt. Og han sagde at de var alt for ofte ude for at folk ikke forstod systemet med shunt og derfor lukkede for den fordi de troede at de så sparede nogle piller. Jeg er ikke med på det med at lukke for cirk. Min retur fra huset er da aldrig så varm at der ikke skal blandes fremløb ind i det. Og ved opstart begynder den ganske rigtigt at cirk keddelvand når pumpen starter, men det betyder vel bare at hele keddelen er varm inden der kommer vand til huset. For jeg kan mærke på fremløbsrøret at der kommer ikke noget over til huset før keddeltemp er omkring 60. Det er en 55gr shunt.
det som bruges meget nu er en termostatventil med fjernføler som sættes imellem frem og retur føleren sættes på returen så tæt på kedlen som muligt den lukker kun op hvis returen er for kold og ellers har du fuld pumpekraft på anlægget, men hvis det kører godt nok er der ingen grund at lave det om .mvh erik
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Esbe shuntventil

Indlæg af kovas »

scottedor skrev:
Hej.
Jeg er måske lidt tungnem, men i forbindelse med min vvb sidder der en ventil tilsvarende dem man bruger til shunt. Den åbner når vvb er koldere end det som jeg har forudbestemt. Så hvis den sidder som shunt vil den vel heller ikke lukke for cirk. før at returen er på den temp som du har sat den til. Så hvad er forskellen. Og i biler fungere de termostater jo i årevis. jeg kan huske at Levi hakkede på de Esbe i en uendelighed, men jeg synes aldrig jeg fik en ordentlig forklaring. I øvrigt så om vinteren når kedlen bare levere varme til det som huset taber så køre min pumpe på 5w, hvis en så går i bad så stiger den til 7-8w indtil ventilen ved vvb begynder at lukke igen. Det er klart at nu hvor jeg bruger urstyring så køre pumpen jo max lige i starten, men det gælder vel alle anlæg?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Esbe shuntventil

Indlæg af pille bruger »

Det der kan drille med en ESBE ventil er at den ofte hænger/gror fast.
Derved er der ingen regulering af shunttemperaturen.
Skal den fungere, bør kedeltemperaturen være mindst 10 gr. højere end drifttemperaturen på ESBE ventilen,
for at den lukker rigtig.
Dette giver jo i sig selv et ekstra forbrug, og det er jo ikke alle der ønsker dette.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
scottedor
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 jun 2011 21:36
Mit fyr: scotte 16 kwh. 4.12
Areal: 160
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 5
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Esbe shuntventil

Indlæg af scottedor »

kovas skrev: Hej.
Jeg er måske lidt tungnem, men i forbindelse med min vvb sidder der en ventil tilsvarende dem man bruger til shunt. Den åbner når vvb er koldere end det som jeg har forudbestemt. Så hvis den sidder som shunt vil den vel heller ikke lukke for cirk. før at returen er på den temp som du har sat den til. Så hvad er forskellen. Og i biler fungere de termostater jo i årevis. jeg kan huske at Levi hakkede på de Esbe i en uendelighed, men jeg synes aldrig jeg fik en ordentlig forklaring. I øvrigt så om vinteren når kedlen bare levere varme til det som huset taber så køre min pumpe på 5w, hvis en så går i bad så stiger den til 7-8w indtil ventilen ved vvb begynder at lukke igen. Det er klart at nu hvor jeg bruger urstyring så køre pumpen jo max lige i starten, men det gælder vel alle anlæg?
den shunt jeg omtaler er den samme som der sidder på din vvb.

Besvar