Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skulle man måske købe et Scotte?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
pendec

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af pendec » 26 apr 2015 13:46

pille bruger skrev:
Og så viser du igen at du ikke kan regne den ud.
Trådstarter beskriver tydeligt at der er sort røg fra forbrændingen, altså er virkelig ringe udnyttelse at brændslet.
Så kan det jo kun blive bedre.
At du så ikke kan se ideen, tja.
Så ringe formuleret og ikke særligt gennemtænkt. TROR du selv dette er et billede af virkeligheden siden oktober 2014? og kikker han konstant på dette? Så meget viden tabt på dårlige argumenter, synd!


nemocharley

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af nemocharley » 26 apr 2015 13:52

og det startede ellers så fredeligt.....

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af pille bruger » 26 apr 2015 13:52

pendec skrev: Så ringe formuleret og ikke særligt gennemtænkt. TROR du selv dette er et billede af virkeligheden siden oktober 2014? og kikker han konstant på dette? Så meget viden tabt på dårlige argumenter, synd!
Jeg har ingen problemer med at tro på hvad trådstarter skriver.
Mit udgangspunkt er ikke at genere andre, eller at tænke dårligt om dem.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af triumph » 26 apr 2015 14:57

pille bruger skrev: pendec skrev:
Teorien paser kun med en virkelighed hvis alt var perfekt, og det er det så ikke når man har en bio18 til forskel. Så din matematik hører hjemme i omvendtslev og ikke i Danmark for bio18 ejere.

Mine piller koster 2,02kr per kilo, BIo18 bruger ca. 2kg(ca. 1.5 time) på at komme op på 60grader her, og så kører den i 45minutter, totalt timer 2t15m, og det er så med min model, og derfor mit regnskab, så helt forkert i din verden, men virkeligheden for mig og andre i min verden.

Så 3kg * 2,02 = 6,06 *2 gange om dagen = 6kg * 2,02 = 12,12 * 30 = 363,6 * 5måneder = 1815 helt præcis hvis du tager 5 måneder som snit. og så kan vi jo trække lidt fra, da kedel måske ikke når 20grader inden den skal op igen i omdrejninger.
Vil du så halvere til 1 start om dagen, så er 900kr stadig højere og dyrere end min VVB på elpatron ;)

Min VVB bruger for 1 person ca. 2Kw per dag på at holde varmt vand til mig set over 30 dage på seas-nve over 3 år i sommerperioden, så statistikken taler for mig 2*2,26, kender ikke 2,5????, har du ikke hørt om billigere el, så må du igang med at søge) = 660kr.

edit: NettoPower: 987kWh (Seas-nve 1946kr + nettopower 291,95) = 2,26kr/kWh (1.12.2014 - 28.02.2015)
Taget direkte fra Seas-nve kvt. opgørelse (dog lille afvigelse på 2 mellem nettopower og seas-nve)
Opgørelse for perioden 01.12.2014-28.02.2015
El-forbrug i alt 985 kWh 1.946,89 kr.



Skidt med at du ikke kan regne, men du kan stadig væk ikke regne den ud.
Det var dog et virkeligt dårligt argument:
Skidt med at du ikke kan regne, men du kan stadig væk ikke regne den ud.
Pendec har jo en pointe i at hvis man skal varme kedel, kedelvand, og halvdelen af huset op, inden vandet i vvb er nået op i temperatur. Så er det ikke nødvendigtvis en god ide at lave vv på piller.
Jeg siger ikke, at folk ikke spare piller ved at sætte et nyt fyr op. Men hovedsageligt ligger langt størstedelen af besparelsen ved andre optimeringer end bare det at skifte kedlen.
(f.eks at montere en 3 vejsventil til vvb, så man ikke skal varme hele huset op, for at få vv. Køre med urstyring/rumtermostater, istedet for lavlast, med uendelige start/stop til følge (endnu værre hvis det er pausefyring))
At tro at man bare kan skifte kedlen ud, og så har den nye tjent sig hjem på få år. Uden at lave andre forbedringer. Det tror jeg ikke på, medmindre at man har haft et defekt, eller helt forkert dimensioneret anlæg
Senest rettet af triumph 26 apr 2015 15:12, rettet i alt 1 gang.

pendec

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af pendec » 26 apr 2015 15:00

nillevang skrev:2) Mit nuværende fyr har som nævnt en udnyttelsesgrad på 82 når det kører optimalt, men eftersom det oftest ryger sort i en møgbeskidt kedel hvad er udnyttelsesgraden så? Vil jeg få en VÆSENTLIG besparelse med et nyt Scotte og BS1016 kedel?
Så længe den effektive udnyttelsesgrad er ca. 10% højere på scotten, så kan du bekræftes i at den vil ligge på ca. 500kg i besparelse, Så er den ikke længere? Dertil kommer forbrændingværdi af træpillerne, dine korrekte indstillinger på gammel baxi vs. ny scotte. Så tal kan klart variere, det kan de også idag med din Baxi.
nillevang skrev:1) Hvad gør en klog så nu; beholder det gamle fyr og ofrer et par tusind på det? Eller køber en ny 10kw Scotte med BlackStar Mini kedel?
Baxi er jo stadig serviceret og rent økonomisk må det være billigere at få udskiftet skål og blæser, og så fået et servicebesøg og få indstillinger korrigeret, så kan dit forbrug måske også minimeres, afhængig af omkostningerne for de nye dele.
Det er meningsløst at fortsætte argumenter med en sælger som pille bruger, for der er kun et mål at få solgt flere anlæg, så du må vægte rådgivningen du får derfra, ud fra noget du allerede har. Du kan få ordnet Baxi nok til mindre penge og når du nu også selv mener gevinsten ser mindre ud. Spørgsmålet er vel mere, hvad er dine økonomiske grænseværdi'r for et skift, og hvad er du villig til at betale i merpris og hvor længe?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af triumph » 26 apr 2015 15:19

Jeg syntes da det giver god mening at overveje at udskifte sin 10 år gamle baxi. Der jo ihvertfald er halvejs gennem livet, og med en udgift på 4000 til en ny hærd lige i fremtiden. Specielt hvis man er lidt træt af den.
Den er jo stadig godkendt, så man kan måske få 4-5000 for den ? 4000 sparet til en ny hærd. Så er man da et stykke på vej til et nyt fyr

pendec

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af pendec » 26 apr 2015 15:39

triumph skrev:Jeg syntes da det giver god mening at overveje at udskifte sin 10 år gamle baxi. Der jo ihvertfald er halvejs gennem livet, og med en udgift på 4000 til en ny hærd lige i fremtiden. Specielt hvis man er lidt træt af den.
Den er jo stadig godkendt, så man kan måske få 4-5000 for den ? 4000 sparet til en ny hærd. Så er man da et stykke på vej til et nyt fyr
Jeg gav 700kr for en herd ;) Hvis Baxi vil have 4K, så er det da også en pæn sjat.

Men jeg er enig, da min snegl ikke virkede, var jeg da også betænksom over at købe ny snegl og tænke på udskiftningen istedet og lade bio18 skrotte selvom den kun er 7år gammel.

Så, snakker vi 4000kr for herd, 1500kr+ for blæser (min kostede 1300kr ukendt fabrikant), så er der de først 25% dækket på ny scotte, det kan være godt at tænke lidt over, 19K+1Ton træpiller og forhåbentlig tilskudsordning godkendt, så er vi jo nede på 12.000 for en 10Kw scotte, det er jo en fin pris, hvis det er valget.

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af Smut 25 » 27 apr 2015 22:20

jeg ved bare hvad han sagde og kender da til flere som har eller har haft en bio 18
og det er skutte det bedste fyr....

jeg ved hvad jeg ville gøre i trådstarters situation
ligesom han selv er inde på og den kan jo stadig sælges om et år er den måske kun til skrot
pga regler eller en def kedel...

så ligesom når mobilos driller byt til nyt...

også er jeg ude af denne tråd...

pendec

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af pendec » 27 apr 2015 22:32

Smut 25 skrev:så ligesom når mobilos driller byt til nyt...
Gad godt møde den ejer af et pillefyr, som skifter det ud, ved førstgivne situation hvor det driller eller går i udu. Så har man sgu for mange penge, eller bare ikke ved noget om at bruge dem fornuftigt. En rep kan godt være fornuftig hvis pengene er små. Det kan flere nok tilslutte sig men self. har man kassen så gør man som du siger ;)

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af Smut 25 » 27 apr 2015 23:13

pendec skrev:Gad godt møde den ejer af et pillefyr, som skifter det ud, ved førstgivne situation hvor det driller eller går i udu. Så har man sgu for mange penge, eller bare ikke ved noget om at bruge dem fornuftigt. En rep kan godt være fornuftig hvis pengene er små. Det kan flere nok tilslutte sig men self. har man kassen så gør man som du siger ;)
Ved godt jeg skrev jeg var ude men dit flueknepperi det irritere mig grænseløst

du ved godt hvad jeg mener ligesom når folk skifter bil....
det koster oss penge men det er lige meget men varmen
uha i dk det må ikke koste noget.....

Fortsæt Pendec og er ligeglad hvad du mener
for nu er jeg væk tråden drejer sig ikke om noget støbejerns ging gong...


Besvar