Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skulle man måske købe et Scotte?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
pendec

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af pendec » 26 apr 2015 11:43

nemocharley skrev:en af mine kammerater skiftede fra en viadrus til en scotte sidste forår - de røg fra 7½-8 ton ned på 5850kg for indeværende sæson. Det synes jeg da trods alt er en pæn slat.

Han er iøvrigt ret meget gds-typen, og han har været over den viadrus mht. optimal drift.
Som enhver ny køber her på forum skriver, så stiller man spørgsmålene hvor stort hus, hvordan er isolering, etc... Så vi kan jo ikke bare smide 8Tons op i luften og så juble fordi brugerne nu syntes at hans 6Tons er en forbedring, det kunne en service tekniker også gøre efter, det har vi læst før på andre modeller. Der er så mange parametre og brugerens egen indstillinger og vejret, der spiller ind, og til sidst, temp man selv ønsker at have indendørs..
Jeg brugte 7 Tons i starten (2007-2008) og nu ligger jeg på ca. 5-5.5Tons, så mon ikke det hele handler om erfaringer og måske også software. 500kg røg af da jeg droppede pillefyr til fordel for elpatron, lettere og en lille besparelse i økonomien.

med 160m2 , så vil jeg også skyde på at OP nok kan spare op til 1 Tons ved ny og forbedret kedel men at tro man kan komme ned på 2.5Tons er nok uvirkeligt, hvis man bare bruger 5 minutter på at kikke på andres profiler med samme antal kvm og måske endda samme pillefyr man søger. Så stadig nogen tids afskrivning men jo, efter 10-15 år så kommer pengene ind som overskud.


nemocharley

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af nemocharley » 26 apr 2015 11:53

hans viadrus var driftsoptimeret (han er uddannet elektronik etellerandet)- de havde været oppe på knap 9 tons i starten. Men jeg kender altså ikke de tekniske parametre. 5850kg op til mindst 7500kg - en forskel på 1650kg er da ret godt? Eller er det kun mig, der synes det?

og jeg er ikke ude i støbejernskedel bashing - der er mange forhold der kan afgøre om et kedelskifte er en god idé.

jeg redigerede indlægget efter du havde henvist til det (sorry) - der står husets størrelse.

pendec

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af pendec » 26 apr 2015 12:01

nemocharley skrev:hans viadrus var driftsoptimeret (han er uddannet elektronik etellerandet)- de havde været oppe på knap 9 tons i starten. Men jeg kender altså ikke de tekniske parametre. 5850kg op til mindst 7500kg - en forskel på 1650kg er da ret godt? Eller er det kun mig, der synes det?
Jeg føler da jeg har sparet 1 Ton over de sidste par år, dog uden skift af fyr, så jo, helt enig.

nemocharley

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af nemocharley » 26 apr 2015 12:33

ja det passer jo meget godt med at han også sparede ca et ton da han fik stillet sin viadrus/multi 22 rigtigt ind.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af pille bruger » 26 apr 2015 12:39

pendec skrev:¨
Det ville være lækkert at få en 4T besparelse på at skifte Bio18 ud til scotte/RTB , Virkeligheden er dog en anden, og jeg fik en historie som sagde at jeg skulle nok kunne spare ca. 1Tons, så mon ikke virkeligheden er at den ejer med 9Tons forbrug på en Bio18 har kørt den forkert, og nu er kommet ned på et reelt forbrug fordi nogen har hjulpet personen med nogle indstillinger.
Jeg tror de fleste på forum her, vil mene at 9Tons forbrug er meget lige meget hvilket almindeligt hus man bor i, og oveni at man så vælger Bio18 til at varme det op ;)

Regnskabet er jo så: 1T=ca. 1600-2000 * 10, og så måske de ekstra udgifter til service hvis man påbegynder det, så måske 10-15år før pengene er tjent hjem igen. Hvis man kun ser på økonomien og intet andet. Komfort er nok en smagssag, renser 1 hver 6. uge eller 1 gang hvert 12 uge, og man kan betale sig ud af det for 150kr for 20mins arbejde ;)
Det regnestykke har du været ind over tidligere.
Der holdt dine antagelser heller ikke.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af pille bruger » 26 apr 2015 12:43

pendec skrev: Som enhver ny køber her på forum skriver, så stiller man spørgsmålene hvor stort hus, hvordan er isolering, etc... Så vi kan jo ikke bare smide 8Tons op i luften og så juble fordi brugerne nu syntes at hans 6Tons er en forbedring, det kunne en service tekniker også gøre efter, det har vi læst før på andre modeller. Der er så mange parametre og brugerens egen indstillinger og vejret, der spiller ind, og til sidst, temp man selv ønsker at have indendørs..
Jeg brugte 7 Tons i starten (2007-2008) og nu ligger jeg på ca. 5-5.5Tons, så mon ikke det hele handler om erfaringer og måske også software. 500kg røg af da jeg droppede pillefyr til fordel for elpatron, lettere og en lille besparelse i økonomien.

med 160m2 , så vil jeg også skyde på at OP nok kan spare op til 1 Tons ved ny og forbedret kedel men at tro man kan komme ned på 2.5Tons er nok uvirkeligt, hvis man bare bruger 5 minutter på at kikke på andres profiler med samme antal kvm og måske endda samme pillefyr man søger. Så stadig nogen tids afskrivning men jo, efter 10-15 år så kommer pengene ind som overskud.
Regn lidt på det.
1 kg piller koster ca. 2 kr. og det giver er ca. 4 Kw
1 kw strøm koster ca. 2,5 kr.
Så der er ca. halv pris at lave varmen på piller i stedet for el.
Så det er ikke en besparelse at skifte over på el.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

pendec

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af pendec » 26 apr 2015 12:57

pille bruger skrev:
Regn lidt på det.
1 kg piller koster ca. 2 kr. og det giver er ca. 4 Kw
1 kw strøm koster ca. 2,5 kr.
Så der er ca. halv pris at lave varmen på piller i stedet for el.
Så det er ikke en besparelse at skifte over på el.
Teorien paser kun med en virkelighed hvis alt var perfekt, og det er det så ikke når man har en bio18 til forskel. Så din matematik hører hjemme i omvendtslev og ikke i Danmark for bio18 ejere.

Mine piller koster 2,02kr per kilo, BIo18 bruger ca. 2kg(ca. 1.5 time) på at komme op på 60grader her, og så kører den i 45minutter, totalt timer 2t15m, og det er så med min model, og derfor mit regnskab, så helt forkert i din verden, men virkeligheden for mig og andre i min verden.

Så 3kg * 2,02 = 6,06 *2 gange om dagen = 6kg * 2,02 = 12,12 * 30 = 363,6 * 5måneder = 1815 helt præcis hvis du tager 5 måneder som snit. og så kan vi jo trække lidt fra, da kedel måske ikke når 20grader inden den skal op igen i omdrejninger.
Vil du så halvere til 1 start om dagen, så er 900kr stadig højere og dyrere end min VVB på elpatron ;)

Min VVB bruger for 1 person ca. 2Kw per dag på at holde varmt vand til mig set over 30 dage på seas-nve over 3 år i sommerperioden, så statistikken taler for mig 2*2,26, kender ikke 2,5????, har du ikke hørt om billigere el, så må du igang med at søge) = 660kr.

edit: NettoPower: 987kWh (Seas-nve 1946kr + nettopower 291,95) = 2,26kr/kWh (1.12.2014 - 28.02.2015)
Taget direkte fra Seas-nve kvt. opgørelse (dog lille afvigelse på 2 mellem nettopower og seas-nve)
Opgørelse for perioden 01.12.2014-28.02.2015
El-forbrug i alt 985 kWh 1.946,89 kr.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af pille bruger » 26 apr 2015 13:20

pendec skrev: Teorien paser kun med en virkelighed hvis alt var perfekt, og det er det så ikke når man har en bio18 til forskel. Så din matematik hører hjemme i omvendtslev og ikke i Danmark for bio18 ejere.

Mine piller koster 2,02kr per kilo, BIo18 bruger ca. 2kg(ca. 1.5 time) på at komme op på 60grader her, og så kører den i 45minutter, totalt timer 2t15m, og det er så med min model, og derfor mit regnskab, så helt forkert i din verden, men virkeligheden for mig og andre i min verden.

Så 3kg * 2,02 = 6,06 *2 gange om dagen = 6kg * 2,02 = 12,12 * 30 = 363,6 * 5måneder = 1815 helt præcis hvis du tager 5 måneder som snit. og så kan vi jo trække lidt fra, da kedel måske ikke når 20grader inden den skal op igen i omdrejninger.
Vil du så halvere til 1 start om dagen, så er 900kr stadig højere og dyrere end min VVB på elpatron ;)

Min VVB bruger for 1 person ca. 2Kw per dag på at holde varmt vand til mig set over 30 dage på seas-nve over 3 år i sommerperioden, så statistikken taler for mig 2*2,26, kender ikke 2,5????, har du ikke hørt om billigere el, så må du igang med at søge) = 660kr.

edit: NettoPower: 987kWh (Seas-nve 1946kr + nettopower 291,95) = 2,26kr/kWh (1.12.2014 - 28.02.2015)
Taget direkte fra Seas-nve kvt. opgørelse (dog lille afvigelse på 2 mellem nettopower og seas-nve)
Opgørelse for perioden 01.12.2014-28.02.2015
El-forbrug i alt 985 kWh 1.946,89 kr.

Skidt med at du ikke kan regne, men du kan stadig væk ikke regne den ud.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

pendec

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af pendec » 26 apr 2015 13:36

pille bruger skrev:

Skidt med at du ikke kan regne, men du kan stadig væk ikke regne den ud.
Og hvem snakker? Fakta vs. teori, det eneste du forholder dig til, og det kan jeg kun præsentere med virkelige tal, Vi alle ved hvor dårligere teoretiske budgetter og forecasts er når de bringes ud i livet. Du forsøger vist kun at sælge trådstarter noget på en usandhed, og lad os håbe du har ret og han ikke skuffes af grimme fakta som gør afskrivning så meget længere og kedelig at det fortrydes hen af vejen. Det vil sgu være ærgerligt at tro på dig og dit regnestykke.
Det afhænger klart også af familie og forbrug når vi så har fokuseret på VVB tal. Så er det en familie på 4, så kan VVB/patron vist ikke følge med, da vi så holder en konstant varme på pillefyr mens forbrug foregår, og besparelse forøges hurtigt når kedel ikke koldstarter.

For at komme tilbage til trådstarters vurdering, så taler dine egne tal(fakta) om 160m2, giver dig 4.5T på et dårligt isoleret hus, og trådstarter spørger til gevinst, og med 5 Tons bag i ærmet, ville jeg personligt ikke skifte, hvis jeg kun sparede 1000kr om året og ikke rådede over en fyldt bankbogs opsparing som venter.
Det var så dine egne fakta brugt her til sammenligning og en RTB som vel skulle give trådstarter noget mere i teorien uden at kende alt om hus og vaner. Og som der skrives; der slukkes tidligt, så er der nok 500kg+ mere vundet, og måske en max besparelse på 1 Ton. Det er vist det trådstarter skal forholde sig til, og ikke 50% besparelser ved skift til en scotte. Tror man det, så har jeg det skæve tårn i Pisa til salg for 5kr ;)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af pille bruger » 26 apr 2015 13:44

pendec skrev: Og hvem snakker? Fakta vs. teori, det eneste du forholder dig til, og det kan jeg kun præsentere med virkelige tal, Vi alle ved hvor dårligere teoretiske budgetter og forecasts er når de bringes ud i livet. Du forsøger vist kun at sælge trådstarter noget på en usandhed, og lad os håbe du har ret og han ikke skuffes af grimme fakta som gør afskrivning så meget længere og kedelig at det fortrydes hen af vejen. Det vil sgu være ærgerligt at tro på dig og dit regnestykke.
Det afhænger klart også af familie og forbrug når vi så har fokuseret på VVB tal. Så er det en familie på 4, så kan VVB/patron vist ikke følge med, da vi så holder en konstant varme på pillefyr mens forbrug foregår, og besparelse forøges hurtigt når kedel ikke koldstarter.

For at komme tilbage til trådstarters vurdering, så taler dine egne tal(fakta) om 160m2, giver dig 4.5T på et dårligt isoleret hus, og trådstarter spørger til gevinst, og med 5 Tons bag i ærmet, ville jeg personligt ikke skifte, hvis jeg kun sparede 1000kr om året og ikke rådede over en fyldt bankbogs opsparing som venter.
Det var så dine egne fakta brugt her til sammenligning og en RTB som vel skulle give trådstarter noget mere i teorien uden at kende alt om hus og vaner. Og som der skrives; der slukkes tidligt, så er der nok 500kg+ mere vundet, og måske en max besparelse på 1 Ton. Det er vist det trådstarter skal forholde sig til, og ikke 50% besparelser ved skift til en scotte. Tror man det, så har jeg det skæve tårn i Pisa til salg for 5kr ;)
Og så viser du igen at du ikke kan regne den ud.
Trådstarter beskriver tydeligt at der er sort røg fra forbrændingen, altså er virkelig ringe udnyttelse at brændslet.
Så kan det jo kun blive bedre.
At du så ikke kan se ideen, tja.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar