Et par solvarmediagrammer fra Ernst Drastrup

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Et par solvarmediagrammer fra Ernst Drastrup

Indlæg af kaptajnen »

Jeg har lovet at poste et par diagrammer for solvarmeeksperten Ernst Drastrup.

Diagram over billigt solvarmeanlæg:
Diagram over billigt solvarmeanlæg
Diagram over billigt solvarmeanlæg
Et mere avanceret diagram:
Et mere avanceret diagram
Et mere avanceret diagram

Ernst skulle så gerne selv kigge forbi og kommentere diagrammerne...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Et par solvarmediagrammer fra Ernst Drastrup

Indlæg af Ulrik »

Det ser godt ud :great:
MvH Ulrik©
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Et par solvarmediagrammer fra Ernst Drastrup

Indlæg af kaptajnen »

Ulrik skrev:Det ser godt ud :great:
Ja, mon ikke!
Jeg vil strække mig så langt at sige at det er olympisk!
Faktisk har det nedereste diagram en del til fælles med mit kommende anlæg uden dog at være helt magen til... new15
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Et par solvarmediagrammer fra Ernst Drastrup

Indlæg af Falck »

kaptajnen skrev:Ja, mon ikke!
Jeg vil strække mig så langt at sige at det er olympisk!
Faktisk har det nedereste diagram en del til fælles med mit kommende anlæg uden dog at være helt magen til... new15
Ja det er pæne tegninger :great:
Men hvordan med at få genemaljeret beholderen efter svejsning???? Jeg ville da hellere bruge en "rigtig" solbeholder, så har du også inbygget studs/dyklomme til elspiral..... Men ellers er det jo et ganske normalt husmands opbygget anlæg. Enten til piller eller med træfyr.....
Men det ser godt ud :great: :great:
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Et par solvarmediagrammer fra Ernst Drastrup

Indlæg af kaptajnen »

@Falck

Det er jo dødt vand i tanken og i radiatorerne, så emalje er vist ikke et must der...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Et par solvarmediagrammer fra Ernst Drastrup

Indlæg af Falck »

kaptajnen skrev:@Falck

Det er jo dødt vand i tanken og i radiatorerne, så emalje er vist ikke et must der...
Nixen Kaptajn, det er brugsvand.
I kappen i toppen, løber "fyrvandet" og i den nederste løber "solvandet" som indeholder det døde/afiltede vand.
De 2 kappebeholdere på 100/150 liter skærer man bunden af, i varmvandsbeholder delen, og svejser dem sammen som en på 200-300 liter, med en udvendig spiral. Ganske udemærket tænkt, men som sagt, der er efter min opfattelse et lille emalge problem.
Såden en kappebeholder er iøvrigt heller ikke gratis, udover hvis man kan pille en gammel opslidt en ned, og så tage den med. Og kommer man et sted hen og må pille sådan en ned, så husk for h... at den er næsten altid pakket ind i giselgur (eller hvordan det staves) og det er lige så giftigt som ren asbest icon_frown.gif icon_frown.gif
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Et par solvarmediagrammer fra Ernst Drastrup

Indlæg af kaptajnen »

Falck skrev: Nixen Kaptajn, det er brugsvand.
I kappen i toppen, løber "fyrvandet" og i den nederste løber "solvandet" som indeholder det døde/afiltede vand.
De 2 kappebeholdere på 100/150 liter skærer man bunden af, i varmvandsbeholder delen, og svejser dem sammen som en på 200-300 liter, med en udvendig spiral. Ganske udemærket tænkt, men som sagt, der er efter min opfattelse et lille emalge problem.
Såden en kappebeholder er iøvrigt heller ikke gratis, udover hvis man kan pille en gammel opslidt en ned, og så tage den med. Og kommer man et sted hen og må pille sådan en ned, så husk for h... at den er næsten altid pakket ind i giselgur (eller hvordan det staves) og det er lige så giftigt som ren asbest icon_frown.gif icon_frown.gif
Sorry, troede du mente tanken... :oops:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Et par solvarmediagrammer fra Ernst Drastrup

Indlæg af pelle »

hej
Hvis man jager en ordentlig stavanode i toppen af v.beholderen og tjekker den hveranden år, skulle beholderen være sikret i mange år. Også selv om den er svejst.

med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Et par solvarmediagrammer fra Ernst Drastrup

Indlæg af kaptajnen »

Falck skrev: Ja det er pæne tegninger :great:
Men hvordan med at få genemaljeret beholderen efter svejsning???? Jeg ville da hellere bruge en "rigtig" solbeholder, så har du også inbygget studs/dyklomme til elspiral..... Men ellers er det jo et ganske normalt husmands opbygget anlæg. Enten til piller eller med træfyr.....
Men det ser godt ud :great:
Det avancerede anlæg er der vist ikke meget "normalt husmands anlæg" over, men jeg er sikker på at det bliver utroligt effiktivt uden alle de forbistrede pumper!
Jeg bruger 4 idag: kedelkreds, gulvarmekreds, circulationspumpe VV, solvarme - med det avancerede anlæg kan jeg undvære de 2.
Dog undværes circulationspumpen blot ved at bruge et 15mm PEX rør med ganske lidt vandmængde - istedet for nu, hvor jeg har jernrør med stor diameter! new15
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Et par solvarmediagrammer fra Ernst Drastrup

Indlæg af Falck »

@ Kaptajn
Hvis du starter med at skille anlæget af, i et fastbrændselsanlæg med en akkutank, og et solvarme anlæg, så bliver det noget mere simpelt.
Solvarmen er lige ud af landevejen, Du har en fanger, hvor du har en styring med 5 følere og 2 3vejsventiler.
Føler 1 i fanger top
føler 2 i VVB
føler 3 i toppen af akku tank
føler 4 i bunden af akku tank.

Jeg vil formode at det er sat op som følger (> betyder større end / < betyder mindre end / tallet henviser til føler)

1>4 men < 2 og 3 pumpe starter, trevejsventiler leder varmen i bunden af akkutank
1>4+3 men <2 pumpe starter trevejsventiler leder vandet i toppen af accu tank
1>4+3+2 pumpe starter og trevejsventiler sender varmen ind i VVB

De 2 spiraler (på billedet kaldet konvektorradiator) kunne lige så godt være en veksler som leder vand fx i en pool samt gulvvarme/radiatorer.

Som kommentar til sol-delen er føleren på VVB monteret forkert, da det ikke er intressant hvad temperaturen er på andet end det kolde vand som er i bunden af VVB, samt er temperaturen ved pumpen uintressant.

Jeg har ikke de store kommentarer til varme anlæget, da min erfaring mht akku tanke ikke er voldsom stor, dog skal ekspantionsbeholderen være 6% af det totale vandlindhold.

Mht pumperne, så skal du bruge en til din solvarme, og dit gulvarme har en blandesløjfe, og den kommer du heller ikke uden om. Du Skal have en pumpe i dit anlæg på varme, og jeg ville jo bare have koblet min VVB sammen med anlæget som en anden radiator så ingen pumpe her. Bruger du din pumpe som cirkulation på varmt vand skal den naturligvis bibeholdes...

Jeg har vedhæftet opstillingen af mit eget, og ja, der er en fatal opstillingsfejl men den må i jo finde icon_cheesygrin.gif
På anlæget er der monteret en "motor afspæring" lige under pumpen for at modvirke selvcirkulation. Der er trykekspantioner samt sikkerheds agg monteret efter alle kunstens regler, men ikke vist på tegningen 8) 8)
Vedhæftede filer
scan0002.jpg
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Besvar