Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skulle man måske købe et Scotte?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
nillevang
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 dec 2010 21:13

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af nillevang » 21 apr 2015 10:31

Hej flinke pillefyre!

Åh nej, endnu en "kan I anbefale et Scotte/Woody fyr" tråd!!!

Nej, ikke helt. Sagen er den at jeg har en gammel Baxi Eurofire 20KW (ca 10-15 år gammelt, købt brugt) monteret på en Baxi MB solo brændekedel (virkningsgrad ca. 82%) og det har kørt godt og stabilt i flere år. Men, nu er der begyndt at komme større huller i pilleskålen og blæseren er også lige stået af.

Oven i denne redelighed kommer at fyret ved det at det er en brændekedel skal renses hver 2-4 dag for ikke at ryge sort og det er mildest talt besværligt, og så får man jo det ikke gjort. Faktum er i hvert fald (også iflg min nabo som ser min skorsten fra sit køkkenvindue) at mit fyr oftest brænder med kulsort røg! Jeg varmer ca 160 kvm dårligt isoleret op for med ca. 5 tons om året eller omtrent 35kg om dagen når det er rigtigt koldt, men så bliver fyret altså tændt sent på sæsonen og slukket tidligt ;-)

1) Hvad gør en klog så nu; beholder det gamle fyr og ofrer et par tusind på det? Eller køber en ny 10kw Scotte med BlackStar Mini kedel?

2) Mit nuværende fyr har som nævnt en udnyttelsesgrad på 82 når det kører optimalt, men eftersom det oftest ryger sort i en møgbeskidt kedel hvad er udnyttelsesgraden så? Vil jeg få en VÆSENTLIG besparelse med et nyt Scotte og BS1016 kedel?

Håber på nogle gode svar og gerne nogle praksiserfaringer fra folk der har smidt det gamle pillefyr ud og købt et nyt :-)

Mvh Niels


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af pille bruger » 21 apr 2015 12:03

nillevang skrev:Hej flinke pillefyre!

Åh nej, endnu en "kan I anbefale et Scotte/Woody fyr" tråd!!!

Nej, ikke helt. Sagen er den at jeg har en gammel Baxi Eurofire 20KW (ca 10-15 år gammelt, købt brugt) monteret på en Baxi MB solo brændekedel (virkningsgrad ca. 82%) og det har kørt godt og stabilt i flere år. Men, nu er der begyndt at komme større huller i pilleskålen og blæseren er også lige stået af.

Oven i denne redelighed kommer at fyret ved det at det er en brændekedel skal renses hver 2-4 dag for ikke at ryge sort og det er mildest talt besværligt, og så får man jo det ikke gjort. Faktum er i hvert fald (også iflg min nabo som ser min skorsten fra sit køkkenvindue) at mit fyr oftest brænder med kulsort røg! Jeg varmer ca 160 kvm dårligt isoleret op for med ca. 5 tons om året eller omtrent 35kg om dagen når det er rigtigt koldt, men så bliver fyret altså tændt sent på sæsonen og slukket tidligt ;-)

1) Hvad gør en klog så nu; beholder det gamle fyr og ofrer et par tusind på det? Eller køber en ny 10kw Scotte med BlackStar Mini kedel?

2) Mit nuværende fyr har som nævnt en udnyttelsesgrad på 82 når det kører optimalt, men eftersom det oftest ryger sort i en møgbeskidt kedel hvad er udnyttelsesgraden så? Vil jeg få en VÆSENTLIG besparelse med et nyt Scotte og BS1016 kedel?

Håber på nogle gode svar og gerne nogle praksiserfaringer fra folk der har smidt det gamle pillefyr ud og købt et nyt :-)

Mvh Niels
Det hurtige svar er jo at selfølgelig får du en besparelse, ved at skifte.
Prøv at sammenlign priser på reservedele.
Til en Scotte er det normalt en eltænder, og med de nye er det efter måske 4000 optændinger, vel hvert tredje år,
og en foto føler ligeså.
Indstillingen kan du få hjælp til, enten gennem StokerCloud eller her på forum.
Rens og vedligehold, tag ud og få et fyrspark.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

nillevang
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 dec 2010 21:13

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af nillevang » 21 apr 2015 12:11

Tak for svaret Michael!

Jeg er egentligt ikke i tvivl om jeg vil få en besparelse - mere om den besparelse ville kunne betale sig og hvilken størrelse den er i? Hvad kan man forestille sig min års-udnyttelsgrad på min nuværende kedel er? Den er i hvert fald ikke på 82% som den er testet til. Men hvad er den så? 70% 60% lavere?

Mvh Niels

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af pille bruger » 21 apr 2015 12:24

nillevang skrev:Tak for svaret Michael!

Jeg er egentligt ikke i tvivl om jeg vil få en besparelse - mere om den besparelse ville kunne betale sig og hvilken størrelse den er i? Hvad kan man forestille sig min års-udnyttelsgrad på min nuværende kedel er? Den er i hvert fald ikke på 82% som den er testet til. Men hvad er den så? 70% 60% lavere?

Mvh Niels
Sort røg, så vil jeg antage at du er under 50% i virkningsgrad.
Forskel i meget optimistiske runde tal, en halvering af dit pilleforbrug.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

nillevang
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 dec 2010 21:13

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af nillevang » 21 apr 2015 12:30

Det var da alligevel også en pæn slat!!


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af pille bruger » 21 apr 2015 12:50

nillevang skrev:Det var da alligevel også en pæn slat!!
Jeps, men forudsat at du holder samme fyrings interval.
Hvis du kigger i min profil kan du se at jeg fyrer ca. 160 m2 gammelt bondehus/bindingsværk op med en 10Kw brænder,
og bruger ca. 4500 kg piller pr år.
Jeg har så fyr på hele året.
Om sommeren kun til varmt vand.
Har solfanger, men den giver nul og niks, så den skal ikke tages med i beregningen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af triumph » 21 apr 2015 13:31

Hvis du bruger 5 tons piller om året, så er du ihvertfald meget højere end 50% virkningsgrad. Det kan da godt være at du ryger ned på 4 tons om året med en ny kedel. Men så ville jeg da heller ikke forvendte mere. Sagt med andre ord, så var det nok mere det praktiske, end det økonomiske der skulle være årsagnen til et skift.
Jeg har selv en scotte jeg er meget glad for, men der findes jo også andre gode fyr. Hvis jeg var dig ville jeg også oveveje en 10 kw RTB eller MGM

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af godsejeren » 21 apr 2015 14:00

nillevang skrev:Hej flinke pillefyre!

Åh nej, endnu en "kan I anbefale et Scotte/Woody fyr" tråd!!!

Nej, ikke helt. Sagen er den at jeg har en gammel Baxi Eurofire 20KW (ca 10-15 år gammelt, købt brugt) monteret på en Baxi MB solo brændekedel (virkningsgrad ca. 82%) og det har kørt godt og stabilt i flere år. Men, nu er der begyndt at komme større huller i pilleskålen og blæseren er også lige stået af.

Oven i denne redelighed kommer at fyret ved det at det er en brændekedel skal renses hver 2-4 dag for ikke at ryge sort og det er mildest talt besværligt, og så får man jo det ikke gjort. Faktum er i hvert fald (også iflg min nabo som ser min skorsten fra sit køkkenvindue) at mit fyr oftest brænder med kulsort røg! Jeg varmer ca 160 kvm dårligt isoleret op for med ca. 5 tons om året eller omtrent 35kg om dagen når det er rigtigt koldt, men så bliver fyret altså tændt sent på sæsonen og slukket tidligt ;-)

1) Hvad gør en klog så nu; beholder det gamle fyr og ofrer et par tusind på det? Eller køber en ny 10kw Scotte med BlackStar Mini kedel?

2) Mit nuværende fyr har som nævnt en udnyttelsesgrad på 82 når det kører optimalt, men eftersom det oftest ryger sort i en møgbeskidt kedel hvad er udnyttelsesgraden så? Vil jeg få en VÆSENTLIG besparelse med et nyt Scotte og BS1016 kedel?

Håber på nogle gode svar og gerne nogle praksiserfaringer fra folk der har smidt det gamle pillefyr ud og købt et nyt :-)

Mvh Niels
Hej

Hvis du har pladsen skal du ikke vælge mini udgaven men et alm. 10kw blackstar. Der findes jo også MGM - rtb - ekoheat - pellux 100 . Men er der plads så ville jeg vælge med et magasin der kan klare en uges tid om vinteren
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af Flammen » 21 apr 2015 14:18

virkingsgraden på BS er kun 9% bedre, dvs at med dit forbrug på 5T årligt vil det tage 14 år at forrente en ny kedel. hvorfor ikke bare vælge at skifte brænderen til en 16/20kw scotte.
min sidder også på en gammel Vølund fastbrændsel pladejernskedel (1982) renser 1-2 gange årligt med scottebrænderen.

kan se at den herd til din baxi koster 4000kr, med de penge er du da godt på vej til en ny brænder

nemocharley

Skulle man måske købe et Scotte?

Indlæg af nemocharley » 21 apr 2015 14:31

det primære argument for et skift af kedel også må være komforten - forskel på vedligehold, rengøring får du bedst overblik over ved at tage på et fyrspark, derefter kan du jo se om det kun skal være brænder der skal skiftes.


Besvar