Diagram over Kwh pr dag året rundt

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Walther12
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 jun 2012 07:13
Mit fyr: Metroair 10 Kw
Areal: 126
Fremviser gerne i postnummer: 3200

Diagram over Kwh pr dag året rundt

Indlæg af Walther12 »

Jeg prøver bare igen, håber det lykkes denne her gang.
Vedhæftede filer
Solfanger produceret 2014.pdf
(1009.78 KiB) Downloadet 114 gange

lupo3l
Stoker V
Stoker V
10
Indlæg: 157
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Blevet takket: 7 gange

Diagram over Kwh pr dag året rundt

Indlæg af lupo3l »

Super nu er det perfekt tak for det :)

Jeg lurer lidt over at der i nogen måneder er en produktion på nærmest 0 hvorfor det ?

En af grundende jeg vil have et solfangeranlæg er at det skal holde huset frostfrit hvis vi er ude at rejse ville dit anlæg kunne klare det ?
Walther12
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 jun 2012 07:13
Mit fyr: Metroair 10 Kw
Areal: 126
Fremviser gerne i postnummer: 3200

Diagram over Kwh pr dag året rundt

Indlæg af Walther12 »

Nej det tror jeg ikke det ville kunne gøre.
Min erfaring er at i Dec - Jan - Feb tror jeg at det kan være svært at producere nok til det, for det afhænger jo af din temp. i bunden af tanken hvor den e skal lager det.
Det kan du også se på mine diagrammer og jeg tror faktisk at det ikke kan svare sig i de måneder, da den vil trække mere op i solfangeren i stedet for at tilføre nok til tanken.

Håber det giver mening.
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Diagram over Kwh pr dag året rundt

Indlæg af Flemming DJ »

Walther> Hvis man fjerner energi fra huset, er den da gal med programmeringen af styringen??? Men, hvis man ville, ku man i frostperioder (i teorien) godt lave solvarmetanken og huset til en stor isterning.

Jeg tror så heller ikke, man kan holde huset frostfrit i længere perioder.

Bør man ikke også som minimum holde 15° i en bolig med indbo?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Har takket: 59 gange
Blevet takket: 39 gange

Diagram over Kwh pr dag året rundt

Indlæg af fryseren »

lupo3l skrev:Super nu er det perfekt tak for det :)

Jeg lurer lidt over at der i nogen måneder er en produktion på nærmest 0 hvorfor det ?

En af grundende jeg vil have et solfangeranlæg er at det skal holde huset frostfrit hvis vi er ude at rejse ville dit anlæg kunne klare det ?
Nærmest 0 I januar er nok meget rigtigt, der er ca 44 timers solskin i januar og for at de 44 timer kan give noget skal:
1. Fangerne skal vende ret direkte mod solen når den skinner
2. Fangerne være fri for sne og rim når solen skinner.


Den billigste løsning er nok en varmepumpe.
Med mindre du har naturgas da det er marginalt billigere pr Kwh end varmepumpe ved frost


Hvis du vil holde huset fri for lugt af kælder, loft og koldt sommerhus så skal du op på 17 grader i ALLE rum.
En varmepumpe der er sat til 17 grader kan ikke holde nabolokaler over 15 så der kommer til at lugte af fugt, erfaring fra sommerhuset
Så den er nu sat til 20.


MEN en 20.000L solvarme beholder med 1m isolering og 75 grader, uden dagligt forbrug, som kun står klar til at holde huset frostfrit når du er på 14 dages ferie i slut Januar kan nok godt lige klare de 14 dage.
Nå ja - husk lige 40-50 kvm solfanger på taget til at få temp i tanken op på de 75 grader hen over sommeren :D :D :D

Walther12
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 jun 2012 07:13
Mit fyr: Metroair 10 Kw
Areal: 126
Fremviser gerne i postnummer: 3200

Diagram over Kwh pr dag året rundt

Indlæg af Walther12 »

Flemming DJ skrev:Walther> Hvis man fjerner energi fra huset, er den da gal med programmeringen af styringen??? Men, hvis man ville, ku man i frostperioder (i teorien) godt lave solvarmetanken og huset til en stor isterning.

Jeg tror så heller ikke, man kan holde huset frostfrit i længere perioder.

Bør man ikke også som minimum holde 15° i en bolig med indbo?

Det jeg mener med det er, at når temp. i bunden af tanken er feks. 32 gr. og der er 40 gr. oppe i solfangeren, så vil den trække de 32 gr. op men solfangeren kan ikke nå at producere så meget varme så den køre hele tiden. Det bevirker at den starter hele tiden, men når aldrig at producere så meget varme så den kan give noget rigtig varme til tanken. Hver gang den starter bliver solfangeren hurtig blive tømt for varme og kan ikke nå at optage varmen hurtig nok i forhold til cirkulationen fra tanken.
Så derfor hæver jeg min delta T i Jan - Feb mdr. til 20 gr. som så giver lidt, men lidt har også sin ret.

Håber det giver mening.
lupo3l
Stoker V
Stoker V
10
Indlæg: 157
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Blevet takket: 7 gange

Diagram over Kwh pr dag året rundt

Indlæg af lupo3l »

Hmm.
Lad os sige at jeg starter med at varme min 20 m3 tank på ca 5,5 meter i højden op til 95 grader.

Så vil den ca holde i 14 dage hvis huset bruger 5 KW i timen, MEN efter en uge er bunden af tanken vel 20-30 grader varm og så vil solen på 42 m2 fangere vel give noget alligevel?
Efter 14 dage er tanken afkølet til 10 grader og så burde fangerne kunne have en rimelig virkningsgrad?
Walther12
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 jun 2012 07:13
Mit fyr: Metroair 10 Kw
Areal: 126
Fremviser gerne i postnummer: 3200

Diagram over Kwh pr dag året rundt

Indlæg af Walther12 »

lupo3l skrev:Hmm.
Lad os sige at jeg starter med at varme min 20 m3 tank på ca 5,5 meter i højden op til 95 grader.

Så vil den ca holde i 14 dage hvis huset bruger 5 KW i timen, MEN efter en uge er bunden af tanken vel 20-30 grader varm og så vil solen på 42 m2 fangere vel give noget alligevel?
Efter 14 dage er tanken afkølet til 10 grader og så burde fangerne kunne have en rimelig virkningsgrad?

Jeg var ikke lige klar over at du talte om så store forehold, men jeg selv har 750 l. tank, så kan du se på mine diagrammer hvad det giver.

Men ved et forbrug fra tanken skal du regne med at der vil være en vis turbolens i tanken, så helt delt op i temp. inde i tanken vil det ikke være. Det medføre så at det godt kan være svært at tilføre noget for om vintren vil det tilsvarende tage længer til at tilføre nok i tanken ud fra at de temp. er så lave som de er.
Men at regne med at få en så stor tank op på 95 gr. ved jeg ikke om det kan lade sig gøre og det er også spørgsmålet om den har godt af det.

Du kan se mere hvordan mit forbrug er sat sammen på www.hvilsom.com
Her hvor jeg bor er der et fjernvarmeanlæg som har sol fanger også, her kan du se hvad de producere. http://solvarmedata.dk/side8308.html?anlaeg=20
lupo3l
Stoker V
Stoker V
10
Indlæg: 157
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Blevet takket: 7 gange

Diagram over Kwh pr dag året rundt

Indlæg af lupo3l »

Jeg har pt en gammel olietank å 5m3 der ligger ned oppe på loftet som skal skiftes til en 20m3 lodret tank.
Min nuværende tank er fra 1956 og mandedækslet i toppen er tætnet med noget flydende pakning fra wurth som er varmefast til 120 grader.
Den har ligget der i 15 år og jeg har altid kørt med 95 grader i toppen på den. Den har faktisk holdt til at stå og koge en hel nat fordi føleren til min stoker var faldet ud . så da jeg kom ud om morgenen stod termometeret på fyret på 120 grader :(
Så jeg er overhovedet ikke bange for de 95 grader ;)
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Diagram over Kwh pr dag året rundt

Indlæg af Flemming DJ »

Ja, det blir et seriøst anlæg.

Når jeg skrev, huset ikke kan holdes frostfrit, mente jeg med solvarme ALENE.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Besvar