Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Havetraktor sprunget i luften

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
pendec

Havetraktor sprunget i luften

Indlæg af pendec » 19 apr 2015 21:07

Oldgaard skrev:Nu ved jeg jo desværre ikke hvor i landet motoren er afgået ved døden ;) men så denne i dag
http://www.dba.dk/havetraktor-stiga-125 ... d248b2dfb1
lidt OT: Ved du hvor svært det er at tage klippe aggregat af? Har overvejet sådanne model flere gange, men har kun 70cm i døren til redskabsskur. Så burde sådanne model jo kunne komme ind?


Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Havetraktor sprunget i luften

Indlæg af Vangsgaard » 19 apr 2015 21:13

Har lige kigget lidt på dba. Umiddelbart tænker jeg at jeg får mest værdi for pengene ved at købe en ny billig motor da resten af maskinen er i pæn stand.

F.eks denne motor med 18hk til ca .4000kr inkl moms.

http://www.primusdanmark.dk/loncin-moto ... -3129.html

Alternativet er ikke en helt ny maskine til 15-20.000, men en brugt havetraktor i 5.000kr klassen.

Hvad ville i gøre?

xkfc

Havetraktor sprunget i luften

Indlæg af xkfc » 19 apr 2015 21:31

Jeg valgte jo at købe ny motor, og da resten af maskinen stadig er ok, ville jeg såmænd gøre det igen.
Om jeg ville indlade mig på en kopi? Den passer jo ikke direkte, så det kræver jo noget teknisk snilde at få det samlet tilfredsstillende, jeg har det sådan at det skal bare virke perfekt.
Motoren som du linker til tror jeg er udemærket.

kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

Havetraktor sprunget i luften

Indlæg af kent a » 19 apr 2015 21:41

jeg ville nok vælge at købe den du linker til. det tag vel en 3-4 timer at skifte hvis man ikke har så meget forstand på det. du skal jo ha bolten ud nede i rem skiven. gaskabel og nogle ledninger og benzin slang og udstødning af. plus dem bolte motoren er spændt fast med neden under.
Så skal det bare samle i mosdatte række fælge, ved ikke hvor du kommer fra. men er det ikke er lagt fra mig, kan du låne et hjørne af mit værksted, så kan jeg godt være teknisk bistand.
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Havetraktor sprunget i luften

Indlæg af Vangsgaard » 19 apr 2015 21:54

kent a skrev:jeg ville nok vælge at købe den du linker til. det tag vel en 3-4 timer at skifte hvis man ikke har så meget forstand på det. du skal jo ha bolten ud nede i rem skiven. gaskabel og nogle ledninger og benzin slang og udstødning af. plus dem bolte motoren er spændt fast med neden under.
Så skal det bare samle i mosdatte række fælge, ved ikke hvor du kommer fra. men er det ikke er lagt fra mig, kan du låne et hjørne af mit værksted, så kan jeg godt være teknisk bistand.
Tak for buddet kent. Er fra Kolding område, så det er desværre lidt langt - vil dog ikke afvise at jeg kunne finde på at brug boardet her til evt. teknisk support :great: .

Hvis jeg kan få det presset ind med arbejdet tager jeg forbi Primus Danmark i morgen for at se på motoren.


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Havetraktor sprunget i luften

Indlæg af snubbi » 19 apr 2015 22:55

hej
du kan rolig købe den motor fra primus danmark ,det gjor jeg sidste år da motoren på min husquana proflex døde (knække en plejestang)
jeg købte en ny 22 hk motor fra primus danmark den skiftede jeg på 3-4 timer, afstanden på boltene til motoren var det samme. :great:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Havetraktor sprunget i luften

Indlæg af triumph » 20 apr 2015 05:52

der er også sådan en her (men det er måske den samme ?)
http://shop.altid-jensen.dk/

Min far smadrede sin motor fordi han kom alm. motorolie på, i stedet for SAE30 olie

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Havetraktor sprunget i luften

Indlæg af Vangsgaard » 20 apr 2015 21:46

Det er ved at være sommer, så havetraktoren kan jo nødig undværes, så jeg kørte forbi Primus Danmark efter tidligere omtalte 18hk motor (tror også det er samme som Altid Jensen sælger).

Motoren er fysisk en smugle større (også lidt kraftigere rent HK/kubik på papiret). Alle hovedtilslutningerne sidder de rigtige steder, så montagen gik forholdsvis nemt. Selve tilslutningen til el delen passede med det det ligner en for standard stik, så det kunne ikke være nemmere. Udover jeg byttede rundt på choker / gas kabel skete montagen uden problemer

Motoren pakkes ud

Billede
Billede

Efter al den snak om forkert olie er der indkøbt 2 liter SAE30, der ser dog du til den kan køre på lidt af hvert

Billede

Den gamle motor fjernes

Billede

Sønnen holder øje mens den nye motor kommer på plads

Billede

Jeg skal forbi naboen og fundet en læsning med udstødningen, evt. svejset det gamle så det passer den nye motor, PT er motordækslet afmonteret så der er plads til udstødningen, et alternativ var at skære hul til den i motorhjelmen

Billede

Første testkørsel er positiv, det virker som om det er lidt mere træk i motoren sammenlignet med den gamle, men jeg kan nok først rigtig sammenligne når klipperbordet kommer på. Jeg har bestilt et sæt nye knive, så når de kommer bliver det monteret.

Tak for hjælpen med rådene da den gamle motor valgte at stå af (den er billig til salg! :D )

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Havetraktor sprunget i luften

Indlæg af John Skov Jensen » 20 apr 2015 21:52

Det ser da fint ud
Og f... motorhjælmen, på en rigtig "garden puller" er der da heller ikke altid nogen motorhjælm på.

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Havetraktor sprunget i luften

Indlæg af Vangsgaard » 20 apr 2015 22:34

Kommer lige til at kigge på motoren, der står 608 kubik - kunne godt se ud som om jeg har fået udleveret en 20kh udgave istedet den 18 hk jeg betalte for. Det forklarer måske hvorfor jeg synes det er mere ryk i denne.

http://www.primusdanmark.dk/loncin-moto ... -3130.html

Billede


Besvar