Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Havetraktor sprunget i luften

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Havetraktor sprunget i luften

Indlæg af Vangsgaard » 19 apr 2015 17:50

Hej

Havde en mindre uheldig epsiode idag. Var ved at gøre havetraktoren forårsklar, og fandt ud af man kunne give den lidt ekstra gas direkte ved motoren.... Meget sjovt så længe det varede, men legen endte også med et brag og en metaldele der fløj over det hele....

Er der nogen motorkyndige der kan vurdere om det kan betale sig at få sådan en motor lavet(kan se hvad der er galt?), eller om det skal en ny til ?

Forårshilsner.

Ps. Konen er pænt negativ :)

Billede
Billede
Billede


lupo3l
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Modtaget likes: 7 gange

Havetraktor sprunget i luften

Indlæg af lupo3l » 19 apr 2015 18:10

Den motor er afgået ved døden og med mindre du kan skrue det hele selv, er det nok det billigste at købe en ny brugt havetraktor end af skrue mere på den gamle.
Men man må da sige du har gjort det ordentligt ;)
Den havde så nok gjort det alligevel ,de dør ikke normalt ved at man leger lidt med regulatoren medmindre den får lov til at gå med mange omdrejninger længe.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Havetraktor sprunget i luften

Indlæg af Bigfoot » 19 apr 2015 18:40

den er DØD..... hverken mere eller mindre.

blokken kan ikke repareres, plejlstangen som har taget turen ud der, har taget sin sidste snoning, og krumtappen er maltrakeret på sølet.
Der er kun en vej... enten være heldig at finde en anden motor på den blå avis, eller en helt anden havetraktor
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Havetraktor sprunget i luften

Indlæg af triumph » 19 apr 2015 18:42

Min far gav vist nok 8000 for en 18 hk B&S motor, man kan vist nok få en kineser for det halve

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Havetraktor sprunget i luften

Indlæg af John Skov Jensen » 19 apr 2015 19:02

Vangsgaard skrev:Hej

Havde en mindre uheldig epsiode idag. Var ved at gøre havetraktoren forårsklar, og fandt ud af man kunne give den lidt ekstra gas direkte ved motoren.... Meget sjovt så længe det varede, men legen endte også med et brag og en metaldele der fløj over det hele....

Er der nogen motorkyndige der kan vurdere om det kan betale sig at få sådan en motor lavet(kan se hvad der er galt?), eller om det skal en ny til ?

Forårshilsner.

Ps. Konen er pænt negativ :)

Billede
Billede
Billede
Når nu konen er negativ alligevel så opgrader til en front rider med det samme.
Men hvis mekanikken ellers er ok på resten af maskinen så er det bare at surfe på dba og lign. Men husk den motor du køber kan være lige så ringe som den du har (naturligvis ment som den var lige inden plejlstangen kom ud)
Så en ny kineser kan være et fornuftigt alternativ til en gammel brugt bs.
Ham her har meget på hylden
http://www.altid-jensen.dk


PBom
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 feb 2012 17:52
Mit fyr: Woody BS1016
Areal: 280
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Fensten, Odder

Havetraktor sprunget i luften

Indlæg af PBom » 19 apr 2015 19:07

"If the women don't find you handsome, they should at least find you handy." - Red Green (http://www.redgreen.com/index.html)

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Havetraktor sprunget i luften

Indlæg af Vangsgaard » 19 apr 2015 19:20

Tak for svar allesammen - tænkte nok det så lidt sort ud... Jeg er ikke nogen haj til motorer, har sidst rodet med det for 15 år siden da jeg rodede med knallerter,

Og tak for linket til ebay, det var til at overlever med den pris. Jeg må lige overveje hvad planen er, om det skal en ny med frontklip til, en håndskubber som straf eller andet :)

I får lige et ekstra billede.

Billede

xkfc

Havetraktor sprunget i luften

Indlæg af xkfc » 19 apr 2015 19:24

Jeg har også kvadret sådan en motor, dog kun 12,5hk. Jeg fik en ny original motorblok for 4000,- incl moms, og så flyttede kaburator, tænding m.m. over på.
Så blev jeg anbefalet at lade være med at bruge bil olie, jeg havde brugt en god sae 5-40. Til min motor skulle bruges sae-30, og det har da også bare kørt siden. :great:

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Havetraktor sprunget i luften

Indlæg af Vangsgaard » 19 apr 2015 19:30

xkfc skrev:Jeg har også kvadret sådan en motor, dog kun 12,5hk. Jeg fik en ny original motorblok for 4000,- incl moms, og så flyttede kaburator, tænding m.m. over på.
Så blev jeg anbefalet at lade være med at bruge bil olie, jeg havde brugt en god sae 5-40. Til min motor skulle bruges sae-30, og det har da også bare kørt siden. :great:
Skiftede du det selv eller var det med montering? Resten af traktoren er sådan set fin nok, udover det da kunne være dejligt med frontklip. Vi har en havetraktor butik i området, så kunne være jeg skulle et smut forbi der.

Billede

calle

Havetraktor sprunget i luften

Indlæg af calle » 19 apr 2015 19:34

xkfc skrev:Jeg har også kvadret sådan en motor, dog kun 12,5hk. Jeg fik en ny original motorblok for 4000,- incl moms, og så flyttede kaburator, tænding m.m. over på.
Så blev jeg anbefalet at lade være med at bruge bil olie, jeg havde brugt en god sae 5-40. Til min motor skulle bruges sae-30, og det har da også bare kørt siden. :great:
Ikke for at være kritisk, men hvem sagde det, og med hvilken begrundelse ?

Venlig hilsen


Besvar