Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Semirens tilslutning og røggasføler

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Semirens tilslutning og røggasføler

Indlæg af Torpet » 14 apr 2015 20:16

Åben V7 box .jpg
Hi folks.

I morgen skal jeg tilslutte ledningerne til V7 styringsboksen og jeg tror jeg kan se lidt udfordringer, som nogen her måske kan hjælpe med?

Semirens har en almindelig ledning med og skal sættes direkte til strøm uafhængig af pillefyret. Det beskrives klart at det skal det. Men så står der også at semirens skal tilkobles L7 i styringen!! Nu kan jeg jo ikke både sætte ledningen direkte til en stikkontakt og så samtidig ind i styringsboksen? Men styringen skal selvsagt have en måde at styre den semirens på, så hvad skal skrues ind i L7? Nogen ide? Der hænger ikke nogen løs ledning eller lign. L7 er ledig i kassen, men egentlig har jeg tænkt mig at tilslutte min 3-vejs ventil til N og L i den første ledige gruppe ‘ekstra 1’ og så den blå til L7, den er jo tom og jeg har ikke noget at tilslutte semirens med anyway. Men hvor vil semirens så få sin styring fra? Eller er det måske allerede indbygget i systemet på anden vis?

Det næste bliver så tilslutningen af røggasføleren, den skal ind i T og T2. T2 er OK, den plads er ledig, men i T ved siden af T2 sidder der allerede en grøn ledning, nogen ide der? Tør jeg bare fjerne den grønne ledning? Aner ikke hvad den er til.

T og T4 bruger jeg til VVB og de er heldigvis ledige. Man skal være glad for small mercies :).

Kedlen er i T1 og formonteret fra fabrikken. Rart.

Kan være interessant at høre fra nogen hvad I mener omkring det med semirens, der må jo skulle være en form for kommunikation mellem styringen og semirens, er den måske automatisk på eet eller andet set?

Alt andet er nu ellers faldet på plads.

Mvh Torpet


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Semirens tilslutning og røggasføler

Indlæg af pille bruger » 14 apr 2015 20:35

Torpet skrev:
Åben V7 box .jpg
Hi folks.

I morgen skal jeg tilslutte ledningerne til V7 styringsboksen og jeg tror jeg kan se lidt udfordringer, som nogen her måske kan hjælpe med?

Semirens har en almindelig ledning med og skal sættes direkte til strøm uafhængig af pillefyret. Det beskrives klart at det skal det. Men så står der også at semirens skal tilkobles L7 i styringen!! Nu kan jeg jo ikke både sætte ledningen direkte til en stikkontakt og så samtidig ind i styringsboksen? Men styringen skal selvsagt have en måde at styre den semirens på, så hvad skal skrues ind i L7? Nogen ide? Der hænger ikke nogen løs ledning eller lign. L7 er ledig i kassen, men egentlig har jeg tænkt mig at tilslutte min 3-vejs ventil til N og L i den første ledige gruppe ‘ekstra 1’ og så den blå til L7, den er jo tom og jeg har ikke noget at tilslutte semirens med anyway. Men hvor vil semirens så få sin styring fra? Eller er det måske allerede indbygget i systemet på anden vis?

Det næste bliver så tilslutningen af røggasføleren, den skal ind i T og T2. T2 er OK, den plads er ledig, men i T ved siden af T2 sidder der allerede en grøn ledning, nogen ide der? Tør jeg bare fjerne den grønne ledning? Aner ikke hvad den er til.

T og T4 bruger jeg til VVB og de er heldigvis ledige. Man skal være glad for small mercies :).

Kedlen er i T1 og formonteret fra fabrikken. Rart.

Kan være interessant at høre fra nogen hvad I mener omkring det med semirens, der må jo skulle være en form for kommunikation mellem styringen og semirens, er den måske automatisk på eet eller andet set?

Alt andet er nu ellers faldet på plads.

Mvh Torpet
På nogle kedler var der et indbygget print, under forside svøbet, der kunne styre semirensen.
Kig om der skulle være sådan et print ved siden af gearmotoren der trækker semirensen.
Ellers, klip stikket af ledningen til semirensen ( løs ledning i kassen og er ligesom den du har i en PC/printer ), og sæt den ind i styringen.
Fasen i L7, nullen ved siden af og jord igen ved siden af.
Stikket til indgangen til semirensen er bag på kedlen øverst.
Det er en god ide at sætte ledningen til semirensen i stikket bag på kedlen, inden stik på ledning klippes af new18
T er fælles, derfor er det bare nævnt T2 eller T4 er indgangen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Semirens tilslutning og røggasføler

Indlæg af Torpet » 14 apr 2015 20:50

Tak Pille Bruger. Det må jeg studere nærmere i morgen. I aften er jeg helt bushed. Måtte skære gevind i hullerne til gevindstængerne til brænderen. Hullerne var der, men uden gevind. Så afkortede jeg sneglen med 25cm, så alt kunne passe bedre med den rigtige hældning. Monterede systemkassen på væggen og satte også en monitor op til computeren og en masse andet, såsom en ethernet hub, samlebokse og forlængede ledningerne fra 3-vejs ventil osv osv. Så nu er jeg mør :). Men klar til morgendagens sjov :). Måtte også efterstramme en union, men ellers holder alt VVS arbejdet, så det var en lettelse. Har sat 1.5 bar på anlægget og intet vandtab. Jeg har skiftet alle rør ud, da det var ret så gammelt, men nu er alt nyt og med rørisolering. Røgrøret fik også lige lidt isolering, noget dyrt noget dog. Du må have en god aften

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Semirens tilslutning og røggasføler

Indlæg af Torpet » 14 apr 2015 21:07

PS Pille Bruger. Hvis T er fælles, så kan jeg vel bare sætte røggasføleren til T2 og T3 i stedet for T og T2, som ellers angivet? T2 og T3 er ledige.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Semirens tilslutning og røggasføler

Indlæg af pille bruger » 14 apr 2015 22:16

Torpet skrev:PS Pille Bruger. Hvis T er fælles, så kan jeg vel bare sætte røggasføleren til T2 og T3 i stedet for T og T2, som ellers angivet? T2 og T3 er ledige.
Du bør følge de anviste terminaler.
T er fælles, men T1 - T2 - T3 osv. er indgangen,
så nej du kan ikke bare flytte ledingen over i T2 og T3 i stedet.

Når du starter anlægget op fra koldt, skal du være obs på at det kan "svede" et stykke tid.
Man kan let komme til at tro at noget er utæt, men når alt har været drift varmt et stykke tid, bliver alt tørt igen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Semirens tilslutning og røggasføler

Indlæg af Torpet » 14 apr 2015 23:12

Ja, jeg kan helt klart godt se at det var noget træt sludder jeg skrev der med T2 og T3. Jeg kan jo bare sætte den ene sammen med den ledning der allerede er i T og så den anden til T2. Du skrev jo allerede at T er fælles, så det er måden, sorry :). Tænkte ikke klart. Du tror nok jeg er tosset, men nogen gange kører man bare i stå. Trættende dag med en masse renden fra fyrrum og rundt om huset til garage og værksted, hente værktøj, bytte ting osv. Samtidig var det ikke nogen rar dag rent vejrmæssigt og så var min oldemor syg, ja, og katten . . . :). Tak for den lille bemærkning til sidst, det skal jeg huske.


Besvar