Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Indlæg af Falck » 06 jan 2015 09:46

Går fyret istå ved lavlast er man nød til at hæve minimums ydelsen.
Hvis huset ikke kan bruge varmen så aktiver pausestop, eller evt sætte max ydelse ned, så fyret kommer til at køre mere ensartet.
For at sneglen skal doserer mere ensartet, så skal pille længden helst ikke være for lang, og gerne 6mm størelse.
Det er iøvrigt vigtigt at røgrør over 30cm er isoleret, så der ikke tabes formeget temp til skorstenen...

Styringen styre efter kedeltemperetur....

Der er iøvrigt kommet nyt software v1,09
Vedhæftede filer
BioMax V1.09.ZIP
v1,09
(403.45 KiB) Downloadet 273 gange
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


JimmiN25
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18 dec 2014 14:42

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Indlæg af JimmiN25 » 06 jan 2015 14:03

Hej alle, og mange mange tak for alle de svar jeg har fået. Undskyld for ikke at melde tilbage, men der er ikke altid tid til det hele.

Fyret er stadig dybt elendigt, jeg har dog fået det til at køre. Men den eneste indstilling det har kørt mere end 1 dag på er ved 1,8 kg / T + 1250g / 200. Der lader det til at køre, men kan kun nå en kedel temp på 55-58 grader, som jo egentlig er relativt lav.

Der er ikke træk stabilisator på fyret, men det er alene fordi jeg fik afvide i vvs eksperten, at denne aldrig kunne være grunden til mit problem med at den skrev ''mangler brændsel''.

Vi bruger dog i snit på ovenstående indstillinger ~40kg om dagen, hvilket for mig at høre er absurd når det ikke engang er rigtig koldt uden for, og ved ikke helt om det er normalt at bare sætte kedel temp ned på måske 45 grader i den her tid da det jo ikke er koldt?. Ved ikke lige hvordan jeg skal 'nedgradere' så den ikke anvender så mange piller, men samtidigt kan holde huset de der 20 grader ca med nuværende vejr.

Men om fyret går i stå, eller hvad der sker er for mig uklart, vil her under liste de problemer fyret virker til at have.
1: Lys sensoren bliver let beskidt (pillerne burde være af god kvalitet, da vi kender en del som har prøvet dem uden problemer)
2: røret stopper pludselig bare til (skete tit med 8mm, kun 1 gang med de nye 6mm piller) altså hele røret + slangen + sneglen proppes bare da de ikke kan komme ud.

I dette tilfælde har vi undersøge brænder huset, hvor der ingen piller er. Så det er på vej ned til det, at de pludselig stopper af en eller anden grund.

3: Dette ved jeg ikke om er et problem, men vores retur er på 50 grader, når fyret er på 55-58 grader, men (nu har jeg self glemt hvad den hedder) den der gøgler som sender vandet rundt i huset, den køre nærmest non stop selv om der er fin varme på alle radiatore i huset, og kedlen er varm.

Men med de nye indstillinger køre fyret på 100% konstant, det køre da... Men æder sku også en solid mængde piller for meget lidt varme :( Så pt ser det ud til at blive lige så dyrt som tidligere optænding.

@Falck.

Røgrør er 60 cm ca, men ikke issoleret, dog er det et meget lille rum, og vi tænkte egentlig at den varme som måske udskilles der var med til at holde rummet frost frit. Men hvad skulle det behjælpe at det er issoleret? tænker varmen der når til det, er vel allerede tabt?.

Har desuden et andet spørgsmål til alle, de der stave man smider i fyret (der er plads til 9 af dem, i følge hvad jeg fik afvide var de med til at holde på varmen og sende mindre til skorstenen). Hvor mange burde man have i af dem? der er pt 8 stks i af dem, og det er den eneste ting der aldrig er forsøgt ændret.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Indlæg af Falck » 06 jan 2015 15:34

Tag lige og ring til mig istedetfor, så vi kan få styr på det, det duer jo ikke at det ikke køre

75890303
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

JimmiN25
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18 dec 2014 14:42

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Indlæg af JimmiN25 » 06 jan 2015 15:55

Er desværre ikke ved fyret før imorgen aften, kan jeg give dig et kald der? kan ringe imellem 17-22 alt efter hvad tid der passer dig bedst.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Indlæg af Falck » 06 jan 2015 16:59

Du ringer bare :-)
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Kristian Gjern
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07 jan 2015 19:52

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Indlæg af Kristian Gjern » 07 jan 2015 20:17

Hej
Biomax 15 årgang 11 2014
Arlam mangler brændsel
Den første måned kørte den fejlfri, men så begyndte den at gå i arlarm mangler brændsel. Til sidst kunde den kun køre en halv time.
Problemet er nu løst.
Den blev simpelthen overfodret. Afvejningen ved opstart var 600 gram ved 200 doseringer. En kontrol afvejning viste at den nu gav 2050 g ved
200 doseringer.
Efter at den korekte dosering er indtastet kører fyret 100 % ok Det skal bemærkes at det er samme pille fabrikat købt hos Xlbyg.
Derfor mit råd afvej doseringen mindst 1 gang om ugen. Det gøres nemmest og hurtigst ved at sætte en spand under sneglens udløb.
obs. mit fyr kører 65 grader ellers er det fabriksindstillinger.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Indlæg af Falck » 09 jan 2015 13:58

JimmiN25 skrev:Er desværre ikke ved fyret før imorgen aften, kan jeg give dig et kald der? kan ringe imellem 17-22 alt efter hvad tid der passer dig bedst.
Syntes ikke jeg har hørt fra dig :-)
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

vibald
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17 jan 2015 11:27

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Indlæg af vibald » 18 jan 2015 15:14

Jeg havde samme problem, men efter at jeg satte minimums drift ned til 18%, kører det fint.

anjajensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 apr 2015 10:59

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Indlæg af anjajensen » 13 apr 2015 11:14

Hej Jimmi hvad endte du med at Gøre. Vi har de samme problemer og er lige ved at opgive. Har snart prøvet alt.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Indlæg af Falck » 13 apr 2015 14:45

Hej Anja.

Vi har lavet et nyt software, som klarer udbrændt problemet.
Hvis du sender en mail til mig på jf@vvs-eksperten.dk eller ringer til mig på 75890303, så løser vi opgaven.

Jeg har iøvrigt ikke hørt fra Jimmi endnu...overhovedet

Jan
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Besvar