Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kraften i solen nu vs. sommer

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Kraften i solen nu vs. sommer

Indlæg af Nybegynderen » 10 apr 2015 23:56

Hvorfor er det ikke raket videnskab fordi jeg har gulvvarme ?

Nej, har ikke lige udstyret til at kravle på taget og måle op:) Men måske jeg skulle få en VVS mand ud at kigge.

Markise... Jo, god ide - men det er lige hvordan den kan monteres deroppe og køres ind/ud fra jorden af?


dannidines

Kraften i solen nu vs. sommer

Indlæg af dannidines » 11 apr 2015 02:38

Som BWJ skriver "ikke raket videnskab"

Spørgsmål:

Beholderen varmes op af solen via en spiral i bunden,korrekt?

Er der en spiral i toppen hvor fyret kan varme "toppen" op om vinteren?

Hvis "ja" til spørgsmål 2, så benyttes denne som "kølekreds," og du får en 2-vejs ventil (hvis ikke allerede monteret ifm. fyrets varmtvands prioritering) og så sætter du solfanger styringen til at åbne for denne ventil ved f.eks. 70 grader.... På den måde trækker cirkulationspumpen fra centralvarmeanlægget varmen ud i gulvvarmen/radiatorene/kedlen og vupti, så koger skidtet ikke over.

Ovenstående skal du gøre NU, i mit tilfælde havde mit anlæg kogt over første gang for en lille måned siden hvor solen skinnede i 2-3 dage, så du skal ikke trækkes spændingen længere - for det vil ske, hvis ikke den funktion ikke etableres.

Hvis ikke der er topspiral, så skal der en 3-vejsventil på solfanger og centralvarmekredsene med en veksler imellem, så løses kølekredsen således!

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Kraften i solen nu vs. sommer

Indlæg af Renevinum » 11 apr 2015 08:49

.

Markise... Jo, god ide - men det er lige hvordan den kan monteres deroppe og køres ind/ud fra jorden af?[/


Så må du være kreativ :-) en vinkel skruet på taget den kan hænge på, og så fåes de da på el med fjernbetjening ;-)

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Kraften i solen nu vs. sommer

Indlæg af Nybegynderen » 11 apr 2015 09:30

Der er spiral i toppen så fyrer varmer den del. Hvor skal tovejs ventilen installeres og hvilken fagmand skal man have fat i?

nemocharley

Kraften i solen nu vs. sommer

Indlæg af nemocharley » 11 apr 2015 09:37

hvor i landet bor du - jeg kan ikke se det ud fra din profil


dannidines

Kraften i solen nu vs. sommer

Indlæg af dannidines » 11 apr 2015 09:44

Så kan du bruge topspiralen til at trække varmen ud af VVB ved f.eks 70grader og stoppe igen ved 65 grader..

Det er en VVS som kan hvis du ikke selv er fingernem.

Hvor landet som Nemo siger? Og hvilken VVS har monteret det?

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Kraften i solen nu vs. sommer

Indlæg af kovas » 11 apr 2015 10:48

Hej.

Efter min mening er en akutank hjertet i et solvarme anlæg. Inden jeg besluttede mig for solceller havde jeg undersøgt ret meget om solvarme bla. læst alt hvad vvfs skriver på sin hjemmeside. I den periode havde jeg også samtaler med forskellige vvs-er og det er sikkert at der er mange vvs-er der ikke ved en dyt om solvarme.
Det kan godt være at det er surt show at du fik fjernet din akkutank, men i stedet for alle de underlige løsninger så få den da sat op igen. Inden du har fået sat en markise eller et gardin op på dit tag som kan holde også når det stormer så er jeg overbevist om at du kunne ha fået en akutank for de samme penge. Den løsning dannidines skitserer er self. ok bortset fra at man kunne få meget mere ud af at ha solpaneler hvis man har en akutank.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

dannidines

Kraften i solen nu vs. sommer

Indlæg af dannidines » 11 apr 2015 11:05

Enig med kovas. Jeg har 500L buffer som bliver kølet med topspiralen på den måde jeg beskriver.

Men det jeg beskriver koster ved 700-800kr + montering - det giver lidt tid til at spare sammen til ny akku :)

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Kraften i solen nu vs. sommer

Indlæg af Nybegynderen » 11 apr 2015 11:54

Bor i gelsted på vestfyn.
Hvad mon akkumuleringstank koster? Lorte folk der tog den gamle ned. Som i nok fornemmer ved jeg ikke meget om den slags så stolede på deres råd.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Kraften i solen nu vs. sommer

Indlæg af JFinderup » 11 apr 2015 12:25

Lige et par tanker du og din VVS kunne gøre indtil du får en buffer:
1. Overvej om fyret/kedlen kan indgå som en ekstra "radiator" når temperaturen bliver for høj. En styring kunne f.eks. starte en cirkulation gennem kedelen uden at fyret startes - Både Nemocharlie og jeg har styringer, som har denne nødfunktion - der er sikkert en masse andre.
2. Hvis der skal afdækkes, kunne man så bruge de "gardiner" der er lavet til drivhuse for at forhindre planter at blive brændt af? Det kræver dog lidt snilde og en god ide eller fire for hvordan det håndteres let fra jorden af - Tror det er til en ny tråd i opfinder forummet :roll:
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Besvar