Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Oplys mig om gul plade biler til private

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Oplys mig om gul plade biler til private

Indlæg af thoken » 10 apr 2015 22:27

Hej.
Vi har 2 små biler(begge på alm. plader), og når den ene skal skiftes, kunne det så være muligt at købe en på gule plader?
Hvad er reglerne for dette, og hvad skal betales i afgift og moms?
Vi ville sagtens kunne undvære bagsædet i den ene bil(så er der jo også plads til mere rod og fusk icon_cheesygrin.gif )

Det kunne fx. være en hyundai i30 el. lign.

Hvis man køber helt ny, siger man så bare til forhandleren, at der skal gule plader på??

Nogen der er inde i reglerne for dette??

på forhånd tak.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


nemocharley

Oplys mig om gul plade biler til private

Indlæg af nemocharley » 10 apr 2015 22:36

jeg har en på papegøjeplader (gul/hvide) afgiften er som bekendt noget højere, men det afhænger af bilen. Vi betaler 2500 for vores polo bmt diesel.

calle

Oplys mig om gul plade biler til private

Indlæg af calle » 10 apr 2015 22:49

thoken skrev:Hej.

Hvis man køber helt ny, siger man så bare til forhandleren, at der skal gule plader på??

Mvh thoken
Ja det gør man.

Venlig hilsen

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Oplys mig om gul plade biler til private

Indlæg af J-B » 10 apr 2015 23:03

Hvis det er en ny eller nyere bil du vil ha, så skal du regne på om den ekstra afgift kan svare sig, i forhold til en bil på hvide plader, http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817286
Du er nødt til at få prisen på bilen på hvide plader og hvad den koster på gule plader, (husk at lægge moms på) og om det er billigere over de år du regner med at køre i bilen, og når du så vil sælge den, skal du regne med en næsten værdiløs bil hvis den er på gule plader :|

nemocharley

Oplys mig om gul plade biler til private

Indlæg af nemocharley » 10 apr 2015 23:43

værdiløs? - Forhandler ville tage 90k for den sidste sommer.


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Oplys mig om gul plade biler til private

Indlæg af J-B » 11 apr 2015 00:06

nemocharley skrev:værdiløs? - Forhandler ville tage 90k for den sidste sommer.
Det er prisen man kan få efter en del år, ekstra afgifter gør jo at de er ikke er så spændende for private, hvis de er nyere end 01/07-1998 :wink:
Men jeg har nu også holdt mig noget under 10k for en brug bil de sidste ca. 15 år :great: og har været meget billig kørende icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 986
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 125 gange

Oplys mig om gul plade biler til private

Indlæg af Dunas » 11 apr 2015 09:01

thoken skrev:Hej.
Vi har 2 små biler(begge på alm. plader), og når den ene skal skiftes, kunne det så være muligt at købe en på gule plader?
Hvad er reglerne for dette, og hvad skal betales i afgift og moms?
Vi ville sagtens kunne undvære bagsædet i den ene bil(så er der jo også plads til mere rod og fusk icon_cheesygrin.gif )

Det kunne fx. være en hyundai i30 el. lign.

Hvis man køber helt ny, siger man så bare til forhandleren, at der skal gule plader på??

Nogen der er inde i reglerne for dette??

på forhånd tak.

mvh thoken
Hvis du fx køber en Hyundai I30 diesel på gule plader, skal du betale 5920 kr. ekstra om året ud over ejerafgift for privatanvendelse
af bilen. Så den vil koste omkring 8000-9000 kr alene i ejerafgift pr. år.
Men hvis du fx vælger en gul plade bil indregistreret i Danmark mellem 2. juni 1998 og 24. april 2007. Kan bilen nedvejes til
lav afgift. Der med vil den samlet ejerafgift ligge omkring 4000 kr. pr. år.
Du kan læse mere her: https://www.nedvejning.dk/

nemocharley

Oplys mig om gul plade biler til private

Indlæg af nemocharley » 11 apr 2015 09:02

J-B skrev: Det er prisen man kan få efter en del år, ekstra afgifter gør jo at de er ikke er så spændende for private, hvis de er nyere end 01/07-1998 :wink:
Men jeg har nu også holdt mig noget under 10k for en brug bil de sidste ca. 15 år :great: og har været meget billig kørende icon_cheesygrin.gif

Vi slipper heller ikke vores Berlingo fra 1/6 1998 foreløbigt (selvom næste syn nok ikke bliver billigt).

Lasse Elbek
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 129
Tilmeldt: 31 mar 2011 13:02
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 204
Brændsel: Fjernvarme
Modtaget likes: 2 gange

Oplys mig om gul plade biler til private

Indlæg af Lasse Elbek » 11 apr 2015 09:12

Man betaler bare den normale grønafgift + privatbenyttelsesafgiften på 5.920 om året. Den afgift kan halveres, hvis bilen bliver indregistreret som delerhverv, dvs. arbejdsgiver skal kræve du stiller bil til rådighed, har brug for pladsen samt kører et større antal km om året for arbejdsgiver.
Moms bliver automatisk betalt, når du køber den privat.

Jeg købte en gulpladebil for 6½ år siden og har den stadig.
Sparede ~250k, ved at undvære bagsæderne. Det vil aldrig have været billigere at købe den med bagsæder.
Regnestykket er bare ikke det samme for en bil der koster 100k på gule og 140k på hvide.

Desuden er det ikke alle biler man kan få på gule plader, der er krav til varerummets størrelse og udformning også i forhold til bilen.
Noget af det mindste er nok en Ford Fiesta, men så skal man altså ikke være meget over 1,7 meter inden pladsen bliver for trang.

Der er en beregner af afgift her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817286&vId=0


Besvar