Solvarme temperatur virkning

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Solvarme temperatur virkning

Indlæg af mortenmorten »

hej
Måske er dette beskrevet et andet sted, men jeg vil gerne høre om jeres anlæg.

Hvilken type fanger/hældning/areal har I?
Hvilken størrelse vvb/akkumuleringstank har I?
Hvor mange mdr kan solen varme beholderen helt op ( når der er forbrug ) og hvad bliver max temp i hele tanken?
Hvor mange mdr kan solen give varme nok til det varme vand i jeres anlæg ( kun toppen af tanken når at blive varm ) ?
Hvad er temperaturen i de resterende mdr hvor man ikke har nok glæde af solvarmen?

Er der andre oplysninger som I mener vil være interessante må I naturligvis gerne nævne disse...

Morten

nemocharley

Solvarme temperatur virkning

Indlæg af nemocharley »

60 rør 45 grader - 300l akku - eksterne vekslere
I 5 mdr tager rørende sig af det meste i yderligere to måneder en del (pilleforbruget for marts har været beskedent)
Der kan blive 90 celsius i toppen af tanken - bruger kedlen som radiator for at undgå overkogning.

Da mit system varmer i centralvarmen først så kan den godt biddrage lidt om vinteren - kan ikke procenterne, i praksis kan fyret holde fri 4-5 timer en kold men solrig sen-januar dag.

NB - jeg ville gerne have haft en 100-200l større akkutank.
mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Solvarme temperatur virkning

Indlæg af mortenmorten »

Tak for svar.
Håbet at der er flere der vil give deres erfaringer med...
mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Solvarme temperatur virkning

Indlæg af mortenmorten »

En kold dag i januar , når fyret er slukket , hvad bliver temperaturen i toppen og bunden af tanken?
nemocharley

Solvarme temperatur virkning

Indlæg af nemocharley »

Det har jeg ikke prøvet. Jeg vil helst have det dejligt varmt :)

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Solvarme temperatur virkning

Indlæg af JFinderup »

Du kan da også få mine tal – Det skal bemærkes at anlægget først blev sat i drift i efteråret og reel datopsamling først startede i december – jeg har derfor ikke tal for højsæsonen endnu.

Jeg har 80 rør – 25 grader – mod S-SW – Solkreds supplerer oliefyrs/pillefyrs kredsen med at varme buffer op. Buffer varmer så hus og VVB.

Buffer 500 l, VVB 80 l (En ny på 300 l står klar til montage i løbet af de næste par mnd.)

Siden midt marts har solkredsen kunne holde Buffer varm nok til at klare forbruget (Hus og VVB) i dagtimerne, når der er rimelig sol. Dvs. oliefyret har stået stille mens solen er oppe :o)

Styringen justere gennemløbet i solkredsen til at holde en temp i solfanger på 70 – det giver en buffer temp i top på mellem 55 og 60 – den temp vil sikkert bliver højere i løbet af sommeren, men de tal har jeg ikke endnu. Lige nu ligger min buffer top døgnet rundt på 55-65 uanset om det er solen eller fyret som leverer energien.

Temp i bunden af buffer ligger mellem 15 og 5 grader lavere end toppen. Mindst når solkredsen kører – det skyldes at energien fra solkredsen overføres til buffer via en ekstern varmeveksler (Der er ingen indvendige spiraler i min buffer) – pumpen på buffersiden af varmeveksleren skal jeg have droslet/drøvlet lidt længeren ned, for at mindske opblandingen i buffer. Det skulle gerne give en større diff mellem top og bund når solen kører.

Nu har du så 2 sæt data – god solrig weekend 8)
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Solvarme temperatur virkning

Indlæg af mortenmorten »

Det lyder jo rigtigtspændende.
Det var noget som dette jeg gerne ville høre.
Det må jo næsten betyde at det kun er i de 3-4 vinter mdr at solvarmen ikke kan give nok til både vvb og centralvarme.
Dvs at solen kan levere energi nok i ca 8 mdr - det lyder helt fantastisk, sikken en varmeregning det må give...
Jeg vil meget gerne høre mere om dine erfaringer når du får flere.
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Solvarme temperatur virkning

Indlæg af JFinderup »

Det er måske nok lidt optimistisk med de 8 måneder hele døgnet :?
Lige nu er der ikke soltimer nok (på mit anlæg) til at jeg kan samle energi nok op til også at dække energiforbruget når solen er nede - men er der sol, så holder anlægget trit med energiforbruget i dagtimerne.
Hvis man læser andre indlæg herinde er det muligt at være dækket 5-6 måneder af solenergi - afhængigt af energiforbrug (læs husets isolering), soltimer samt anlæggets størrelse og effektivitet.
Der skal dog være en backup varmekilde hvis solen svigter :cry:
Jeg er spændt på at se hvordan mit anlæg kommer til at levere hen over denne sommer
God søndag
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
nemocharley

Solvarme temperatur virkning

Indlæg af nemocharley »

hvis jeg husker ret er der et par artikler om solvarmeanlæg med stor årsdækning inde på vvfs. dk hjemmeside

som JFinderup skriver

et stort fangerareal, stor lagringskapacitet, god styring og god isolering - det er ikke overraskende de fire ting der giver en lang sæson - men det koster, niels lycks største anlæg sælges til knap 120k.
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Solvarme temperatur virkning

Indlæg af Flemming DJ »

Vi kører med solvarme, lidt elvarme til bad, og kakkelovn i stuen først og sidst på sæsonen, i 5-5 1/2 md., 1. maj til medio oktober, +\÷..
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Besvar