Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi 2.5 hjææælp

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
mriisj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26 mar 2015 13:19

Baxi 2.5 hjææælp

Indlæg af mriisj » 07 apr 2015 14:10

Hej Jeg har et Baxi 2.5 med iltstyring der har kørt fint i nogle år men mens vi var på ferie skete der det at en slange til gulvarmen sprang af og tømte vandet i systemet og fyret kogte det resterende vand af, min vicevært ringede efter den lokale vvs mand og han skiftede først printet i baxien da han troede at det var fyret der var fejlen før han fandt den rigtige fejl
Det gamle print blev monteret igen og han satte nogle standart indstillinger ind og så har det haft problemer siden, der ophober sig en stor glødende klump i brændkammeret og en stor fast klump i bunden af brændkammeret (slagge).
Driftsknappen er slukket og 2 lameller er taget ud i røgkanalerne for at få større træk i skorstenen, har altid kørt sådan.

Huset er 360 M2 i et plan med gulvvarme.

Jeg har gennemlæst en del her på forummet og har sat fyret op med forskellige indstillinger og kører pt. med følgende indstillinger og intet hjælper
software rev 1.10
H-15
L-40
b50
r0.0

-40
H-0.3
L-0.1
p.05
7.0H
7.0L
CAL
AU-
keddel temp sat til 75 grader

Michael


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Baxi 2.5 hjææælp

Indlæg af newpas » 07 apr 2015 15:29

Du har vel en skjult rørskadeforsikring og har husket at anmelde skaden på baxien?

calle

Baxi 2.5 hjææælp

Indlæg af calle » 07 apr 2015 16:13

mriisj skrev:Hej Jeg har et Baxi 2.5 med iltstyring der har kørt fint i nogle år men mens vi var på ferie skete der det at en slange til gulvarmen sprang af og tømte vandet i systemet og fyret kogte det resterende vand af, min vicevært ringede efter den lokale vvs mand og han skiftede først printet i baxien da han troede at det var fyret der var fejlen før han fandt den rigtige fejl
Det gamle print blev monteret igen og han satte nogle standart indstillinger ind og så har det haft problemer siden, der ophober sig en stor glødende klump i brændkammeret og en stor fast klump i bunden af brændkammeret (slagge).
Driftsknappen er slukket og 2 lameller er taget ud i røgkanalerne for at få større træk i skorstenen, har altid kørt sådan.

Huset er 360 M2 i et plan med gulvvarme.

Jeg har gennemlæst en del her på forummet og har sat fyret op med forskellige indstillinger og kører pt. med følgende indstillinger og intet hjælper
software rev 1.10
H-15
L-40
b50
r0.0

-40
H-0.3
L-0.1
p.05
7.0H
7.0L
CAL
AU-
keddel temp sat til 75 grader

Michael
Hej Michael.

Du skal nok have fat i "overguroen" Thy her fra forum. Send ham en pb. Den bliver han formentlig gjort opmærksom på via sin mail. Han plejer at være hjælpsomheden selv.

Venlig hilsen
Last edited by 1 on calle; edited 7 times in total

calle

Baxi 2.5 hjææælp

Indlæg af calle » 07 apr 2015 16:15

Ok. Kan se, at du ikke kan skrive personlige beskeder endnu. Jeg vil derfor gøre mig en smule nyttig og gå dit ærinde icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen og velkommen til :)

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Baxi 2.5 hjææælp

Indlæg af Brandsen » 07 apr 2015 18:02

Halløj i forum,

Velkommen her på Blå Stue i Stoker Pro 8)

De indstillinger ser da ellers ret fine ud, så gad vide om det i virkeligheden ikke er
indstillingerne der er noget galt med, men noget helt andet ?

1) Hvilket brændsel bruger du ?
2) Farven på asken er lys grå ?
3) Har du trækstabilisator monteret ?
4) Hvilken røgtemp kører den Baxi med for tiden ?
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Baxi 2.5 hjææælp

Indlæg af thy » 07 apr 2015 18:17

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Velkommen her på Blå Stue i Stoker Pro 8)

De indstillinger ser da ellers ret fine ud, så gad vide om det i virkeligheden ikke er
indstillingerne der er noget galt med, men noget helt andet ?

1) Hvilket brændsel bruger du ?
2) Farven på asken er lys grå ?
3) Har du trækstabilisator monteret ?
4) Hvilken røgtemp kører den Baxi med for tiden ?

ja helt enig indstillingerne ser ok ud...

så som brandsen nævner mere info..

nogle fejl meldinger?
røgtemp opførere den sig mærklig da den kan stoppe sneglen og der ved lave endel kluder..

og talene du remser op de er læst ud fra styringen,da det er set at den ikke har gemt talene rigtig
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

mriisj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26 mar 2015 13:19

Baxi 2.5 hjææælp

Indlæg af mriisj » 08 apr 2015 20:48

Hej Alle

Tak for den varme velkomst her i blå stue.

Jeg har lidt mere info om systemet, jeg har sat pausefyring til 60 min., jeg bruger 8mm piller, der er ikke en trækstabilisator monteret, røgtemperaturen svinger mellem 80-115 grader som jeg har set det i dag.

det mærkelige er at det har kørt fint de sidste 3 år uden nogen form for problemer med fint lys grå aske men nu når jeg renser fyret er der fin grå-brun aske en halve dags tid men så begynder den at fylde op med ikke helt forbrændte piller og så fortsætter det sådan til der er slagger i bunden og en stor glødende klump efter 6 dage hvor jeg normalt renser og fylder pille beholderen op.

Det kan være at min faste leverandør har givet mig en anden type piller denne gang som måske er mere hårde i forhold til de tidligere leverancer, jeg for fyldt min silo med 7.5 tons en gang om året, har en snegl der så kører det ind i huset hvor jeg så kan fylde baxien op.

giver noget af dette mening ?

Mvh
Michael

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Baxi 2.5 hjææælp

Indlæg af thy » 08 apr 2015 21:43

mriisj skrev:Hej Alle

Tak for den varme velkomst her i blå stue.

Jeg har lidt mere info om systemet, jeg har sat pausefyring til 60 min., jeg bruger 8mm piller, der er ikke en trækstabilisator monteret, røgtemperaturen svinger mellem 80-115 grader som jeg har set det i dag.

det mærkelige er at det har kørt fint de sidste 3 år uden nogen form for problemer med fint lys grå aske men nu når jeg renser fyret er der fin grå-brun aske en halve dags tid men så begynder den at fylde op med ikke helt forbrændte piller og så fortsætter det sådan til der er slagger i bunden og en stor glødende klump efter 6 dage hvor jeg normalt renser og fylder pille beholderen op.

Det kan være at min faste leverandør har givet mig en anden type piller denne gang som måske er mere hårde i forhold til de tidligere leverancer, jeg for fyldt min silo med 7.5 tons en gang om året, har en snegl der så kører det ind i huset hvor jeg så kan fylde baxien op.

giver noget af dette mening ?

Mvh
Michael
blev den tømt for vand dengang,den må have brændt tilbage..


H-15***12
L-40***45
b50
r0.0

-40***-30
H-0.3**0,2
L-0.1
p.05
7.0H
7.0L
CAL
AU-

kunne godt tænke mig du prøvede med min 10 i en test periode sammen med overstående :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

mriisj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26 mar 2015 13:19

Baxi 2.5 hjææælp

Indlæg af mriisj » 09 apr 2015 08:50

Hej Thy
Ja den tømte vandet ved samme lejlighed så viceværten måtte tømme hele pille magasinet, jeg har dog checket at der kommer luft ud af all hullerne som jeg rensede ved samme lejlighed.

Her til morgen kørte fyret og jeg bemærkede noget mærkeligt, blæseren kørte langsomt, den grønne lysdiode lyste i blæser 30-100% men da jeg steppede igennem menuen var røgtemp. 120 grader, ilt 12.5 % og blæser 0 %, dette var selvom blæseren kørte og fyret blev ved med mellemrum at tage piller ind, er dette normalt, jeg har ikke hørt blæseren kører op i hastighed siden uheldet.

prøver dine sidste indstillinger når jeg har fået svar på dette og tak for den store hjælp her

Michael

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Baxi 2.5 hjææælp

Indlæg af Brandsen » 09 apr 2015 08:58

Halløj i forum,

Ja, blæseren kører altid med 40%, det angives ved -40, sådan forstået at
når du ser 0% i displayet, så kører den altså med 40%, og når du f.eks
ser 50% i displayet, så kører den reelt 40+50 = 90%

Det er så den parameter Dr. Thy foreslår du prøver at ændre fra -40 til -30

Synes lige du skulle prøve at tage aftapningsskruen ud, for at være helt
sikker på der ikke står lidt vand i luftkamrene, efter tilbagebranden.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar