Er der nogen der kender denne?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
levi

Re: Er der nogen der kender denne?

Indlæg af levi »

Selv tak - nogengange kan det godt gøres kort og kontant.

Vi har pt. ingen interesse i et sådant produkt koncernmæssigt - der er ikke pt. et marked for det ifølge vores markedsundersøgelser.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Er der nogen der kender denne?

Indlæg af MichaelK »

Jeres makedsundersøgelser??? Havde I spurgt mig, så var jeg højest sandsynligt hoppet på den vogn.

Et kondenserende pillefyr, vil havet givet mig een stor fordel. Min åbne kamin i gildesalen kunne igen
være blevet sluttet til skorstenen. Den er pt. blændet af (har været det de sidste 30 år).
Den ville jeg frygteligt gerne have sluttet til igen. Så kunne kaminen bruge skorstenen, og fyret kunne
have fået sin egen aftrækskanal.

Kaminen blev i sin tid blændet af, da oliefyret flyttede fra værkstedet over i kælderen. Der er vist
noget med særlige regler for åbne ildsteder. Husker jeg korrekt, må man vist gerne tilslutte en
brændeovn til samme skorsten som fyret, men ikke et åbent ildsted. Faren for kulilteforgiftning skulle
være årsagen til dette.

Men nu har jeg jo købt et pillefyr, og den kondenserende en af slagsen er ikke aktuelt foreløbigt.



Mvh

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
levi

Re: Er der nogen der kender denne?

Indlæg af levi »

Problemet er prisen på disse anlæg - de er for dyre til at de kan tjene sig hjem inden for en overkommelig tidshorisont.

Der er ikke efterspørgsel på produkterne, og da der ikke er det ser vi ingen grund til at grave yderligere i emnet.

Sker der noget revolutionerende inden for de næste par år, så er vi garanteret også med på noderne :0)
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Er der nogen der kender denne?

Indlæg af Flunk »

Med en forbedret virkningsgrad på max 10-15 % vil jeg max kunne spare 10-15 % af min nuværende udgift til piller = 15% af ca. 10000 kr = 1500 kr/år.
Hvis tilbagebetalingstiden sættes tiil 5 år, er max ekstra investering = 7500 kr i forhold til et billigt stokeranlæg.

Jeg kan godt se at det ikke forrenter meget ekstra investering i avancerede løsninger, men som tekniknørd ville jeg dog gerne give lidt ekstra for at have noget sjovt legetøj stående!
Så afhængigt af prisen for sådan et anlæg, ville det måske alligevel være intgeressanr
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Er der nogen der kender denne?

Indlæg af MichaelK »

For mit eget vedkommende, så stod jeg sidste år og skulle investere i mit første pillefyr.
I den sitiuation, må det være oplagt at se på de dyre anlæg.
Fordi besparelsen netop er større ved, som jeg gjorde, skift fra olie til piller, kan investeringen
i de supermoderne (og dyre anlæg), bedre betale sig.

Vi kan sagtens være enige om, at en udskiftning af en gammel slidt pillebrænder, med
et nyt og dyrt pillefyr/brænder, ikke kan svare sig i samme grad. Der er i den sitiuation
ingen stor besparelse, der kan forkorte tilbagebetalingstiden. Den bliver simpelthen for lang.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
17
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: Er der nogen der kender denne?

Indlæg af RLStyling »

Hej

hvis der er nogle som gerne vil have et mob nummer på renergi
så send mig en pb.
for har snakket med ham om den akku tank som de også har inde på siden.
men den er vidst lige dyr nok til det jeg skal bruge den til.
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.
levi

Re: Er der nogen der kender denne?

Indlæg af levi »

MichaelK skrev:For mit eget vedkommende, så stod jeg sidste år og skulle investere i mit første pillefyr.
I den sitiuation, må det være oplagt at se på de dyre anlæg.
Fordi besparelsen netop er større ved, som jeg gjorde, skift fra olie til piller, kan investeringen
i de supermoderne (og dyre anlæg), bedre betale sig.

Vi kan sagtens være enige om, at en udskiftning af en gammel slidt pillebrænder, med
et nyt og dyrt pillefyr/brænder, ikke kan svare sig i samme grad. Der er i den sitiuation
ingen stor besparelse, der kan forkorte tilbagebetalingstiden. Den bliver simpelthen for lang.



Mvh.
Ok - Michael vil du lave et forrentningseksempel på dit anlæg som vi kan se ?
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Er der nogen der kender denne?

Indlæg af Falck »

MichaelK skrev:For mit eget vedkommende, så stod jeg sidste år og skulle investere i mit første pillefyr.
I den sitiuation, må det være oplagt at se på de dyre anlæg.
Fordi besparelsen netop er større ved, som jeg gjorde, skift fra olie til piller, kan investeringen
i de supermoderne (og dyre anlæg), bedre betale sig.

Vi kan sagtens være enige om, at en udskiftning af en gammel slidt pillebrænder, med
et nyt og dyrt pillefyr/brænder, ikke kan svare sig i samme grad. Der er i den sitiuation
ingen stor besparelse, der kan forkorte tilbagebetalingstiden. Den bliver simpelthen for lang.



Mvh.
Hvis du sparer fx 10000,- ved skift fra olie til piller, vil de da alt andet lige være en noget kortere tilbagebetalingstid på et anlæg til 20000 end et til 60000. Køber du et billigt anlæg, kan du nemmere tillade dig at udskifte det efter nogle år, frem for først at skulle tjæne til det dyre fyr. Der er jo ingen der kender dagen imorgen. Der er jo en rivende udvikling på området, og det der er det rigtige i dag, er måske ikke rigtigt om en måned. Det kan jo være at vi har brændselsceller til privatbrug om ganske få år. Så vil jeg nu hellere køre min billige kvalitets Scotte ud bagved, end en meget dyr Vaillant pillebandit.
Min har trodsalt tjænt sig selv hjem om et års tid :great: eller sagt på en anden måde, på ca 2 år.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Er der nogen der kender denne?

Indlæg af MichaelK »

levi skrev:
Ok - Michael vil du lave et forrentningseksempel på dit anlæg som vi kan se ?
Ja, det gør jeg gerne.

Indkøb:
Indkøb af Biowin 100 og ny VVB samt Centralvarmestyringsenhed = 67.500,-
VVS Arbejde = 18.250,-
EL Arbejdet = 6.500,-
Indretn. af fyrrum = 2500,-

I Alt = 94.750,-

Udgifter før køb:
Fyringsolie 3000 l./år = 32.000,- (Priser pr. 1/4-2008)

Udgifter efter køb:
Træpiller 6 tons/år = 12.000,-
El til VVB i sommerperioden = 1500,-

I Alt = 13.500,-


Besparelse pr. år = 18.500,-

Tilbagebetalingstid = 5 år og 1 måned.

Fuldt acceptabelt for mit vedkomne. Da jeg ville have et fyr, der skulle passes mindst muligt.
Alternativet var jordvarme. Men det regnestykke var trods alt værre :wink:

Jordvarme:
Anlægsudgifter = 130.000,-
Driftsudgifter/år = 16.000,-
Tilbagebetalingstid = 8 år og 2 måneder



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
levi

Re: Er der nogen der kender denne?

Indlæg af levi »

Tak Michael.

Dog glemmer du 1 vigtig detalje - hvor er posten med forventet sliddele/reservedele - og hvad koster disse ?

Hvis man f.eks køber et jordvarmeanlæg skal man forvente at kompressoren har en levetid på ca. 6 år - en ny koster i runde tal 20000 kr plus montering.

Dit anlæg er uden tvivl rigtig lækkert - men er det ikke hamrende dyrt i service/Reservedele - OG hvor længe forventes delene at holde ?

Dit regnestykke ser ellers rigtig fint ud :0)

Besvar