Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er 10 kw stor nok til mit hus?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
calle

Er 10 kw stor nok til mit hus?

Indlæg af calle » 03 apr 2015 09:13

dannidines skrev:Nøøø, men moduleringen kan begrænses til mellem 10-62% - 1,6-9,96kw :D

Herdens størrelse er "for stor," på 16kw ift. 10kw... Men det er i grunden ikke anderledes end førhen var 16/20/24kw brænderen een og samme - nemlig den som idag hedder 16/20kw (24kw var verden lidt anderledes)

Jeg mindes det handler om "testet udnyttelsesgrad" - altså en reel 10kw brænder har højere %-vis udnyttelse end en 16kw der begrænses til 10kw pga. Bålets beskaffenhed ifm. herdens størrelse.


Jeg har haft begrænset min gamle 16kw brænder til 10kw, lavet ny grundjustering og faktisk sparet piller ift. hvis den modulerede til 16kw
Nemmerlig. Er selv en af dem, der har en Scotte fra dengang, hvor 16 kw var den mindste. Jeg har derfor sat max.effekten til 30 procent. Det er det de kalder sommerdrift i manualen. Det passer fint til min hytte. Virkningsgraden skulle så være dårlig, men jeg har til gengæld ikke en eneste uforbrændt pille i askerummet.

Hvor meget lavere er virkningsgraden egentlig på mit 16 kw setup, end end hvis jeg havde haft et fyr på 10 kw. ? Det må være et kompliceret regnestykke, da 10 kw-fyret jo heller ikke køre max. hele tiden. Kan man overhovedet regne "tabet" ud ?

Venlig hilsen


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Er 10 kw stor nok til mit hus?

Indlæg af Lintz » 03 apr 2015 09:20

calle skrev:Hvor meget lavere er virkningsgraden egentlig på mit 16 kw setup, end end hvis jeg havde haft et fyr på 10 kw. ? Det må være et kompliceret regnestykke, da 10 kw-fyret jo heller ikke køre max. hele tiden. Kan man overhovedet regne "tabet" ud ?

Venlig hilsen
Kan du huske denne tråd - [tag]Calle[/tag] ?

viewtopic.php?f=17&t=14019
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Er 10 kw stor nok til mit hus?

Indlæg af calle » 03 apr 2015 09:50

Lintz skrev:
Kan du huske denne tråd - [tag]Calle[/tag] ?

viewtopic.php?f=17&t=14019
Jepper :great:

Venlig hilsen

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Er 10 kw stor nok til mit hus?

Indlæg af Lintz » 03 apr 2015 09:58

calle skrev:
Jepper :great:

Venlig hilsen
Har lige siddet og pløjet den igennem - og det er da rigtig - Du havde en ældre tråd der omhandlede nogenlunde det samme. viewtopic.php?f=137&t=9623
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Er 10 kw stor nok til mit hus?

Indlæg af calle » 03 apr 2015 11:06

Lintz skrev:
Har lige siddet og pløjet den igennem - og det er da rigtig - Du havde en ældre tråd der omhandlede nogenlunde det samme. viewtopic.php?f=137&t=9623
HA HA HA ! Har også lige siddet og pløjet dem igennem :great:

Nu vil jeg gå i haven og grave rødder op, og køre på formuldingen, og sætte havemøbler frem, og sætte mig ned, og gæt ...... :)


gorgad
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 12 mar 2015 12:42

Er 10 kw stor nok til mit hus?

Indlæg af gorgad » 03 apr 2015 18:07

Tak for svar utroligt dejligt med sådan et forum nu hvor man er helt ny indenfor pillefyr verden :-) kunne det tænkes at der måske var en i nærheden hvor jeg bor der måske ville hjælpe den dag fyret skal opstilles mht indstilling osv. Bor i ålestrup ? Så skal jeg nok sørge for forplejning ;-). Eller jeg kunne også komme ud og se et fyr hvis der er en der vil vise frem omkring hvor jeg bor.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Er 10 kw stor nok til mit hus?

Indlæg af Lintz » 03 apr 2015 18:13

gorgad skrev:Tak for svar utroligt dejligt med sådan et forum nu hvor man er helt ny indenfor pillefyr verden :-) kunne det tænkes at der måske var en i nærheden hvor jeg bor der måske ville hjælpe den dag fyret skal opstilles mht indstilling osv. Bor i ålestrup ? Så skal jeg nok sørge for forplejning ;-). Eller jeg kunne også komme ud og se et fyr hvis der er en der vil vise frem omkring hvor jeg bor.
Du kan evt. gå ind under "tilmeldte brugerer" og trykke på "postnummer" for at se om der er nogle i din nærhed som fremviser.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

gorgad
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 12 mar 2015 12:42

Er 10 kw stor nok til mit hus?

Indlæg af gorgad » 03 apr 2015 18:38

Hvor går jeg ind i tilmeldte bruger?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Er 10 kw stor nok til mit hus?

Indlæg af Lintz » 03 apr 2015 19:01

gorgad skrev:Hvor går jeg ind i tilmeldte bruger?
Øverst på siden i højre side - Sammen med "OSS" og "Log ud"

Derefter trykker du på "postnummer" og scroller til dit postnummer kommer frem.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar