Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MGM comfort 15 lux endnu en bruger

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

MGM comfort 15 lux endnu en bruger

Indlæg af triumph » 29 mar 2015 09:58

tubeman skrev:Kan godt se det måske ikke er så smart at undvære varme i en time....ved at bruge prioritering. til vvb---vil bruge lidt tid til at sætte mig ind i de forskellige løsninger..

vil i morgen montere ude og vvb følere ..så må jeg se hvad de kan bruges til...der er jo en del muligheder
VV prioritering har først nogen rigtig værdi hvis det kombineres med rumtemperatur styring, Så kedlen kan stoppe når der ikke er varme behov/er minimalt behov.

Jeg tror ikke du vil mærke hvis en 3 vejs ventil køre til vvb i den halve time (max) det tager at varme vvb op.

Fordelen ved 3 vejs ventil er, at hvis der ikke er varmebehov i hus = kedel skal stoppe når den er færdig med at varme vvb. Så kan cirkulationspumpen blive ved med at køre til alt varme er trukket ud af kedlen, så cirkulationspumpen først stopper når kedeltemp er 30 C

Hvis man har 2 vejs ventil, så skal cirkulationspumpe stoppe når man når ned til temperaturen i vvb, da vvb ellers vil blive afkølet af at kedelvand cirkulere i gennem kedel, og bliver afkølet.

Fordelen ved 2 vejs ventilen er at; når kedel starter for at varme hus, så varmes vvb samtidigt. Det gør den jo ikke med 3 vejs ventil. Derfor får man færre starter med 2 vejs ventil


tubeman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15 mar 2015 09:56

MGM comfort 15 lux endnu en bruger

Indlæg af tubeman » 29 mar 2015 14:47

Olaf13
jeg har trukket 3/4 jern til vvb--sat haner på frem og retur ind til huset

vil nok køre pex til huset..kobles til gammel inst,

retur termostat på vvb

sat cirkulations pumpe til at starte når kedeltemp er ca 60 grader

Triumph::
hælder mere og mere til 3vejs ventil...men er stadig i overvejnings fasen...vil også lige afprøve de forskellige muligheder i kedel styring...skal have føler trukket til vvb..od se hvad jeg kan bruge den til

mvh Bjarne

dannidines

MGM comfort 15 lux endnu en bruger

Indlæg af dannidines » 29 mar 2015 15:11

3-vejs ventil anbefales herfra! Jeg havde førhen VVP m/2-vejs ventil, nu m/3-vejs - virker SUPER her hos os!

MEN havde jeg et MGM, så ville jeg udnytte funktionen med seperat pumpe/kreds til VVB - det er kun "besværligt" at lave, resten af tiden er du happy! Med den feature kan fyret lave vand KUN til VVB med faktisk OGSÅ lave til huset hvis der er behov!!

Jeg ved hvad jeg ville lave

smokie
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 07 dec 2010 21:55
Mit fyr: MGM 15.
Areal: 187
Brændsel: Piller.
Fremviser gerne i postnummer: 6705
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Esbjerg.

MGM comfort 15 lux endnu en bruger

Indlæg af smokie » 29 mar 2015 22:37

Vi har mgm og har monteret et T-stykke på frem og retur, til huset er der "energi venlig" pumpe, & til vv er der en ældre pumpe som står på 1 + en elektrisk ventil på retur fra vv hvor ledninger er sat til pumpe til vv så det ikke står og cirkulere, det virker og er nemt.

Hilsen Søren.
Hvorfor betale hvis man kan ARBEJDE sig ud af det.

tubeman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15 mar 2015 09:56

MGM comfort 15 lux endnu en bruger

Indlæg af tubeman » 30 mar 2015 06:31

Hmmm kan godt se ideen med 2 pumper,,men jeg skulle nok have lavet det fra starten,,min pumpe sidder rimelig tæt ved fyr,,,så det er nu lidt bøvlet at ommontere
satser i stedet for at få pumpen til at starte stoppe i forbindelse med vvb,,,(om sommeren) ser ikke det store problem om vinteren..da kører pumpen jo i hele tiden,,,så jeg ender nok ud med en 3 vejs ventil i forbindelse med vvb

Fyret kører jo lige nu kun til vvb,,,men mangler lige at få pumpe til at starte stoppe når temp er nået i vvb

skal også have styr på uge timer i styring,,den virkede ikke efter hensigten i går,,,må se i dag,,,har nu stillet alle dage med 3 start stop pr dag

mvh Bjarne


tubeman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15 mar 2015 09:56

MGM comfort 15 lux endnu en bruger

Indlæg af tubeman » 30 mar 2015 20:14

Kunne godt tænke mig at vide hvad jeres MGM comfort ,er sat til, ang pillemængde, ved optændning...ses under service tændsystem

min er sat til 300g

mvh Bjarne

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

MGM comfort 15 lux endnu en bruger

Indlæg af Jens » 31 mar 2015 14:13

350 gram - ikke noget jeg har ændret på.
Comfort 15 årgang 2014 med luftmassemåler og ilt-visning.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

tubeman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15 mar 2015 09:56

MGM comfort 15 lux endnu en bruger

Indlæg af tubeman » 31 mar 2015 14:28

så passer min indstilling godt nok (har ændret den efter anvisning fra MGM til tæt på 400 gram)

Har nu kørt med fyret nogle dage..og efter de sædvanlige læringer og indkørsel, fået den til at køre rigtig godt...i forhold til min Gejs stoker er det noget smartere at køre med MGM..

skal nu lige have den tilkoblet nettet,,

føler virkelig at jeg har gjort et godt køb

mvh Bjarne

tubeman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15 mar 2015 09:56

MGM comfort 15 lux endnu en bruger

Indlæg af tubeman » 31 mar 2015 16:37

Har nu fået forbindelse til mit fyr fra min pc...det er ok

nogen der ved om det er muligt at få forbindelse via android telefon ??

pendec

MGM comfort 15 lux endnu en bruger

Indlæg af pendec » 31 mar 2015 16:50

tubeman skrev:Har nu fået forbindelse til mit fyr fra min pc...det er ok

nogen der ved om det er muligt at få forbindelse via android telefon ??
Jeg har selv kikket lidt efter app's og tidligere tråde får mig til at tænke at man skal tilgå dens ip adresse direkte fra en webside, og tillade adgang til denne ud fra internettet med login , som den simple direkte måde.

Du kan selvf. beskytte det med tilgang via vpn hvis du kan dette på din router men en App ser ikke ud til at findes ;(


Besvar