Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Alu thermo isolering

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Knuddi
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 505
Tilmeldt: 11 nov 2012 20:27
Mit fyr: Woody 16kW. V-13 Styring
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 21,9
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Vandel
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Alu thermo isolering

Indlæg af Knuddi » 28 mar 2015 14:14

Hej her inde. Er der nogen som har brugt dette produkt? Tænker at bruge det som ekstra isolering ned af skråvægge uden på eks. Isolering. Jeg har decra tag på og der er ingen undertag. Er det en dum ide?


dannidines

Alu thermo isolering

Indlæg af dannidines » 28 mar 2015 16:15

Knuddi skrev:Hej her inde. Er der nogen som har brugt dette produkt? Tænker at bruge det som ekstra isolering ned af skråvægge uden på eks. Isolering. Jeg har decra tag på og der er ingen undertag. Er det en dum ide?

1. Decra/stålprofil er mindre hensigtsmæssigt uden undertag med mindre det er med "drypstop" filt på undrsiden.

2. Det dersens alu thermo isolering's styrke er vist mere som "varme reflektion" end reel isolering.. men som "dampspærre"/afsluttende lag efter alm. Isolering som du beskriver, er nok en meget fin ide

Knuddi
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 505
Tilmeldt: 11 nov 2012 20:27
Mit fyr: Woody 16kW. V-13 Styring
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 21,9
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Vandel
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Alu thermo isolering

Indlæg af Knuddi » 28 mar 2015 16:22

Tak for svar. Er lidt bekymret når der er alu folie på begge sider.

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Alu thermo isolering

Indlæg af Lau » 28 mar 2015 20:20

Knuddi skrev:Tak for svar. Er lidt bekymret når der er alu folie på begge sider.
Det lyder ikke som noget der er diffusionsåbent.. Hvordan er din dampsspærre indvendigt i huset? Du skal jo ikke ende med at fange fugten i din nuværende isolering - så er din tagkonstruktion rådnet væk i løbet af ingen tid..

Knuddi
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 505
Tilmeldt: 11 nov 2012 20:27
Mit fyr: Woody 16kW. V-13 Styring
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 21,9
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Vandel
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Alu thermo isolering

Indlæg af Knuddi » 29 mar 2015 07:57

Der er lagt dampspærre ned mod loft brædder. Under isoleringen. Skåvægge vil jeg lige undersøge i dag hvad der ligger under isoleringen.


Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Alu thermo isolering

Indlæg af Skiveren » 29 mar 2015 08:46

Halløj.
Nu er det desværre sådanne at træerne ikke vokser ind i himmelen, og da du vil anvende det som ekstra isoleringen under skråvæggene, skal du ikke forvente mere end at dette giver mere end 40 mm alm. isolering.
Jeg har for 4-5 år siden været indblandet i et byggeprojekt, hvor bygherren ville anvende netop denne type bobbelplast, da han jo havde læst at det gav lige så meget som 150 tll 200 mm alm. isolering, så jagten gik ind for at finde noget brugbart dokumation på produktet, desværre fandt jeg ingen brugbar dokumation på det, men jeg fandt en del andet infomation på det.....

jeg smider lige et link hvor Erhvervs og byggestyrelsen har udsendt en skrivelse omkring denne type isolering.

https://byg-erfa.dk/sites/default/files ... ol_kom.pdf
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Knuddi
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 505
Tilmeldt: 11 nov 2012 20:27
Mit fyr: Woody 16kW. V-13 Styring
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 21,9
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Vandel
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Alu thermo isolering

Indlæg af Knuddi » 29 mar 2015 09:04

Her er et billed af det. Jeg skal have 300mm mere på loftet. Det jeg er vildråd med er hvordan jeg laver overgang fra skråvæg således isolering i bare forsvinder ned af skråvægge
Vedhæftede filer
20150328_122605.jpg
Sådan ser det ud.

Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Alu thermo isolering

Indlæg af Knaldperlen » 29 mar 2015 09:33

Der er jo ikke plads til 300mm der. Og det ser ud som om man kigger direkte op på underside af decra taget - har den filt på bagsiden? Ellers risikerer du kondens som drypper ned i isolering og så ville jeg være ekstra forsigtig med at begrænse ventilation med ekstra isolering!

JanL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22 apr 2019 11:19

Re: Alu thermo isolering

Indlæg af JanL » 22 apr 2019 13:37

Lidt tid/år er gået, og nu i 2019 synes jeg, at jeg vil byde ind med en ide :

Lofts-arealet under et std-tag (rødt, sort) bliver ofte 40-60 grader varme om sommeren. Og, udover det ulideligt varme sommer-klima "deroppe", så påvirker de meget store års temperatur-udsving (-15 til +60) både konstruktionen (vrid etc), samt alt det opmagasinerede negativt.
Samtidig knokler friskluft-klimaanlæg om sommeren med at levere kølig luft - da rør etc. varmes op.

Hvis man nu kunne anvende alu-therm eller lignende (billigere alternativer) - til at udjævne / dæmpe temp.udsvingene - og få en max. sommer lofts-temperatur på f.eks. 25-30 grader .. altså optil 30 grader lavere !!
Et lille ps: Alu på begge sider er forresten genialt til dette - de ofte hotte tagpladers varme kan hermed om sommeren reflekteres væk fra loftsarealet ... Og, om vinteren kan eventuel varme nedefra reflekteres tilbage / ned i loftsarealet.

Alu-effekten er slet ikke så ringe endda, diverse steder. Vi anvender den f.eks. her :
- bag radiatorer (alu-isolerings 10mm selvklæbnde plader, som reflekterer radiatorvarme tilbage til rummene og minimerer varmespild).
- på undersiden af vindueskarme (undgår kraftig udtørring af stueplanter, pga. opvarmet vindueskarm) og undersiden af køkkenpladen (undgår bordplade-vrid pga. opvarmning & fugt).
- i vintertelte, hvor 3mm foam på sovekabine-væggene, med alu.belægning indad, giver en varmere sovekabine.
- som telt-sovekabine underlag - hvor alu-laget trods tæppe(r) ovenpå, reflekterer kropsvarme.
- ved gulvunderlag, hvor alu-laget kombineres med skum og underliggende plast 0,2mm plast-dampspærre (for at sikre et tørt gulv og skum-lag, og for at optimere isolerings-evnen).

Vi har endnu ikke etableret alu-reflektions løsning på loftet.
Men det virker til at være oplagt ... Og et uudforsket / ubelyst område.

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Alu thermo isolering

Indlæg af thermik » 22 apr 2019 16:52

Skiveren skrev:
29 mar 2015 08:46
Halløj.
Nu er det desværre sådanne at træerne ikke vokser ind i himmelen, og da du vil anvende det som ekstra isoleringen under skråvæggene, skal du ikke forvente mere end at dette giver mere end 40 mm alm. isolering.
Jeg har for 4-5 år siden været indblandet i et byggeprojekt, hvor bygherren ville anvende netop denne type bobbelplast, da han jo havde læst at det gav lige så meget som 150 tll 200 mm alm. isolering, så jagten gik ind for at finde noget brugbart dokumation på produktet, desværre fandt jeg ingen brugbar dokumation på det, men jeg fandt en del andet infomation på det.....

jeg smider lige et link hvor Erhvervs og byggestyrelsen har udsendt en skrivelse omkring denne type isolering.

https://byg-erfa.dk/sites/default/files ... ol_kom.pdf
Ja så er den ged hvis barberet :-)


Besvar