Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme pris kWh

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum

Hvad koster din kWh på solvarmen?

60+ øre/kWh
0
Ingen stemmer
50 øre/kWh
1
17%
40 øre/kWh
1
17%
35 øre/kWh
0
Ingen stemmer
30 øre/kWh
1
17%
25 øre/kWh
1
17%
20 øre/kWh
0
Ingen stemmer
15 øre/kWh
2
33%
 
Afgivne stemmer: 6

kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Solvarme pris kWh

Indlæg af kmerrild » 16 mar 2015 21:18

Jeg ville gerne prøve at starte en tråd hvor hver især ville tænke lidt over hvad deres kWh pris produceret på solen vil koste set hen over en 30 års periode hvis vi antager at anlægget lever 30 år. Hvis man giver sit besyv med til hvor god man er til at forbruge energien, for hvis man hælder den i kloakken, så syntes jeg ikke at den skal tælle med som "produceret" brugbar energi.

Anlægspris/(kWh årligt*levetid)

Jeg ved at anlæggene er forskellige, volumer er andereledes, drifttemperaturer, og nogle ville gerne have solvarme, selvom den ikke er billigere end træpiller eller flis, på det ene grundlag af at man ikke skal fyre manuelt, eller rense fyr eller at man vil være øko-venlig.

Der er så megen snak om at solvarme nu også er så superbillig, men er det fordi at folk ikke vil vedstå at anlægget var dyrere end beregnet? :D
Hvad erstatter din solvarme? Gas, Olie, varmepumpe andet?


kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Solvarme pris kWh

Indlæg af kmerrild » 16 mar 2015 21:23

12 m2 plansolfanger.
450 ltr akku
3500 kWh årlig produktion
30.000 dkr i etablering.

Desværre bruger jeg ikke alt energien fornuftig, så megen af den er spild - derfor er mit estimat at min pris er omtrent 50 øre/kWh
Jeg skal lave nye fyrrum til sommer, og der påtænker jeg 3*1000 ltr tanke, hvor jeg kan lade i alle tre. Så skulle prisen gerne dale lidt, da jeg vil få større glæde af alle de m2.

Solen fortrænger brændefyring i en brændeovn som har en gris installeret.
Jeg valgte solfanger pga komfort. Når solen er på, så er der desværre..... for megen komfort :D

nemocharley

Solvarme pris kWh

Indlæg af nemocharley » 17 mar 2015 09:28

3000l oveni er meget til "kun" 12m2 - men det er måske til brændeovnen?

med mit anlæg er der desværre megen energi der bliver til unyttig strålevarme ned ved kedlen, som med sine 80l vand og 210kg stål virker som radiator i højsommeren. 300liter buffer til 60 rør var for optimistisk - 500liter havde været mere passende. På sigt vil jeg tilføje 100-200l vand til systemet + en vejrkompensering, det skulle gerne give et nedslag i forbruget og forbedre solvarmeudbyttet betragteligt.

Jeg vinder så lidt i overgangssæsonerne da jeg i midt feb/april og oktober/midt nov bruger ganske lidt piller - indtil videre under 500kg - personligt er jeg af den overbevisning at et anlæg som varmer i centralvarmen først eller samtidig med brugsvandet er en tand mere effektivt end et anlæg som varmer en vvb op først til settemp og resten via veksler i radiatorerne.

jeg har ingen tal udover pilleforbruget, jeg går ikke op i statistikker, grafer osv.

kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Solvarme pris kWh

Indlæg af kmerrild » 17 mar 2015 11:58

Nej, jeg skal have et kombifyr til træpiller/korn+fastbrændsel. Ideen er at det er 3*1000 ltr så jeg kan få en vis delta t at varme på.
Den endelige udformning er ikke helt på plads endnu, men solfangerne kommer til at køre på 1 eller 2 eller 3*1000 ltr.
Det er ideen, så må vi se hvad virkeligheden frembringer.

Formålet med den større akkutank vil være at jeg kan fyre med pind når jeg er hjemme, aften+weekend.
http://www.stokergaarden.dk/db-multi-mini
Denne db stoker mini fra stokergården er hvad jeg overvejer lige i øjeblikket.
Planen er at holde de 2*1000 ltr opvarmet automatisk opvarmet fra 30-40C eller lignende. Når jeg så håndfyrer, så aktiverer jeg en knap/æggeur, og så beder jeg om fuld power i xx minutter, når tiden er gået "pind brændt af" så går den på automatikken igen og kikker på om den falder under 30C.
Når fyrrummet er på plads til efteråret, så kommer der selvfølelig tegninger + billeder.

Som det kører ligenu, så varmer jeg mine 450 ltr brugsvand op til 60 C, og derefter kører brændeovnen i gulvvarmen - og gulvet er et sort hul.

nemocharley

Solvarme pris kWh

Indlæg af nemocharley » 17 mar 2015 12:37

jeg har lige været ude og se et hus med en to år gammel db stoker :)

min primære varme er et pillefyr (glemte lige at svare)


Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

Solvarme pris kWh

Indlæg af Djursland » 27 mar 2015 19:35

jeg har 2 gammel men meget lidt brugt plan solfanger 1 300 L beholder

jeg har i tidernes morgen skifter beholderen ud med en 300 l med sol spiral i og så fik jeg 2 plan sol fanger sidste år uden styring uden pumpe blok uden noget som helst

jeg går i stalden for at se hvad jeg har at gøre godt med

hov en helt ny 12 v cirkulations pumpe kan jeg bruge den
ja men hvordan styre jeg den

jo jeg finder en 12v syring i polen til 340 kr den gang

en 85w 12 v solcelle fandt jeg også i min stald samt en solcelle regulator

et AGM batteri fandt jeg ved min ven der sælger biler til eksport

og så har jeg fundet noget 3/4 rør for det kunne jeg få for 200 kr

så fandt jeg en sikkerheds ventil der også var ny

en af min venner hade en tryk exprangtions beholder jeg fik

og jeg fik et slagtet fyr rum med rør og ventiler og en helvedes masse ting

og nu har jeg lige sat det i drift og det køre sgu

så i alt står det mig i ca 1200 kr

så det kan ikke være mange øre det koster at lave en kwh varme vand når jeg ikke får tilført strøm udefra

jeg har en ecoteck HR 100 pille ovn som solvarmen skal hjælpe med at levere varme

og skulle jeg lave solvarme igen blev det også med 12 v pumpe og styring

Mvh Flemming
Ecoteck HR 100

dannidines

Solvarme pris kWh

Indlæg af dannidines » 27 mar 2015 19:53

Hold nu kæft hvor fedt!!!!
Djursland skrev:jeg har 2 gammel men meget lidt brugt plan solfanger 1 300 L beholder

jeg har i tidernes morgen skifter beholderen ud med en 300 l med sol spiral i og så fik jeg 2 plan sol fanger sidste år uden styring uden pumpe blok uden noget som helst

jeg går i stalden for at se hvad jeg har at gøre godt med

hov en helt ny 12 v cirkulations pumpe kan jeg bruge den
ja men hvordan styre jeg den

jo jeg finder en 12v syring i polen til 340 kr den gang

en 85w 12 v solcelle fandt jeg også i min stald samt en solcelle regulator

et AGM batteri fandt jeg ved min ven der sælger biler til eksport

og så har jeg fundet noget 3/4 rør for det kunne jeg få for 200 kr

så fandt jeg en sikkerheds ventil der også var ny

en af min venner hade en tryk exprangtions beholder jeg fik

og jeg fik et slagtet fyr rum med rør og ventiler og en helvedes masse ting

og nu har jeg lige sat det i drift og det køre sgu

så i alt står det mig i ca 1200 kr

så det kan ikke være mange øre det koster at lave en kwh varme vand når jeg ikke får tilført strøm udefra

jeg har en ecoteck HR 100 pille ovn som solvarmen skal hjælpe med at levere varme

og skulle jeg lave solvarme igen blev det også med 12 v pumpe og styring

Mvh Flemming

Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

Solvarme pris kWh

Indlæg af Djursland » 28 mar 2015 09:20

tak tak

men nu når man ingen penge har til det må man jo finde andre muligheder for at nå sine mål

Mvh Flemming
Ecoteck HR 100

nemocharley

Solvarme pris kWh

Indlæg af nemocharley » 28 mar 2015 09:23

Djursland skrev:tak tak

men nu når man ingen penge har til det må man jo finde andre muligheder for at nå sine mål

Mvh Flemming
:great: :great: :great: :great: :great: - stor ros herfra :) - jeg ville ønske jeg havde de samme evner.

Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

Solvarme pris kWh

Indlæg af Djursland » 28 mar 2015 09:38

nu bliver jeg helt rød i hovedet tak tak

jeg er med på det er ikke helt optimalt endnu fordi der sider de der plastik termo plader foran i fangeren men de køre varme ind trods alt og det skal nok blive nok varme

pumpen skal lige drosles en smule ned med et par ventiler og et rør mellem fremløb og retur fra fangeren men foran pumpen for så kan jeg regulere flowet ud i fangerne og på den måde optrime med min kw måler hvornår de giver mest varme =kw i vandet ved fuld sol

men det må blive når der kommer lidt mere tid for nu begyndte solen jo at skinde og så skulle det bare laves så det kunne køre noget varme i tanken

men det er sjovt at lave og hold da kæft det er en fed følelse


undskyld til trådstarter for at kaper din tråd

Mvh Flemming
Ecoteck HR 100


Besvar